Ridbanan, hur..?

Julienne

Trådstartare
Jag flyttade till min gård i Augusti förra året, ridbanan gjordes hösten innan och sedan stod gården tom tills jag flyttade hit så de hann aldrig rida på den. När jag flyttade in började jag rida på den och under sena hösten/vintern fick jag inackorderade som också red på den.
Den var då kanon, sviktade bra och var alldeles perfekt, varken hård eller mjuk.

Vi blev tvungna att skotta banan i vinter med traktorn, men var noga att inte skotta ner mot gruset utan skottade bara undan värsta snön.

Den har sen varit bra även under våren och fram tills nu men nu tycker jag den börjar bli hård.

Jag har sladdat den med "armeringsjärnsgaller" och testade även någon annan modell av sladd men den skyffla mest allting framför sig och flyttade på allting.
Hur ska jag nu kunna få den mjukare igen? Bör jag harva den?

Marken den ligger på är väldigt ojämn så på ena sidan är den mkt högre än marken och på andra sidan har tyvärr mattan kommit upp lite, då nästa fråga, hur "stoppar" jag ner mattan igen?

Jag har aldrig haft en ridbana förut så jag har ingen aning alls. Och jag vet inte vad de använt för material. Men det är smågrus liknande överst och under tycker jag det mer ser ut som sand liknande. Det var därför jag tänkte om jag skulle harva den för att luckra upp sanden igen, ifall den sjunkit ner och klumpat ihop sig efter allt regn..

Mycket tacksam för råd!
 
Sv: Ridbanan, hur..?

Om mattan har börjat titta upp samtidigt som banan blivit hård låter det som det är tid att lägga på mer material.
 
Sv: Ridbanan, hur..?

Om mattan har börjat titta upp samtidigt som banan blivit hård låter det som det är tid att lägga på mer material.

Om man inte vet vad det är för material sen tidigare, vad ska man då lägga på? Mattan är väldigt långt ner på ena kortsidan men på den andra har den börjat titta upp..
 
Sv: Ridbanan, hur..?

Låter som ni har kört av för mycket på ena sidan helt enkelt. Jättesvårt med råd när det inte är klart vad problemet är.

Personligen hade jag nog grävt fram den biten som tittar upp, skurit ut den och antingen lagt igen alt. lagt i ny bit beroende på förutsättningarna. Men det är svårt att säga utan ha sett det.

Antingen ringer du den som gjort banan och hör, kanske är det också mest prisvärda alternativet att åtgärda den? Eller så tar du ut någon annan som kan ge dig ett bra råd och sköta arbetet.
 
Sv: Ridbanan, hur..?

Låter som ni har kört av för mycket på ena sidan helt enkelt. Jättesvårt med råd när det inte är klart vad problemet är.

Personligen hade jag nog grävt fram den biten som tittar upp, skurit ut den och antingen lagt igen alt. lagt i ny bit beroende på förutsättningarna. Men det är svårt att säga utan ha sett det.

Antingen ringer du den som gjort banan och hör, kanske är det också mest prisvärda alternativet att åtgärda den? Eller så tar du ut någon annan som kan ge dig ett bra råd och sköta arbetet.

Nej som jag skrev så är marken under sned och därför är underlaget olika djupt.

Ja kanske man får gräva upp det..
Jag vet inte vem som gjort den så det blir himla svårt att ringa den :p Och jag har ingen aning om någon som kan sköta sådant, har aldrig hört att det finns här uppe ens..
 
Sv: Ridbanan, hur..?

Sned?

Har de lagt ridbanan i slänt och behållt lutning för avrinning, utan att kompensera så den ligger i våg? Eller har materialet flyttat på sig?

Någon har ju defacto gjort banan, säljaren borde väl kunna upplysa om det?
 
Sv: Ridbanan, hur..?

Hmmm. Då brukar man ju gräva ur "den höga biten" tills man får en bana i våg, innan man lägger i dränrören. Vi hade ganska mycket grävmaskinstid (och fina stor jordvallar..) hos oss innan vi fick en bra yta att börja anlägga bana på.

Sedan består ju "materialet" oftast av olika skikt, utom i vissa fall. Vi har exempelvis Paddex (samma storlek) rakt igenom, med matta för att skydda mot leran. Det blev onödigt dyrt för vår anläggare av olika anledningar....

Toppskiktet: Är det sand? Gummiblandad flis? Paddex? Grus? Kan du skicka en bild av hur det ser ut kanske vi kan bedöma vad det kan vara.
 
Sv: Ridbanan, hur..?

Har du inga kontaktuppgifter på säljaren kvar så du kan fråga hur och med vilket material den är anlagd ? Jag hade börjat där och sen tagit ut ngn för att titta på hur det ser ut och rådgivning vad som kan / bör göras och hur den ska skötas . Är inte dyrt .
 
Sv: Ridbanan, hur..?

Har du inga kontaktuppgifter på säljaren kvar så du kan fråga hur och med vilket material den är anlagd ? Jag hade börjat där och sen tagit ut ngn för att titta på hur det ser ut och rådgivning vad som kan / bör göras och hur den ska skötas . Är inte dyrt .

Nej tyvärr finns inte det då det inte är jag som köpt huset utan jag hyr det bara.

Hade gärna kunnat ta emot rådgivning av någon om jag visste av någon.. Får väl leta lite på google :P

Man kan ju ta en bild. Är ju jättesvårt att ge råd när man inte vet hur det ser ut.

Ja jag ska ta och gå ut och ta lite kort så får ni se :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 815
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 776
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 084
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 851
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp