S

skjootan

Tänkte nu när man ska försöka bli riddare att de måste ju finnas flera som kan hjälpa mig! bor i hälsingland och visst måste de finnas fler än jag som är intresserad? Vi är en förening där 5st killar är riddare,fast igentligen inte,då ingen av dem har häst! =)
Men så nu söker jag allt å alla med medeltida intresse! Hör av er å ni som kan ochså ge tipps å råd vart man ska börja!!
De finns så mycket att lära och ideer dela gärna med er!

Sv: riddare

Är du med i ett tornerlag? Du nämner en förening, vilken är det? Vad är det du vill ha tips och hjälp med?

Vi finns här, men du får nog precisera dig lite så vi vet vad vi ska tipsa om! :D

hej!

Mä tycker u jag inte specifiserade mig? :D
Nej då så här är de.
Jag är med i Collegium Ardens och de är en medeltida förening här hemma,de har fem st riddare alla utanhäst :crazy: :D
Så jag vet i princip ingenting,har sett mycket försöker läsa mig mycket till saker och ting. Bor i Söderhamnoch skulle vilja veta ifall de kan finnas nån närmre mig att träna med ex el så,jätte härligt att höra att ni finns där ute!
Jag kan pg av en skada i nacken inte ha ringbrynja el tung hjälm,men killen som gör hjälmarna här hemma kund egöra en i alminium åt mig vilket jag uppskattar för jag kan INTE hålla på med sådan jag har tummen mitt i handen :D vilket inte underlättar alls,men jag försöker. Jag söker efter mönster tuill schabraket till häst å allt yg förstår du?

mvh en riddare utan namn

Jag har redan varit in där å ser att "närmaste" vad jag ser är i Uppsala å de är 18mil dit :( så de kändes lite deppigt å tyckte att de bör ju finnas på närmre håll?
Vad är de man ska börja träna på för huve taget just detta med riddare?

Det är nog den bistra sanningen att Celeres Nordica i Uppsala är närmast för dig. Riktigt så många lag finns det inte så att det finns riddare på alla orter. Men bara för att laget har träningar i Uppsala betyder inte att de aldrig lämnar Uppsala. Får laget en bokning i Skåne, eller Lappland, eller Norge för den delen, så åker ju laget dit och rider sitt tornerspel. Så det kan bli både långa och korta resor under en säsong.

För att bli riddare bör du och din häst vara samspelta på en nivå där du kan styra hästen med enhandsfattning och hästen ska tåla att det stojas och låter runt omkring, samt att flaggor blåser i vinden och publiken rör på sig och skriker till emellanåt. En lugn och stabil individ är nog minimikravet för en tornerhäst. Du som ryttare ska kunna hantera hästen även om den får panik och du måste kunna rida med vapen i högerhanden.

En fördel är om du kan sy dina egna kläder och ditt schabrak, det kan bli dyrt att betala någon för att göra det. Personligen tycker jag inte om aluminiumhjälmar, eftersom aluminium är en mjuk metall som inte skyddar mot slag förrän den läggs i lager om flera centimeter. Och en hjälm är sällan mer än ett par millimeter tjock. Men det finns flertalet riddare som rider med såna hjälmar, så det fungerar väl tills man får en klockren smäll i huvudet, antar jag. :crazy:

Träna på att kunna träffa små och stora objekt från hästryggen i olika gångarter, förslagsvis med en pinne eller kvastskaft eller annat som är rakt. Sätt ex. en burk på ett hinderstöd eller dylikt och träna på att peta ner burken när du rider förbi. Lägg något på marken och träna på att träffa det. Tänk på att inte rida i full galopp, hellre långsam och kontrollerad canter eller samlad trav.

Gisburne skrev:
En fördel är om du kan sy dina egna kläder och ditt schabrak, det kan bli dyrt att betala någon för att göra det. Personligen tycker jag inte om aluminiumhjälmar, eftersom aluminium är en mjuk metall som inte skyddar mot slag förrän den läggs i lager om flera centimeter. Och en hjälm är sällan mer än ett par millimeter tjock. Men det finns flertalet riddare som rider med såna hjälmar, så det fungerar väl tills man får en klockren smäll i huvudet, antar jag. :crazy:
Fast vikten från en stålhjälm är ju inte vidare trevlig för nacken när det händer något. Och att en hjälm deformeras gör inget. Det fångar snarare bara upp energin från slaget. Jämför med dagens bilar... Sen att man får skaffa en ny hjälm är ju billigt i sammanhanget. Min aluminiumhjälm är dessutom förstärkt med ett kors i mässing framtill (inte bara för syns skull) så den stod ändå utmärkt emot en lans i ögonspringan i sommras.

Sitter en hjälm på rätt sätt med stoppningen på rätt ställe så är vikten inget problem. Min stålhjälm sitter så tajt att den inte rubbas en millimeter om jag skakar på huvudet. Det gör inte ont heller, varken av vikten eller något annat.

Jag tror att skadan på en aluminiumhjälm är rätt obetydlig om man dessutom skadar skallbenet. Olika lag rider med olika utrustning, men mitt lag rider med skarpa vapen och jag skulle inte vilja ta risken att få en spets genom hjälmen, vilket faktiskt kan hända med tunn aluminium. (Ex. om min häst bråkar så att jag ramlar av in i vapenstället, eller om en häst får panik så att dennes ryttare ramlar av mot mig med sitt vapen i handen.) Alla gör som de vill, men jag tycker ändå inte om aluminiumhjälmar. Och mitt lag strävar alltid efter att vara så tidsenliga som möjligt, och bara därför går aluminium bort. :)

Jao de har du ju rätt i just detta med hjälmen :( så dåfår de allt tränas då med en riktigt hjälm,huvudet är man ju rädd om så att säga.
Jo att de reser de vet jag ju men de blir svårt att ha dem som lag att träna med om man säger så,får väl ta å skrpa lite här hemam å ser om några intressanta dyker upp.

DIna tränings tipps var ju jätte bra en annan tänker i för stort pespektiv liksom,så nu ska de tränas med sopkvasten! :D Just detta me datt sy jag kan inte men kan ju alltid lära mig så,sedan är ju de så att han som håller våran riddar grupp väldigt händig å har sytt tio dräckter å gör hjälmarna lansarna å allting själv och ja han erbjuder sig att sy schabraket ochså så. Men roligare att ha gjort de själv.

Att hästen läre vara en stabil häst de förstår jag och just att man klarar av att hantera en del svåra situationer (som man ofta ser på stan när rid skolan är ute att dom inte fixar) men jag har alltid satt säkerhet framför allt. Går så ofta jag kommer åt för John Moore,hade tänkt tagit Pat Parelli kurs ochså men priserna steg till den grad så,sedan har vi en jätte bra tränare lite närmre ochså som ofta är upptagen då men man får väl försöka ta hjälp av honom.

canter har jag aldrig hört talas om vad är de?

De är ju meningen att en medeltidby ska byggas upp här hemma så därför söker jag fler folk som kan å vill vara med oss och tänkte att här bör de finnas folk och riddare somkan hjälpas åt! :D

Jätte tack för bra tipps nån stanns att börja iallafall.
Just samspelet med hästen å så de tar jag om en självklarthet genom att de är ganska så "tuffa" miljöer man vistas i.

mvh en glad anna

Canter är engelska för galopp, i princip. Hacker-canter är så långsam och samlad galopp att det nästan bryts av till trav (mkt jobbigt för hästen och därför bra som kondisförstärkare), och canter i allmänhet kan vara allt ifrån något snabbare än hack till snabb galopp där man fortfarande har hästen "i handen" och skulle kunna gasa ett par växlar till. Så när jag säger canter menar jag samlad galopp i olika tempon. (Nu kom vi in på galoppträning, inte min mening!) :o ;)

Mer om hjälmar: Allt som har att göra med utrustning bottnar i hur stor materialkännedom man har. En tunnhjälm (en sorts hjälm som användes under medeltiden) ska vara 4-delad av den enkla anledningen att får man ett hugg eller slag i huvudet så måste energin i slaget ebba ut någonstans. Skarvarna leder bort energin och slaget blir inte lika kraftigt, med minimal skada som följd. (Med 4-delad menar jag en övre framdel, en undre framdel, en övre bakdel och en undre bakdel. Och så "locket" så klart.) Skulle hjälmen istället buckla sig inåt av slaget så spelar skarvarna ingen roll, eftersom energin gått åt till att skada metallen. Har man riktig otur så kan bucklan leda till att skallbenet knäcks, trots stoppning. Därför ska man inte tro att att en mjuk metall kan skydda mot slag, och det var också därför riddare på medeltiden använde sig av stål i första hand. Aluminium fanns, men den var mycket dyr att framställa och alldeles för känslig för att användas i rustningar. Jämför gärna med motorcykelhjälmar - de FÅR inte kunna buckla sig inåt av säkerhetsskäl, gör de det så blir de inte godkända.

Det här är lite skoj... Lagledaren i mitt lag hade föredrag för mig häromdagen: I tornerspels-Sveriges gryning på 80-talet importerade ett visst tornerlag utrustning och annat som använts vid filmatiseringen av "Ivanhoe" och "Robin of Sherwood". Som de flesta säkert kan räkna ut så använde man inte riktig rustning, eftersom det bara var på film. Men diskussionen uppstod i alla fall huruvida en av hjälmarna från filmen (gjord i glasfiber) kunde skydda lika bra som en stålhjälm. I samma veva kom aluminiumhjälms-diskussionen in i bilden. En "piedestal" byggdes, så att hjälmarna kunde placeras fristående på en plattform för att sedan ridas på med lans. Detta utfördes och hjälmarna fick en efter en ta emot samma grad av stryk, som de hypotetiskt skulle kunna utsättas för i ett tornerspel. Lansen gick rakt igenom glasfiberhjälmen. Aluminiumhjälmen blev nära på platt och kunde inte rätas ut och användas igen. Stålhjälmen fick en minimal buckla i ytskiktet och kunde lätt dammas av för att åter sättas i bruk. Och där dog den diskussionen! :rofl:

hahaha vilken tur att jag tog förnuftet till fånga å bestämde att de få bli en järn hjäöm. Men sedan har jag sett på många bilder å live att många riddare rider helt utan hjälmi övrigt,och de kan ju jag då anse att de ä rju ochså gasnak farlig hästen kan lika mycket bli rädd då som när man är inne på banan.... bara för att påpeka detta med säkerhet men de kan idisla om i evigheter. Jag rider själv utan skyddsväst för helt enkelt jag har inte hittat nån jag kan ha ingen som passar utan att jag stör hästen el mig själv å många tycker D är förjävligt,men de är ju mitt val :D men hjälm använder jag alltid då.oavsett.

Var på clinic med John M en clinic med lite för problem hästar,jag var den ENDA somhade hjälm på mig,intressant :D hehe nåja jag hade väl den värsta hästen :D el mest förnuft :angel: *skryta*

Dett amed galoppen är JÄTTE JÄTTE intressant jue! Tack! :bow:
tränar just nu upp galoppen,min kille är ju fd travare men jätte duktig men stor å tung ,så vi tränar i korta intervaller just för han ska få uthålligheten. Han är i kondition för övrigt så ingen behöver skälla på mig :D

Oj dett avar intressant som sagt nu har jag en till karamell att suga på detta med galoppen :D

Jag kommer träna allt från skritt hihi våra hästar tyckte en utklädd snögubbe mitt i skogen var lite läskig så de finsn att träna på men den sg konstig ut å mitt i skogen *asg* nåja här ska byggas dona fundera å grunna å lära...mera mera mera mat nyttigt.!

Tja, vad mer kan jag tipsa om just nu...? *tänka*

Jo! Utrustningen måste passas ut ordentligt efter dig! Jag är en ganska kort tjej och en gång i världen (läs: fram till förra året) var jag ganska smal, dock musklad tack vare år av stallarbete. Jag hade problem med att hitta utrustning som passade mig. Jag märkte knappt själv att jag anpassade mig efter den utrustningen som fanns, inte tvärtom. Men efter att lagledaren sågat av cirka 50 cm av min lans och gjort en ny tyngd längst bak, så blev balansen nära på perfekt anpassad efter min fysik. Helt otroligt, men jag började faktiskt TRÄFFA det jag siktade på! :rofl: Min sköld är fortfarande lite för stor, men det får gå ändå. I framtiden ska jag skaffa mig en ny sköld som är mindre, och lite bättre välvd än den jag har nu.

Svärdet måste också vara gjort speciellt för dig för att balansen ska hamna rätt. Fråga mig inte exakt hur, men man mäter handen och underarmen, och på något matematiskt sätt kommer man fram till exakt hur lång klingan ska vara och var balansen ska ligga i svärdet för att just du ska kunna använda det. Jag fick en lektion i svärdssmide en gång och fick känna på några riktigt usla svärd, som var helt åt skogen felbalanserade. Sen satte smeden ett korrekt smitt svärd i min hand, och även om det inte var smitt åt mig, så kunde jag känna en otrolig skillnad. Det svärdet kändes viktmässigt lättare än de andra svärden, men vågen visade att det var precis tvärtom! Det korrekta svärdet var väldigt tungt, men eftersom balansen låg rätt så kändes det fjäderlätt! :)

Gisburne skrev:
Men efter att lagledaren sågat av cirka 50 cm av min lans och gjort en ny tyngd längst bak, så blev balansen nära på perfekt anpassad efter min fysik.

Exakt vad menar du med tyngd där bak? Vad använder ni för material och hur sätter ni fast det?

Längst bak på lansen sitter den balanserande tyngden, oftast i form av ett järnrör. Utan denna blir lansen med all sannolikhet framtung. Om du håller lansen i en 90 graders vinkel ut från kroppen, som om du skulle rida an mot ett mål, var hamnar då toppen? Den ska ligga i balans i din hand, så att du inte måste parera eller använda muskelkraft för att hålla kvar lansen i det läget. Men alltför många lansar doppar ner i backen när man håller dem så, eller ännu värre, faller över bakåt. (Då är den istället för tung baktill.)

Att få en lans i balans kan ibland vara klurigt, men har man en gång ridit med ett perfekt balanserat vapen så vill man inte ha något annat!

Gå in på www.stnicolai.se vi har länkat till många föreningar eller sök på srs.
Jag är lite ledsen att lag sm inte blev av i Karlstad men individuella tävlingen i tornerspel hann ialla fall genomföras innan allt regn kom.

det var synd. Vet ni vart det ska vara nästa år? (hoppas närmre mig;) )

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 757
Senast: lizzie
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 196
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 620
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 019
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar