Rider alla ut?

Sv: Rider alla ut?

Jag rider inte ut så mycket som jag skulle vilja. Tyvärr. Framför allt på vintern när det blir fort mörkt så är det svårt.

Mvh

Tora

KL

Nu på sommaren blir det faktiskt mest skogen. Nu har jag en ung-valack också som behöver allsidig träning och då passar uteritter kanonbra. En fin äng, då tar vi oss en kvarts 'dressyr' och sen vidare.

På vintern blir det mindre då det är precis kolsvart.

Min egna personliga åsikt, då jag inte vet vad hästen egentligen tycker...men jag tycker det är dåligt att inte alla hästar kan få komma ut i skogen och slippa mala innanför väggar eller staket. Går det inte med annat kan man alltid ta en promenad.
Min häst klassades som rejäl problemhäst när jag köpte henne och ansågs tom oridbar!
Idag rider vi ut, hon är inkörd, vi hoppar både på bana och i natur, naturligtvis rider jag även henne på bana när vi tränar men det blir mycket ute, för jag själv trivs bättre där.
Tävlar hästen i dressyr upp till MSV i dagsläget.

Jag rider nästan bara ut men jag har inget ridhus och bara en liten paddock hemma som jag tycker är allmänt tråkig och rida i fast ska försöka bättre mig på det min fjording skulle behöva lite dressyr ibland ;)

Jag rider alltid ut, då vi inte har ngt ridhus i närheten ;) Däremot har granngården en paddock som jag använder då och då.

Rider helt utanför ridbana/ridhus 2-3 gånger i veckan. Då är det antingen skogsturer eller klättring som gäller.
3-4 gånger är vi på banan men då är det 15 minuters "uteritt" både till och från banan, så jag tycker inte på något vis min häst lider brist på uteridning :D

Jag tycker att det är jättemysigt att rida ut. Gör det så ofta jag kan/har tid. (har ej egen häst). Det härligaste är ändå en snabb galopp ute i skogen barbacka och utan skor :love:

Ett tips är att bara skritta i skogen om hästen är het, och ta med sällskap. Öva på att rida ut. Min var också väldigt tittig och jobbig förut men de har blivit extremt mkt bättre med träning! Du behöver inte galoppera för du rider ut:)

*KL*

Rider mest ut. Men på bana en eller några gånger i veckan, eller på åker men jobbar på samma sätt som i paddock. Sen blir det lite tömkörning och annat diverse.

Min valack är bara 4 år än, men ska förhoppningsvis bli distanshäst såsmåningom, blir så jobbigt att rida mil tals i paddocken ;)

Min egna personliga åsikt, då jag inte vet vad hästen egentligen tycker...men jag tycker det är dåligt att inte alla hästar kan få komma ut i skogen och slippa mala innanför väggar eller staket. Går det inte med annat kan man alltid ta en promenad.

:bow::bow::bow: Håller helt med dig, alla hästar klarar av ialf skrittturer i skogen med lite träning. Min häst har också varit väldigt tittig och elektrisk att rida ut men med mkt tålamod och träning har de blivit jättemkt bättre!

Senast ändrad:

Någon som ALDRIG rider ut?

Jag rider inte ut. Har försökt, men p.g.a olika incidenter har vi kommit fram till att det är för farligt att göra det. Vi har försökt jobba bort problemet men det är något riktigt långsiktigt, vid köpet gick det inte ens att promenera henne utomhus med kedja - hon var i princip omöjlig att hålla. Numera går det utmärkt att promenera utomhus, på vägar och i skogen, men det går inte med ryttare på. Vi har börjat rida korta sträckor ute nu, belöna henne när hon gått en bit, och då vända hem innan något inträffar. Och därefter ökar vi sträckan lite varje gång. I.o.m alla promenader så blir hon tryggare och tryggare i trafiken/med miljön och förhoppningen är att någon dag kunna rida ut normalt.

Problemet som gör att vi inte rider ut normalt är att direkt hästen blir rädd/osäker/inte vill så ställer hon sig rakt upp alternativt backar tills det tar stopp. Har slagit över. Det spelar ingen roll vad man som ryttare gör i sådana situationer, hon blir blockerad och lyssnar inte på någon hjälp oavsett om det är från ryttaren eller från en person på marken. Något som utlöser det kan till exempel vara en en bil, en barnvagn, en promenerande människa, en sten, osv. Så vi har en hel del att arbeta med. Påstår inte på något sätt att hästen är dum/elak då hon definitivt inte är det, dock är hon rädd och en rädd häst blir lätt en farlig häst, både för sig själv och för andra.

Jag håller helt med dig! Jag har en häst nu som hennes förra ägare aldrig red ut med, "det var omöjligt, hon reser sig på bakbenen för minsta lilla". Hon var precis som Konstantine här ovan skrev men nu går det bra. Vi badar, galopperar, klättrar och offroadar utan några som helst problem.

Men somsagt så vet jag endel som aldrig skulle kunna tänka sig att rida ut, av olika anledningar. Himla trångsint tycker jag.

Försöker rida ut så mkt som möjligt rider max 3 dagar i veckan på banan ofast blir det kankse bara 2. Men jag rider mkt dressy ute i skogen, det är inte bara lunka på rakt fram som gäller där. Tror min häst tkr det är roligare att ridas ute i skogen och det sliter inte lika mkt på hästen, ofast finns det inte så stor möjlighet att kunna rida på volter där jag rider. ;) Min häst är under igångsätttning och har praktiskt taget ridit igång han ute och han har musklat sig jätte fint på det :) Tkr det är roligare att rida ut än att rida på banan nu :laugh:

Jag varierar med uteritter och arbete på ridbanan. Men tycker lite synd om dem hästar som aldrig får komma ut i skogen och sträcka på sig, sen är det väldigt bra för alla hästar att få klättra och stärka musklerna.

Kul att det har gått bra med din träning, min häst var samma lika och efter X antal revbensbrott på mig, då hon rest och gått över flertalet gånger, spricka i benet och krossad forknöl så vet jag att hon kunde vara riktigt motig!!!
Höll på på detta vis i nästan två år, innan hon lärde sig att lita på mig helt och fullt.
Men samma var för henne, hon var egentligen aldrig rent ut sagt "dum" utan hon var livrädd och fick panik när hon skulle någonstans själv.
Men som sagt, idag rider jag henne varsomhelst utan att tveka, å hur jag inte har blivit rädd beror nog på att jag alltid har vetat vem av oss som varit räddast, å det var inte jag....=)

Jag rider alltid ute, av den enkla anledningen att jag inte har något annat val ;) Ibland 'dressyrar' vi på en äng som ligger en halv kilometer från stallet, ibland rider vi bara i skogen. Rider i paddock ungefär en gång i månaden, så det händer inte ofta :D

Jag rider nästan alltid ut, men då är det tempo och energi som gäller, och skritta gör vi nästan bara i skogen. Jag rider hästen nästan likadant som på ridbanan, på vägarna kan man träna öppna, ställa hästen utåt och inåt, rida hästen i olika tempon, skänkelvikning m.m. Det finns obegränsade möjligheter!:laugh:
Många tänker ju att uteridning betyder långa tyglar och en lunkande häst, men det tycker inte jag. Möter nästan alltid ryttare från ett annat stall som rider på detta viset och de höjer alltid lite på ögonbrynen när de ser oss komma:D, hästarna helt dyngsvetta och flåsiga och vi med rosiga kinder och hjälmen på sned hihi.

Jag rider inte ut. Har försökt, men p.g.a olika incidenter har vi kommit fram till att det är för farligt att göra det. Vi har försökt jobba bort problemet men det är något riktigt långsiktigt, vid köpet gick det inte ens att promenera henne utomhus med kedja - hon var i princip omöjlig att hålla. Numera går det utmärkt att promenera utomhus, på vägar och i skogen, men det går inte med ryttare på. Vi har börjat rida korta sträckor ute nu, belöna henne när hon gått en bit, och då vända hem innan något inträffar. Och därefter ökar vi sträckan lite varje gång. I.o.m alla promenader så blir hon tryggare och tryggare i trafiken/med miljön och förhoppningen är att någon dag kunna rida ut normalt.

Problemet som gör att vi inte rider ut normalt är att direkt hästen blir rädd/osäker/inte vill så ställer hon sig rakt upp alternativt backar tills det tar stopp. Har slagit över. Det spelar ingen roll vad man som ryttare gör i sådana situationer, hon blir blockerad och lyssnar inte på någon hjälp oavsett om det är från ryttaren eller från en person på marken. Något som utlöser det kan till exempel vara en en bil, en barnvagn, en promenerande människa, en sten, osv. Så vi har en hel del att arbeta med. Påstår inte på något sätt att hästen är dum/elak då hon definitivt inte är det, dock är hon rädd och en rädd häst blir lätt en farlig häst, både för sig själv och för andra.

Jag lider med dig och hästen, eller vad jag ska säga..känner igen det:
för ett par år sedan köpte ridskolan jag tidgare red på, ett stort sto från Holland. Hon hade i stort sett bara varit utomhus i hagen och till och från stallet, och blev rädd för det mesta (fåglar är faktiskt farliga djur - de ÄTER hästar! :eek: och lyktstolpar ska vi inte prata om!!). efter mycket träning vid sidan av lektionerna, kunde man till slut börja rida henne på utebanan, och till slut också rida ut. bäst gick det med kompisar, men ensam med en trygg ryttare funkade också. hon köptes senare av en i personalen på stallet.

håller defenitivt med dig om att Rädd häst = Farlig häst, gränsen mellan att ha kontoll och tappa den är hårfin i den situationen och dessutom (tycker iaf jag själv) är det mycket obehagligt att känna hur kontrollen bara glider iväg..
lycka till, jag är säker på att det går bra bara ni tar det i en takt som passar hästen, så att hon lär sig att slappna av! ;)

Jag rider nästan alltid ut, men då är det tempo och energi som gäller, och skritta gör vi nästan bara i skogen. Jag rider hästen nästan likadant som på ridbanan, på vägarna kan man träna öppna, ställa hästen utåt och inåt, rida hästen i olika tempon, skänkelvikning m.m. Det finns obegränsade möjligheter!:laugh:
Många tänker ju att uteridning betyder långa tyglar och en lunkande häst, men det tycker inte jag. Möter nästan alltid ryttare från ett annat stall som rider på detta viset och de höjer alltid lite på ögonbrynen när de ser oss komma:D, hästarna helt dyngsvetta och flåsiga och vi med rosiga kinder och hjälmen på sned hihi.

håller med dig :D ! uteridning behöver inte betyda att det inte är arbete

Självklart rider jag ut mina hästar, men kanske inte varje vecka.

Försöker ta minst en uteritt men vissa veckor lägger jag kanske mer tid på banan för att vi behöver träna något extra och andra veckor kanske jag rider ut varje dag.

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
222
Senast: Sryoqwe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 194
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar