Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min egna personliga åsikt, då jag inte vet vad hästen egentligen tycker...men jag tycker det är dåligt att inte alla hästar kan få komma ut i skogen och slippa mala innanför väggar eller staket. Går det inte med annat kan man alltid ta en promenad.
Någon som ALDRIG rider ut?
Jag rider inte ut. Har försökt, men p.g.a olika incidenter har vi kommit fram till att det är för farligt att göra det. Vi har försökt jobba bort problemet men det är något riktigt långsiktigt, vid köpet gick det inte ens att promenera henne utomhus med kedja - hon var i princip omöjlig att hålla. Numera går det utmärkt att promenera utomhus, på vägar och i skogen, men det går inte med ryttare på. Vi har börjat rida korta sträckor ute nu, belöna henne när hon gått en bit, och då vända hem innan något inträffar. Och därefter ökar vi sträckan lite varje gång. I.o.m alla promenader så blir hon tryggare och tryggare i trafiken/med miljön och förhoppningen är att någon dag kunna rida ut normalt.
Problemet som gör att vi inte rider ut normalt är att direkt hästen blir rädd/osäker/inte vill så ställer hon sig rakt upp alternativt backar tills det tar stopp. Har slagit över. Det spelar ingen roll vad man som ryttare gör i sådana situationer, hon blir blockerad och lyssnar inte på någon hjälp oavsett om det är från ryttaren eller från en person på marken. Något som utlöser det kan till exempel vara en en bil, en barnvagn, en promenerande människa, en sten, osv. Så vi har en hel del att arbeta med. Påstår inte på något sätt att hästen är dum/elak då hon definitivt inte är det, dock är hon rädd och en rädd häst blir lätt en farlig häst, både för sig själv och för andra.
Jag rider nästan alltid ut, men då är det tempo och energi som gäller, och skritta gör vi nästan bara i skogen. Jag rider hästen nästan likadant som på ridbanan, på vägarna kan man träna öppna, ställa hästen utåt och inåt, rida hästen i olika tempon, skänkelvikning m.m. Det finns obegränsade möjligheter!
Många tänker ju att uteridning betyder långa tyglar och en lunkande häst, men det tycker inte jag. Möter nästan alltid ryttare från ett annat stall som rider på detta viset och de höjer alltid lite på ögonbrynen när de ser oss komma, hästarna helt dyngsvetta och flåsiga och vi med rosiga kinder och hjälmen på sned hihi.