Ridelev som inte klarar av hästen...

Sparrisen123

Trådstartare
Hur skulle ni ha gjort i den här situationen?
Jag brukar hjälpa till lite på en ridskola ibland och har någon lektion då och då.
I en av "mina" grupper finns ett barn som rider sin och mammans ponny. De har den alltså gemensamt och har haft den ca ett år.
Grejen är att det är en ungponny som både barnet och mamman är rädd för att rida. De har medryttare ungefär 4 dagar i veckan, resten av dagarna står ponnyn då inte barnet rider lektion. Där går det tyvärr inte mycket framåt heller eftersom ponnyn inte kan mycket annat än start-stopp, och barnet är för orutinerad för att kunna vidareutbilda ponnyn.
Barnet och föräldrarna vill tävla, men de förstår nog inte hur lång vägen dit är för dem. Det skulle mycket väl kunna bli riktigt farligt om de gav sig ut och tävlade nu, men de vill de inte förstå.
Hur skulle ni ha gjort om ni var i min situation? Barnet (10-12 år) kommer själv till stallet, så jag får ingen chans att prata med mamman.

Sv: Ridelev som inte klarar av hästen...

Jag skulle helst prata med henne "face to face", eftersom det för dem är ett känsligt område. De vill helst inte erkänna att de är rädda för ponnyn, men det märks ju väldigt väl.

Behöver kanske inte säga så mycket om att de är rädda för ponnyn utan mera att du märker att de inte passar ihop och att du tror att dottern skulle utvecklas mer och komma längre på en annan typ av häst.

Urs, vilken jobbig situation. Men du måste ju säga nånting. Du är ridlärare = du har mer kunskap än dem. Så du är ju där för att lära dem något.

Barnet är ju ändå 10-12 år, det tycker jag är gammalt nog att det faktiskt kan förstå vad du menar om du förklarar på ett bra sätt.
Då kan barnet ta diskutionen med sin mamma som troligtvis kommer att ringa upp dig och vill veta lite mer och kanske fråga om råd.

Fråga lite smidigt barnet hur h*n tycker att det går med ridningen, vad h*n har för mål i framtiden och vad h*n skulle vilja bli bättre på. Inget kostigt att en ridlärare frågar sånt, eller hur? Sedan kan du ju säga som svar på barnets kommentarer typ "Tror du att du kommer att klara det med din häst? Jag tror att du skulle behöva en häst som kan lite mer, som kan lära dig de här sakerna. Vad tror du? Och vad tror du din mamma tycker om det?"

Nåt sånt skulle nog jag göra.

Lycka till!

Vilket dilemma :( Det värsta är som jag ser det, inte att de inte klarar ponnyn och är rädda, utan att de vägrar erkänna det. Då kommer man inte långt. Men jag tycker att följande var ett bra tips om hur du kan bemöta det på sätt sätt som kanske gör att mamman inte direkt hamnar i försvarsposition och börjar "hugga":

Behöver kanske inte säga så mycket om att de är rädda för ponnyn utan mera att du märker att de inte passar ihop och att du tror att dottern skulle utvecklas mer och komma längre på en annan typ av häst.

Då kan barnet ta diskutionen med sin mamma som troligtvis kommer att ringa upp dig och vill veta lite mer och kanske fråga om råd.

Detta håller jag inte med om. Men självklart kommer mamman att ringa upp TS - förmodligen fly förbannad dessutom.

Det är inte barnets uppgift att prata med mamman, det är tvärtom.
Så oerhört svårt det ska vara för en mellanstadietjej att dels förmedla en ridlärares ord utan att det blir fel, och dels konfrontea mamman och dennes känslor. BArnet försöker såklart försköna ridlärarens ord, eller uppfatta det som att "mamma, ridläraren tycker jag är dålig på att rida och att vi inte kan ta hand om vår häst". Jag tror att risken är stor att mamman då direkt kommer i försvarsposition och tar sin dotter på orden, även om det inte är vad TS ens sagt eller menat.

Vuxna ska kunna prata med vuxna om ärenden som ska skötas av vuxna. Bklanda inte in dottern som första kontakt eller budbärare, det brukar inte sluta bra.

Jag hade en lägerelev för ett år som var i 12-års åldern. Hon hade fått en treårig häst på 160 cm av sin icke hästkunniga familj. Hästen var endast insutten och förstod inte hjälperna, flickan förstod i sin tur inte att hästen inte var dum med vilje. Hon grät och var så besviken på sin häst. Jag lät henne rida hästen tre lektioner och då med ledare, sedan fick hon låna en trygg lägerhäst istället. Då kan jag lova att flickebarnet lyste upp och vi hade en pratstund om hennes egen häst. Då kom det fram att hon inte vågade säga till sin pappa, som varit så snäll och köpt en häst till henne, att hon inte klarade av den. I den situationen var det enda jag kunde göra att lite finstilt nämna till pappan på avslutningsdagen att flickan borde ha en färdigutbildad häst som lägerhästen hon red och inte en unghäst.

Vuxna ska kunna prata med vuxna om ärenden som ska skötas av vuxna. Bklanda inte in dottern som första kontakt eller budbärare, det brukar inte sluta bra.

Här måste jag hålla med! :bow:

Kära hjärtanes...

Ibland tror jag att folk missuppfattar betydelsen av ordet unghäst.
De tror att ung står för ungdom/barn, alltså en barn eller ungdomshäst istället för att det är hästen som är ung och okunnig...
Mystiskt...

Jag förstår vad ni menar, det jag tänkte var bara att insändaren skrev att hon aldrig träffade mamman.

Jag har inte barn själv (vilket ni kanske märkte) men de 10-åringarna jag har som elever anser jag som tillräckligt mogna för att kunna förstå om jag skulle förklara på rätt sätt. Skulle ju aldrig prata så med en 6 åring...

jaja, hoppas det löser sig i slutändan i alla fall!

Kanske tipsa om att skicka ponnyn på inridning och sen vidareutbildning? Eller helt enkelt säga som det är, att det bästa vore om de sålde ponnyn.

Jag förstår vad ni menar, det jag tänkte var bara att insändaren skrev att hon aldrig träffade mamman.

De flesta ridskolor brukar ha telefonnummer till sina elever det skulle ju TS kunna använda sig av för att stämma träff med mamman och prata.

Jag utgår från att du inte är anställd utan "bara" hjälper till på ridskolan (?). Vet inte om det är rätt - men om det är på det viset skulle jag överlåta hela ansvaret för situationen till den som förestår ridskolan och säga att du inte klarar detta ekipage och helst ser att de byter grupp.

Vad jag menar är alltså att det inte är ditt ANSVAR - däremot kan du förstås om du VILL prata med mamman om att du tycker att dottern bör rida en lämpligare häst.

Jag brukar hjälpa till lite på en ridskola ibland och har någon lektion då och då.

Som jag förstår det är det inte du som är ordinarie ridlärare för gruppen, utan att du hoppar in ibland. Om det är så skulle jag prata med den andra ridläraren först för att se om h*n har samma uppfattning som du. Alltid bra att båda är på samma spår, speciellt om den andra har huvudansvaret för gruppen. Sen kan ju du eller h*n prata med mamman (håller med om att det vore bättre än att prata med barnet).

Kära hjärtanes...

Ibland tror jag att folk missuppfattar betydelsen av ordet unghäst.
De tror att ung står för ungdom/barn, alltså en barn eller ungdomshäst istället för att det är hästen som är ung och okunnig...
Mystiskt...

Det har jag aldrig tänkt på, men det kan ju mycket väl låta så i den oerfarnas öron. Kan ju bli galet! :eek: Men å andra sidan får man hoppas att människan som säljer unghästen ser till att den hamnar i ett hem där man har kunskap att utbilda hästen.

För hästens bästa, och för barnets säkerhet skulle jag tagit tag i det direkt,
JAg menar, du har ju inget att förlora.

Jag skulle ringt till mamman och sagt åt henne att komma med till nästa lektion,så hon hinner se lite själv, och efter lektionen sagt som det är.
På ett bra uttänkt sätt förstås, men att du oxå lägger fram att du är där för att lära barn att utvecklas inom ridningen och att dettta inte går med detta ekipaget då det inte är rätt sorts häst/ryttare för varandra.

Men jag personligen skulle inte lägga ansvaret på ngn annan ridlärare,kanske dock ta upp problemet med denne och samråda.

Jag skulle nog råda till att de söker hjälp från en duktig instruktör som kan lära både hästen och dom samtidigt. På det sättet så utbildar man båda samt ryttaren lär sig varför hästen reagerar på ett visst sätt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 684
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 543
Senast: Cambrie
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30