Rider alla ut?

Sv: Rider alla ut?

En följdfråga:
De som inte "rider ut", gör de något annat för att hästen ska få gå på varierande underlag?

För mig är det sjävklart rider man på varierande underlag, dvs i skogen.

Jag är tvungen att alltid rida ut eftersom ridbanan ligger på planeringsstadiet än. Rider dressyr på gärden och i skogen så gott det går, klättrar i backar, rider lösgörande runt trädstammarna, skrittar ut i timmar på grusvägarna osv.

*KL*

Jag startade en tråd om exakt det här ämnet för några år sen och det kom fram att vissa här aldrig någonsin rider ut. Jag har jobbat i ett dressyrstall där samma mentalitet rådde - "hästen blir ju så jobbig och vild när vi rider ut, så vi rider bara på banan/i ridhuset."

:crazy:

För tillfället går jag mest promenader ute med hästen. och rider ut kortare svängar. Men jag RIDER mest på bana.

jag rider ut ca. 4 gr / vecka :)
Annars rider jag dressyr i padocken ca. 2 gr / vecka,
och dressyr på ängen 1 gg / vecka.
Hoppar gör jag bara ca. 3 gr / månad pg.a av hans framben.

Jag rider inte ut pga att min häst inte vill. Hon är lite nervös och blir hon rädd skenar hon. Rider mest på en gräsvall utanför huset.

Ja.
För mig är uteritter en självklarhet. Varierat arbete för att hästen ska må bra.

Just nu rider jag inte ut, jag leder och skrittar henne en liten slinga i skogen, på grund utav att bilarna på vägen utanför
stallet kör som idioter, och man måste skritta på vägen i 10-20 minuter för att komma till någon annan ridväg.

Dock kommer jag att flytta henne till ett stall med mycket bättre förutsättningar att rida ut,för att både jag och min
ponny älskar att rida ut. Men just nu är det på tok för farligt.

För mig beror det helt & hållet på hur hästen är. Men jag rider heller dressyr eller hoppar. Men 2-3 ggr i veckan rider vi ut, helt olika.

*kl*

jag har en pålle som inte funkar i trafiken och är rätt så tittig och runt oss finns mycket få vägar med lugn trafik så jag har valt att inte rida ut.
dock varierar jag ridningen så mycket jag kan. rider i paddocken, både dressyrarbete o bommar o sånt. Har även en större äng som enbart är till för ridning, och så tar jag honom nästan alltid med mig på promenader när jag själv vill gå en runda. Han är mycket mycket tryggare bland bilarna när han har mig brevid ist för ovanpå.

KL

jag rider alltid ut, men rider ut varierat.
antingen skrittar vi stärkande pass i skogen på kuperade låååånga stigar med klättring och öva lyfta fötterna bland sten.

eller så rider man på grusvägarna och övar ja allt från tempoväxlingar och övergångarna osv.

eller så rider vi på en vall här kan man hitta på allt som man kan göra i ett ridhus.

eller så rider vi helt enkelt ut helt utan krav.

osv osv det går att göra hur mycket som helst ute (bara man har lite skog och vägar).

vi rider i paddock kanske 1 gång/varannan vecka. då är det 20 minuters ridtur dit först.

:)

det jag inte förstår, är hur hästarna kan ha ngn framåtbjudning på bana öht efter att jämt bli riden där. ni säger varierade övningar men ändå, jag tycker synd om hästarna.
sen sliter det grymt mycket på hästen att bara gå på tungt underlag.

jag rider nästan bara ut. finns typ inget som jag inte kan träna på ute och min häst blir mycket mer motiverad i skog och på ängar :) volter/serpentiner runt träd, skänkelvikning, öppna och sluta på grusvägarna, intervallträning,klättra, hoppa naturhinder, tömköra(för att inte tala om att bara öva på samlad, balanserad)... möjligheterna är oändliga! på en ridbana blir vi båda snabbt uttråkade och det blir inget vettigt av det. fast jag förstår dem som har lättare att koncentrera sej på ridbana när man ska träna. vissa tävlingsryttare i mitt stall rider nästan aldrig ut. stackars hästar, säjer jag bara. men kanske behövs det vad vet jag. vi är ju inte nåt tävlingsekipage.

har ingen ridbana. bara ett gärde. där rids det typ 1gång i veckan. sen tränar jag normalt varannan måndag, det blir i ridhus el i paddock. Men resten sker ute :)

i höst blire dock ändring. ska gå ridgymnasium, tränar hopp1gv dressyr1gv. resten sker väll ute skulle jag tro då xD

Jag rider mestadels ut. Vi har oändliga och underbara ridvägar och en mindre bra ridbana så det känns som ett självklart alternativ.

Dessutom kan jag arbeta min häst på samma sätt i skogen som på bana, han är lika koncentrerad och avslappnad överallt.(visst han har sina sämre dagar men det kan likaväl vara på banan;)).

Så jag rider ut 3-4 dagar i veckan.

Min förra häst däremot red jag inte ut lika ofta, han krävde ständig variation och hade lite svårt att koncentrera sig i skogen.

Just nu rider jag ut ca en gång i veckan fast jag borde rida ut oftare.

ja jag tror att de flesta hästar tycker det är roligt att rida ute! Hästarna får ju se på andra saker än ridhus väggar och staket!
Tycker synd om dom som bara går på bana!!:(

Lite OT, perhaps, men borde inte hästar bli helt knäppa om de aldrig får komma utanför ridbanans staket? För mig är det helt självklart att en häst måste ridas i skog och mark också, annars blir det ju enformigt.

just nu rider ja ut jämt, men när pållan e i kondition å frisk så rider ja UTE varje dag men på ridbana någon dag i veckan, 2-3 kanske :)

Självklart att rida ut för mig,annars mår varken ja eller Lillan bra och ja förstår verkligen inte folk som ALDRIG rider ut :crazy:

Jag rider alltid ut såvidare jag inte lastar hästen och åker iväg till en paddock 15 minuter med bil här ifrån..

nu på våren så har hästen gått 2 dagar voltige.. och han var sjuk i vintras så har tagit de lugnt.. men då så ´red jag ut så ofta jag kunde eftersom det bara blev bana annars.. men nu är vi i gång igen och rider skog nästan varje gång vi rider förutom 2 dagar träning i paddock.. i veckan kulkul är det :):)

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
222
Senast: Sryoqwe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 194
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar