rider många hästar-vilken sadel?

hestbak

Trådstartare
jag jobbar nu på en gård på island och vill köpa en egen sadel. men vilken? jag rider ju många olika hästar varje dag, så vilken är bäst? frågade bonden, men han sa att jag skulle köpa en JAG trivdes med.
någon som har/haft samma problem? det är ju lite svårt att prova ut egna sadlar till, och det kommer ju och far hästar hela tiden.

Sv: rider många hästar-vilken sadel?

Med tanke på det islänska utbudet är mina förslag Topreiter bomlös el. Diddi...

även sorter som finns i sverige kan funka-ska få besök som kan ta med den.
men jag ska absolut kolla t.r. diddis gillar jag inte riktigt, har provat den.
någon mer som har en ide? vad ni har provat o tycker funkar.

Är ingen islandshästryttare, men rent spontant så "måste" man väl nästan ha bomlöst eller flexibel bom om man ska kunna använda sadeln till flera hästar? Har bara testat Kari-pad själv av de isländska och den gillade jag men var svår att rida dressyr i ;)

Jag gillar kari flex bomlös. Den passar på många typer av hästar. Gauti är stor och har låååång rygg, medan syrrans hästar är små med korta ryggar. Passar alla dessa hästar bra! :)

Typiskt islänningar att rekommendera sadel ryttaren trivs i.:angel:
Det finns ju ingen sadel alla hästar passar till, men om du skaffar en bred, kort sadel med bom eller en bomlös så ökar du chansen att du kan använda den till många hästar.
Rider du unghästar så är däremot inte en bomlös det bästa.

Min erfarenhet är att det behövs ungefär tio sadlar för att kunna hitta något som funkar på alla hästryggar.

Så alla gamla slitna sadlar ska sparas :idea: Man kan lånbyta med någon annan i samma situation.

Jag har tex ridit in många hästar i en gammal bred svängd Lewa Goldschläger som ofta passade höstrunda unghästar bäst. Men sedan på våren passade den inte längre...

Och du sparar dina pengar tills din egen drömhäst är i toppform!

Min erfarenhet är att det behövs ungefär tio sadlar för att kunna hitta något som funkar på alla hästryggar.

Så alla gamla slitna sadlar ska sparas :idea: Man kan lånbyta med någon annan i samma situation.

Jag har tex ridit in många hästar i en gammal bred svängd Lewa Goldschläger som ofta passade höstrunda unghästar bäst. Men sedan på våren passade den inte längre...

Och du sparar dina pengar tills din egen drömhäst är i toppform!

Tack för det där, det behövde många höra! :)
Det förvånar mig, att fortfarande så många inbillar sig, att de ska köpa en universalsadel,som baske mig SKA passa till stallets alla hästar! :angel::D

...Den som kommit närmast att passa på många hästar är Sigma Dressyr XW 16" - en billig kort bred dressyrsyntetsadel med väldigt töjbar bom, ändringsbar svanklinje där man kunde lägga i inlägg och äckligt skålformad sits. Vidrig för ryttaren (om man inte är barnstorlek :angel: ) men ofta bekväm för hästen. Bra som inridningssadel eftersom den dessutom är ohal och man sitter rätt "fast" i den.

Men jag skulle ju inte köpa den för att njuta av en bekväm egen sadel :angel:

Det finns en motsättning mellan att de flesta ryttare vill sitta ganska "smalt" och bekvämt och nära hästen , medan de flesta hästar är breda direkt högst upp liksom :D

Jag ääääälskar min Isafold Safir som är supermjuk och helt flexibel i allt utom bomvidd.

Men den passar inte alla hästar eftersom den är mätt efter hästar med både byggnad i rejäl uppförsbacke och bred bomvidd. Den kommer i framvikt på många.

Och många ryttare gillar den inte för de vill sitta SMALARE.

Bara att skaffa en häst(ras) som är klenare över ryggen då då :idea: :p

Tack för det där, det behövde många höra! :)
Det förvånar mig, att fortfarande så många inbillar sig, att de ska köpa en universalsadel,som baske mig SKA passa till stallets alla hästar! :angel::D

Fast jag har en sån som åtminstone passar till alla mina (två) hästar i stallet! ;)
Men då en bomlös som jag paddar hit och dit om det behövs.
Bomsadlar passar ju knappt en och samma häst, så där skulle jag absolut hålla med om filosofin "spara alla gamla slitna sadlar" för att kunna använda den som passar bäst just DÅ! :idea:

ja, det finns flera gamla (riktigt gamla o nyare) sadlar där några passar unghästarna, men ingen jag riktigt gillar. nu blir ju dom inte ridna så länge åt gången, och är inte så många i antal, så jag överlever. Men känner att jag vill ha en att rida de äldre, som är bra, passar många och är bekväm. När vi ska på långritter har jag använt en av dom jättegamla, med, vad heter det? Räfflat säte? Ja ni vet. Helt underbar! Märkeslös, spec. tillverkad som konfirmationspresent. Men jag gillar inte att rida dressys osv i den.

Vilka märken är korta o breda (finns antagligen i svar i flera trådar, men kanske fler är i samma sits som jag?)?

Silverkedjan-- Sigma Dressyr XW 16", är den djup? Jag gillar inte alls djupa sadlar.. Har skräck för djupa (dressyr) sadlar.. :p

Förresten, vad petig jag låter.. :p Men hade jag råd skulle jag vilja ha en till dressyr (inte djup dock), en tilll långritt osv. Men önskar vi oss alla inte det?

Det bästa id in situation är väl att hitta en ganska kort och bred sadel som passar de bredare hästarna i ditt stall. Sedan får du ha diverse paddar, kilar, tjocka vojlockar mm att bygga upp med under då du rider de smalare hästarna.

Loftur brukar passa på många hästar, finns dessutom gamla modeller med utbytbara koppjärn. De är bra kvalite på läder så de håller bra även om man rider väldigt mycket. HAr du tur så kan du hitta någon begagnad för ca. 8 000:-.Annars är taktur bra som har ställbar bommvidd fram men det kanske är billigare att köpa fler sadlar istället(taktur kostar kring 22-23 000:-). Tycker stall akur har bra sadlar över lag. Titta på ders hemsida så har de även några beganade sadlar som är lite billigare.

Top reiter JR är oxå en bra sadel som jag tror passar många hästar.

Sigman är förskräcklig.

Lite lik den gamla Lewan som också passar många hästar.

Du vet, man sitter fast mellan ett högt framvalv och ett litet fånigt ryggstöd.

Jättebra barnsadlar dock!

Jag har 4 st sadlar, rider mest i en min Luc Childeric. Tycker den passar bra på samtliga av våra hästar. Annars kanske någon av Top Reiter sadlarna, Z eller jói sadeln?

For at en sal ikke skal skade hesten sin rygg/ gång måste den faktisk passe både hest OG rytter. Mange tror at så fremt salen passer hesten 100% uten rytter er det da BRA. MEN det som er viktig å tenke på er hvordan dette i salen som veier 50-150 kilo rør seg. Sitter man ikke BRA i salen stör man hesten sin rygg/ gång nesten mer enn om man sitter i en sal som ikke sitter 100% på hesten, som som bidrar til en mer korrekt sits hos rytteren.

Jeg har en Draupnir SP Flex, samt en Hrimnir Legacy. Begge disse salene anser jeg passe rett bra på den mer moderne sportshesten generelt. Men med en viss knapp på Draunir'n.

Loftur brukar passa på många hästar, finns dessutom gamla modeller med utbytbara koppjärn. De är bra kvalite på läder så de håller bra även om man rider väldigt mycket. HAr du tur så kan du hitta någon begagnad för ca. 8 000:-.Annars är taktur bra som har ställbar bommvidd fram men det kanske är billigare att köpa fler sadlar istället(taktur kostar kring 22-23 000:-). Tycker stall akur har bra sadlar över lag. Titta på ders hemsida så har de även några beganade sadlar som är lite billigare.

Top reiter JR är oxå en bra sadel som jag tror passar många hästar.

Jag har en Loftur, älskar den sadeln!
Den passar bra på dom flesta hästar,alla mina hästar är i och för sig ungefär lika stora,men den ligger bra året om, spelar ingen roll om hästarna är lite runda eller inte.
Sen hjälper den ju till med sisten.
Har haft den på både unghästar och äldre hästar..

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 385
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 430
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 948
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar