Sv: Riddagbok?
Saxat ur träningsdagboken:
...träning för **. Mycket voltarbete pga många ekipage i ridhuset.
Hästen spänd pga alla främmande hästar med resultatet att jag spände mig i väntan på utbrotten.
Några förvända galoppbågar, höll inte om tillräckligt med skänklarna och de blev slarviga.
Trav över bommar på volt med kortning och ökning av steg beroende på vald väg över bommarna. Hästen blev glad över övningarna och hade mycket energi i arbetet.
Varvbytena numera bättre, mer energi i utgång än ingång, måste balansera bättre....
....Att träna på Hästen, snabbare, kortare steg i galoppen, för stunden ridas med lätt kontakt och något längre hals än normalt, kortas halsen försvinner motorn.
Ryttaren, Bli mer still i galoppen och slappna av i benen, noggrannare vägar för att tydligare markera varvbyten och behålla energin.
Noterade skav efter gjorden, byta? skaffa gjordtunnel?...
Det var för en dag, det blir alltid ganska mycket när jag rider lektion, mindre, mycket mindr de dagar jag bara skrittar ut eller hästen vilar.
Måste erkänna att jag har slarvat under våren...
Ove Rytter aom har gjort en träningsdagbok för styrketränare säger att den inte ska vara för krånglig och att man ska vara ärlig när man skriver den.
I hans träningsdagbok betygsätter man även energinivå, styrka, intensitet, motivation, mental balans, senaste dygns matkvalitet samt vätskeintag. Utöver att man skriver in övningarna man gjort och hur mycket av dem.
Lite tankar kring träningsdagbok och litet axplock ur min egen från
Apo