Ridbana på vintern

Sv: Ridbana på vintern

Är man som TS ute efter ett miljövänligt material skulle jag då ta sand istället för stenmjöl. Skulle förvisso ta det före stenmjöl ändå. Billigare material med i princip samma egenskaper. Skillnaden är att det ena är en naturprodukt och det andra en krossprodukt.
 
Sv: Ridbana på vintern

Grannridskolan la paddex på sin utebana men det gick inte bra. Ponnyna (en hel del utan skor, bla shettisar) nötte hovarna i vild takt. Var som att springa på snadpapper. Dessutom kan man ju fundera på hur nyttigt det är med dammet på sommaren...
 
Sv: Ridbana på vintern

Inte bara jag som har den erfarenheten alltså.

Måste ha hovboots på min som är barfota om han skall gå mycket på banan, annars har han inga hovar kvar typ..... Då har han ändå hårda hovar.
 
Sv: Ridbana på vintern

Är man som TS ute efter ett miljövänligt material skulle jag då ta sand istället för stenmjöl. Skulle förvisso ta det före stenmjöl ändå. Billigare material med i princip samma egenskaper. Skillnaden är att det ena är en naturprodukt och det andra en krossprodukt.

Har de verkligen samma egenskaper? Rullar inte sandkornen mer mot varandra, så ytan blir mer porös än en stenkrossyta?
 
Sv: Ridbana på vintern

Paddex fryser, så sant det inte är väldigt torrt när det fryser på. Och det är det aldrig!!!!

Ger viss svikt även om den är frusen och den fryser inte lika snabbt som en sandbana men räkna INTE med att den är ridbar som på sommaren. Jag saltar min, gör jag inte det så är den stenhård.

Så länge det är milt funkar den bra, blir aldrig blöt och tung som vanliga banor.

Vet faktisk inte om jag tycker paddex'en var värd pengarna, den funkar inte som utlovad. Dessutom så sliter den sönder båda hovar och boots och det lär vara väldigt ont att ramla av....

Spännande att höra vidare angående paddexen, det har ju blivit några trådar nu :)
Du har ju tillhört dom som varit väldigt nöjd med sin bana och jag det motsatta. Nu verkar det dock vara ombytta roller, då min bana f.n fungerar mkt bra efter att vi fått göra om stora delar. Kan dock hålla med dig om att den nog inte riktigt var värd priset, vågar knappt räkna på det men iaf. över 200 000 :o. Skall bli intressant att se hur den håller sig över tid, vet ju att din bana är äldre än min.

Min bana klarar frost bra. Den är oerhört dränerande vilket gör att topplagret sällan fryser, även om den bli stummare än vanligt.

Jag kan bara hålla med om att banan sliter EXTREMT på hovar/skor. Att påstå att det skulle ha med aktiviteten att göra är ju bara trams! Dom hästar som sliter allra mest är mina dressyrhästar, båda är väldigt rörliga med mkt tryck i gången. Däremot sliter inte våra shettisar riktigt lika mkt även om dom rids lika mkt. (Ska man tolka det på ngt sätt kan man möjligen säga att dessa inte rids med lika mkt bakbensaktivitet som dressyrhästarna :p)

Vår hovis säger sig aldrig ha sett ngt liknande, jag behöver sko med extra tjocka skor och efter 6v är skorna lövtunna. Kan också tilllägga att jag inte rider i paddocken varje dag.
 
Sv: Ridbana på vintern

KL
Vi har en sandbana som funkar bra på vintern, särskilt när det är barmark. Den är väldränerad, och det kräver en del jobb att hålla den i ridbart skick. När prognosen säger att det ska bli minusgrader saltar vi. Vi lägger rejält med salt, men väljer att bara salta spåret, en eller två volter och några ridvägar. Vi saltar för hand. Efter det rider vi så saltet och sanden blandas, sedan sladdar vi. Banan sladdas för övrigt så fort någon ridit på den (vi är bara två som rider på den). När det sedan fryser kan det bli en skorpa även där vi saltat, men skrittar man 15-20 minuter så brukar den försvinna. Och så sladda igen då. Saltet fungerar ner till ca -7 grader. Jag tror att det är bättre om det är fler som rider, om man inte börjar slarva med sladdningen och lämnar banan osladdad under natten. Om sanden är för blöt fungerar saltet sämre.
 
Sv: Ridbana på vintern

*kl

Hur påverkas hovarna av saltet ni skriver om i tråden? Det kan ju aldrig vara bra att ha salt på benen, jag vet bara hur min hunds tassar ser ut efter stadspromenaderna på vintern... Spolar ni hästarna efter varje pass?
 
Sv: Ridbana på vintern

Man använder magnesiumklorid och inte natriumklorid på ridbanor. Det är snällare mot hovarna. Jag har spolspilta och spolar oftast av benen efter ridning också.
 
Sv: Ridbana på vintern

Rent ridmässigt så gillar jag ju fortfarande underlaget, tycker om att det är fast men ändå sviktande. Och att den inte dammar så mkt på sommaren`samt alltid går att rida på samma hur mkt det regnar. Men detta med slitaget bekymrar mig, tycker det är tråkigt att min ena som är barfota inte kan gå där utan boots, och har han boots så får jag linda med jättepaddar som täcker bootsen, annars kommer det in massa grus i dem och den är ju som sagt vass som sjutton=stor risk för sår. :crazy:

Också besviken på att den inte fungerar som utlovad, eftersom den fryser. Har det varit torrt en period så krävs det några dagar med minus för att den skall frysa, men som sagt så brukar det i 99,9% av fallen vara så att det regnar jättemkt hela dagen och så sjunker temperaturen väldigt snabbt på kvällen.

Hur har ni gjort om din bana?

Vi har ju inga dräneringsrör, vi följde den dåvarande rekommendationen om diken på alla sidor, av med matjorden, bombera underlaget och sen på med paddex. Ingen matta och det skulle inte vara för mkt dränering, för då skulle inte leran och paddexen bilda det essentiella sviktlagret.

Om det regnar väldigt mkt så blir det vattenpölar, men de försvinner inom en timme. Så jag tycker egt att dräneringen borde vara tillsträcklig?
 
Sv: Ridbana på vintern

Oj, vilken procedur... det låter som att ni lägger lika mycket tid på att underhålla banan som att rida när det är barmark?

Jag är också fundersam kring saltet, och hur bra det är för hästar och omgivning. Jag vill inte gärna göra salta pinnar av alla levanda organismer i närheten:D
 
Sv: Ridbana på vintern

Sladdningen tar ca 15 minuter, det är inte så farligt. Och det är bara det vi gör dagligen. Att salta tar lite längre tid, ca 30 min, men det behövs bara göras några gånger om året. Genom att vi bara saltar spåret går det inte åt så mycket salt, några 100 kg om året sådär. Det är ingenting mot vad som sprids på vägarna :crazy: Det sättet vi sköter banan på är den absolut minst saltkrävande varianten jag hittat - om man då inte låter bli helt. Men isf blir det att köra till ridhus, och det är inte så miljövänligt det heller - och det tar tid...
 
Sv: Ridbana på vintern

Jag håller fortfarande på gummiflis :-) det är något som de flesta satsar på. Gummi i sig är inte farligt för miljön. Däremot den gummiflis som innehåller däck o kabelrester är det, den är även förbjuden att använda. Därför finns det idag miljöcertifierad gummi. Dyrt ja, men det fryser inte på vintern, i princip underhållsfritt, det du behöver göra är att se till att du har ett jämt lager över ridbanan.
 
Sv: Ridbana på vintern

Man använder magnesiumklorid och inte natriumklorid på ridbanor.

Fast på Paddexbanor är det just natriumklorid man ska använda. Kopierat från www.paddex.se:

Saltning av banan ska ske endast i undantagsfall, använd i så fall Natriumklorid (koksalt) i minimal mängd. För mycket salt kan skada de cementliknande bindningarna som vi vill ha i det undre Paddexlagret.
OBS! någon annan sorts saltklorid får absolut inte användas.
 
Sv: Ridbana på vintern

Våran ridbana är anlagd efter konstens alla regler. Den är toppad med ett naturstenmjöl som inte blir lika hårt som krossat stenmjöl. Fungerar bra, vi försöker sladda den innan minusgraderna slår till för att ha ett slätt underlag. I nuläget har här varit fruset i 4-5dagar, vi har plogat bort snön och igår dög den till skritt,tölt o trav och på ena långsidan var det mjukt nog för galopp. Men vi rider fyrbroddat med snösulor så grepp får man!

Vi har pratat om att salta den nu när vårt stall är klart och vi kan spola av saltet från hovarna. Får se hur det blir, gubben kör saltbil så det skall nog gå att fixa...

När det regnar Mycket får vi lite svampigt i ena änden, vi tror det går en vattenådra där för den är dränerad banan. Men vi får inga bestående vattenpölar vilket är skönt! Vi byggde ju ridbana, inte en pool :D
 
Sv: Ridbana på vintern

Tack Kvandi för att du fick mig att fundera på om även jag skulle salta ridbanan. Jag har saltat ett spår runt hela banan, ca 1 m brett och det funkar hur bra som helst att rida på! Det gick åt 4 st 25 kg säckar a 58 kr. Funderar på om jag ska köpa några säckar till och göra spåret bredare så att man även kan köra med ponnyerna på banan.

Någon som vet hur många minus det funkar till med salt? Imorse var här 7- och spåret var mjukt och fint. Men nu skulle det ju bli kallare.
 
Sv: Ridbana på vintern

*kl*
Ni som har Paddex-banor, hur mycket salt använder ni (tänker på att dom bara rekommenderar minimal mängd)?

Har också en paddex-bana, körde ett antal varv med harven med tyngder på när det frysit på och de rev upp dom översta centimetrarna. Har efter det funkat bra att rida på.
Angående slitage på hovarna så har vi inte märkt något på våra hästar. Ingen av dom sliter hovarna mer än innan när vi red på sand eller fiberunderlag, lustig att det verkar vara sådan skillnad på underlaget?
 
Sv: Ridbana på vintern

Jag livar upp denna tråd igen, hur gör ni som sältar era banor på vintern?
vad använder ni och hur mycket går det år? hur ofta får ni salta?
plogar ni bort snön först eller tar saltet bort snön oxå?
 
Sv: Ridbana på vintern

Har en traditionell grusbana och den fryser och blir stenhård när det fryser. Eftersom jag bor på sådan ort så vi har vinter flera månader per år gäller det att harva banan så slät som möjligt strax innan det fryser och att inte rida där innan det frysit till. Då är den slät och fin och stenhård och genast det kommit ett tunt snötäcke på är den användbar. Brukade "köra ned" första snön på banan med bilen för att snabbast möjliga få ett sviktande snöunderlag. Och senare är det slungning av snön som gäller när det kommit mera.

*oops, såg nu först efteråt att det var en gammal tråd det här*
 
Senast ändrad:
Sv: Ridbana på vintern

Så mycket att det blir mjukt, vilket blir en del kg.....

Tror inte riktigt på merox teorier om hur underlaget skall uppföra sig helt annorlunda än vanlig grus... Bara en sån sak att olika banor verkar ha helt olika egenskaper, vissa har fått slänga hela underlaget pga att alla hästar i stallet har blivit halta, andra rider med oskodda hästar utan problem! Vissa klagar över att banan är hård, andra att den är hal och alltför djup!

Och de där cementbindingarna de tror förstörs av saltet skulle ju bli med leran, och därför fick man absolut INTE ha matta. Numera säger de att man ska ha matta! :crazy: Jag har saltat varje år, annars skulle den varit totalt obrukbar hela vintern eftersom det tvärtom vad merox påstår fryser så fort det blir några minus. Har inte hänt nåt konstigt med min bana iaf.

Inka: Går inte att salta om det är snö på en frusen bana. Det blir bara vatten som ej går att dränera bort ur det stenhårda underlaget. Eg är det ganska kört så fort det börjat snöa eller har blivit is. Du kan ploga den så mkt det går och prova med salt i något hörn för att se vad som händer, men salta inte hela innan du kollat att vattnet försvinner. Vilket det tyvärr inte brukar göra om det är fruset...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 249
Senast: sthu
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 510
Senast: ufot
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 903
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp