Riddagbok?

Sv: Riddagbok?

Skriver dagbok så jag har koll på hennes träning. Skriver även upp vet.besök och hovslagare så allt finns på samma ställe.

Dagbok till den egna hästen har jag fört varje dag. Praktiskt eftersom vi är flera som rider honom (då kan man se vad som hänt tidigare). Jag skriver på vilket sätt han aktiverats, hur det gick, olika iakttagelser och annat som kan vara viktigt.

Jag skriver alltid träningsdagbok. Skriver ner vad jag har gjort, hur länge, vad vi tränade på, hur det gick och andra iakttagelser om det är något speciellt. Jättebra att ha senare!

Har 2 almanackor på väggen i foderrummet där det finns en separat ruta för varje häst. Där skriver stallungarna upp när och hur de har ridit. Där fyller jag i när stona är brunstiga betäckta, verkade och vaccinerade. Sen har jag en 10 års bok hemma som jag fylle ri stuteri angelägenheter i. Har dessutom journal hemma i datorn på medicinering och vaccinering.

Saxat ur träningsdagboken:

...träning för **. Mycket voltarbete pga många ekipage i ridhuset.
Hästen spänd pga alla främmande hästar med resultatet att jag spände mig i väntan på utbrotten.
Några förvända galoppbågar, höll inte om tillräckligt med skänklarna och de blev slarviga.
Trav över bommar på volt med kortning och ökning av steg beroende på vald väg över bommarna. Hästen blev glad över övningarna och hade mycket energi i arbetet.
Varvbytena numera bättre, mer energi i utgång än ingång, måste balansera bättre....

....Att träna på Hästen, snabbare, kortare steg i galoppen, för stunden ridas med lätt kontakt och något längre hals än normalt, kortas halsen försvinner motorn.
Ryttaren, Bli mer still i galoppen och slappna av i benen, noggrannare vägar för att tydligare markera varvbyten och behålla energin.
Noterade skav efter gjorden, byta? skaffa gjordtunnel?...

Det var för en dag, det blir alltid ganska mycket när jag rider lektion, mindre, mycket mindr de dagar jag bara skrittar ut eller hästen vilar.
Måste erkänna att jag har slarvat under våren...

Ove Rytter aom har gjort en träningsdagbok för styrketränare säger att den inte ska vara för krånglig och att man ska vara ärlig när man skriver den.
I hans träningsdagbok betygsätter man även energinivå, styrka, intensitet, motivation, mental balans, senaste dygns matkvalitet samt vätskeintag. Utöver att man skriver in övningarna man gjort och hur mycket av dem.

Lite tankar kring träningsdagbok och litet axplock ur min egen från

Apo

Jag skriver för varje dag, skriver dels vilken motion min pålle fått eller om han fått vila, och sen om jag masserat honom, stretchat honom eller linimentat o såna grejor. Och såklart om hovslagaren varit där, om jag varit hos veterinären, om han skadat sig eller sånt.

Japp, skriver i den varje dag och har gjort det sen hästen kom till mig i början av november. Borde nog skriva mer utförligt än vad jag gör men ska bättra mig på det när jag själv börjar rida igen (rider inte för tillfället pga ryggskada). Alla som rider hästen skriver i boken så det är jättebra att se vad som har gjorts och hur det gick.
Sen skrivs händelser in såsom vaccinering,hovslagarbesök,tandläkare m.m samt även liniment, massage och sånt.
Försöker skriva hur hästens sinnesstämmning är och sen självklart antecknas saker som avviker från vardagen, ex, sår, stelhet m.m.

Skriver en planering en månad i taget med tävlingar, träningar och dyl. Sen försöker jag följa den så gott det går och skriver varje dag hur det har gått med ridning och om det har hänt något speciellt.

Sen har jag en terminsplanering där jag planerar tävlingar

Skriver på datorn för att ha obegränsat med plats. Jag skulle inte klara mig utan det. Min häst har varit halt ett tag nu och tack vare dagbok har jag kunnat se mönstret i ridningen som troligen är orsaken.

Jag skrev när jag hade ponny och har skrivit sen jag fick min stora häst och det är jätte kul att läsa!

Jag skriver Ridjournal :smirk:

Datum ½ rad
Häst ½ rad
Plats 1 rad
Aktivitet 4-5 rader

har hållit på sedan Augusti, är väl 95 ggr jag ridit sen dess.. rätt lite..

Jag skriver ett par rader varje dag om hästens allmäntillstånd. Jag skriver upp skor, amssage, vaccineringar, tappskor och all träning. Försändringar i foderstaten.
Vart vi rider, med vem hur det gick, vilken utrustning och hur han kändes.

Jag skriver riddagbok. Varje pass med Queen finns dokumenterat sedan jag köpte henne 98.
Saga har jag haft sedan 87, men började skriva riddagbok först i början på 90.

Hästarna har en egen bok som jag skriver i och sedan skriver jag även riddagbok på www.sammetsmule.nu

Har fört dagbok varje dag sen jag köpte hästen för ca 1 1/2 år sen. Skriver vad vi gjort, vad som var bra/dåligt. Ibland antecknar jag även saker som är X-tra minnesvärda, så är det lättare att komma ihåg.

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Jeps
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 347
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
345
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 934
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar