Ridbana på vintern

Sv: Ridbana på vintern

Men jag har ju gummi på min bana, så i mitt fall vill jag bara ha bort snön så gummit kommer fram :D
 
Sv: Ridbana på vintern

Det låter bra, då borde jag kunna salta på lite mer när det fryser nästa gång.

Håller med att det är skumt att materialet verkar bete sig så annorlunda:confused:.
Måste ju nästan vara olika blandningar/storlekar på 'gruset'. Osannolikt att alla dina hästar har lättslitna hovar/skor medans mina är stenhårda tex.
Jag är tack och lov jättenöjd med vår bana, den fungerar så bra som vi hoppades på.
 
Sv: Ridbana på vintern

Ja förmodligen så är materialet helt olikt från batch till batch, kanske är ditt grus rundare tex? Mitt är sylvasst och spetsigt så det är eg inte konstigt att det sliter sönder hovar och boots. Det är väl en restprodukt och då kan säkert resultatet bli lite hur som helst...

Utöver det så är det fint att rida på (så sant det inte är minusgrader i mer än några dagar, då krävs salt) men jag är så trött på att köpa nya boots varannan vecka för att paddexen slitit bort hela kardborren....

Banan är 6 år till våren.
 
Sv: Ridbana på vintern

Centaur:
Jag har en paddexharv från Merox. Så fort jag ser att det skall frysa på sladdar jag hela banan (med pinnfria sidan) detta gör banan helt slät, men verkar också fluffa upp topplagret. Detta gör att banan inte fryser ens om det är -10 i veckor :). Botten fryser men översta lagret är helt mjukt, så att det blir avtryck efter hovarna men inga gropar. Detta gör att jag kan rida på den året runt.
Fast det är klart töar det och fryser på direkt finns ju inget som hjälper.

Man kan ju också slätdra banan med tex en bakläm e.d. Kanske värt att testa :)?
 
Sv: Ridbana på vintern

Jodå, jag har en sladd och använder den ofta, men oftast är det så att det går från massa regn till att plötsligt frysa. Har det varit torrt en period innan det fryser blir det som du beskriver, att det är hårt under med löst överst. Men det händer i princip aldrig. :p
 
Sv: Ridbana på vintern

Jag bor precis vid havet=det regnar alltid :( För oss har metoden fungerat även om det har regnat samma dag och det fortfarande är blött på banan. Tricket är dock att sladda PRECIS när det fryser till. Väntar man ngn dag eller gör det för långt i förväg funkar det ej. På något sett så måste sladdningen göra att det blir såpass fluffigt att det inte fryser ihop. och sedan när det väl är fryst så är det sas redan "isär". Tinar det måste man göra om proceduren. Jag har blivit SMHI-nojjig och kollar prognos och temperatur hela tiden :D.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 249
Senast: sthu
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 510
Senast: ufot
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 903
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp