Ridbaneunderlag igen, stenmjöl & saltning..

Liselott76

Trådstartare
Vår bana har ett ytlager av grus 0-8, ca 10 cm djupt.

Våra problem är:
1. Alldeles för dåligt fäste, för "lös"
2. Väldigt dammig

Problem 1, kan man lösa det med stenmjöl & isåfall hur mycket? Jag har tidigare fått väldigt bra svar, men då hade jag fått uppgift om att det var sand som ytlager, men det var det inte så därför skapar jag nu ny tråd.

Problem 2, kan man lösa det med salt? Eller finns det nåt annat sätt?

Tacksam för svar!

Sv: Ridbaneunderlag igen, stenmjöl & saltning..

Ju mer man tillåter en bana att damma, desto mer 0-material försvinner och det blir då en "ond cirkel" med en bana som inte packar sig så bra. Det är just 0-materialet man vill ha kvar för packningsegenskaperna.

Det är en av anledningarna till att man saltar och vattnar. Inte bara för att det är trevligt att slippa dammet.

Hur det skulle fungera med er bana att fylla på mer 0-material uppepå de 10cm av löst grus är svårt att gissa.

Jag hade helt klart schaktat av de där 10centimetrarna och lagt på stenmjöl istället och sen använt det bortschaktade till att lägga på någon/några cm om jag velat ha det lite lösare.

Hur ser det ut under de 10 cm med 0-8? Är det därifrån det "mjuka", "rulliga" kommer? Hur gammal är banan?

Vet tre banor i närheten med 0-8 överst och alla dessa tre planerna är suveräna. Men en av dom hade dåligt "nedkört" undre lagret (endast nedkört med bil innan nästa lager lades på) och där var det dåligt fäste första året.

Tack för era svar!
Jag tror att det är ganska grovt material under ytlagret, typ singel. Innan dom la på ytlagret vattnade dom & paddade ordentligt för att det skulle sätta sej. Men trots det verkar det som att det vandrar stenar upp till ytlagret..dom har ju ingen duk under..
Men tror ni alltså att det skulle vara bra att ha bara stenmjöl på ridbanan?? Blir inte det alldeles för hårt?
Det går inte att ta bort kanske hälften av befintligt lager & fylla på med stenmjöl?
& så var det det här med saltning, vilket salt använder man, hur mycket?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 202
Senast: LaMagia
·
Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
3 180
Senast: Avalbane
·
Kropp & Själ Tillbaka till Buke efter flera års bortavaro ser jag en intressant tråd. För att inte kapa den skapar jag en egen. Jag har problem med...
Svar
6
· Visningar
867
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama