Rider alla ut?

Sv: Rider alla ut?

Rider ut väldigt mkt med min pålle. Skrittar fram o av ute också. Tror att min häst skulle bli väldigt uttråkad av att gå typ 5 dar i veckan på banan...:crazy:

Kul att det har gått bra med din träning, min häst var samma lika och efter X antal revbensbrott på mig, då hon rest och gått över flertalet gånger, spricka i benet och krossad forknöl så vet jag att hon kunde vara riktigt motig!!!
Höll på på detta vis i nästan två år, innan hon lärde sig att lita på mig helt och fullt.
Men samma var för henne, hon var egentligen aldrig rent ut sagt "dum" utan hon var livrädd och fick panik när hon skulle någonstans själv.
Men som sagt, idag rider jag henne varsomhelst utan att tveka, å hur jag inte har blivit rädd beror nog på att jag alltid har vetat vem av oss som varit räddast, å det var inte jag....=)

Fast jag förstår att alla inte vill riskera allvarliga olyckor som du gjort bara för att få en häst ridbar utomhus.
Man har bara ett liv.

För att svara på frågan så har jag just nu min medryttarhäst på mitt landställe, där finns bara skog och en gräsridbana. Den rider jag väl på lite lätt 2 ggr/veckan och då skuttar vi mest över hinder på skoj. Han vill ha lite semester på sommaren så det blir inga direkt hårda dressyr/hoppass men vi gör lite skolor på vägarna.

Jag och min häst har tillgång till ridhus och paddock hos grannarna...men både jag och hästen tycker det är roligare att rida ut då vi båda finner det otroligt kul att få se så mycket av naturen som det bara går. :D

Jag rider inte ut särskilt ofta, anledning är att jag känner mig osäker med hästen ute i skogen, han är väldigt stark och jag kan inte riktigt hålla honom. Vilket är ett jätte problem för mig, eftersom jag vill komma ut oftare, det vill han också, vilket märks i paddocken. han blir slö och uttråkad.:(

Min häst verkar trivas bäst på ridbanan, vilket tycks vara väldigt ovanligt för att vara en häst. Han stressar upp sig väldigt mycket när vi är i skogen. Men jag klättringstränar med honom en gång i veckan i en pulkabacke en bit bort så det räknas som uteritt. Förut red jag ut ganska mycket, då hade jag en ridkompis vilket gjorde honom betydligt lugnare. När han har gått ett hårt pass dagen innan så brukar jag skritta ut i skogen en runda. När vi konditionstränar rider jag på en sandbana som är som en fyrkant med runda hörn med gräs i mitten (typ som en liten travbana) och den kan väl inte riktigt likställas med varken uteritt eller paddockritt så det blir väl mittemellan :p

Som summering så blir det uteritt 1-2 gånger/vecka.

Jag har en sommarhäst och rider jämnt ut, dels för att det är mysigare och dels för att jag varken har tillgång till ridhus eller ridbana, en åker duger för mig..
Men regniga dagar önskar jag att det fanns ett ridhus.

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
222
Senast: Sryoqwe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 194
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar