Ridbana i hage

Amk

Trådstartare
Vi funderar på att bygga en ridbana, och bästa platsen med tanke på dränering är på en höjd som vi har i hästarnas vinterhage. Nackdelen är att man tar lite yta från hästarnas hage, men det kan de klara sig utan (vi har stor hage). Man måste också gå 100 meter genom hagen för att komma upp på den tilltänkta platån.

Vilka nackdelar kan ni se med denna placering av ridbanan?

Sv: Ridbana i hage

Ingenting egentligen. Jag har ridvolten i hästarnas hage och har inte stängslat till den. Hästarna står gärna där och vilar vilket gör att de inte lika ofta står vid grinden. Det blir mindre lerigt vid grinden då alltså :) Det som kan bli lite knepigt är att ni måste gräva lite längre om ni vill ha belysning till ridbanan, men det är ju ett mindre problem :)

Inte så lämpligt att gå med en utrustad häst genom en hage..
Jag tycker att du gör en gångväg dit vid sidan om hagen så du inte behöver genom en hage med massa hästar.

-------

Inget stängsel?? Inte bra att rida tillsammans med lösa hästar.. men men..

Hemma för 10år sen hade vi ridbanan i vinterhagen, dock med staket runt om.
Fungerade bra, sålänge de andra hästarna inte var i hagen.
Framförallt en av hästarna tyckte det var JÄTTEKUL att springa med runt när man red vilket var OTROLIGT STÖRANDE!
Men dina hästar kanske kan bete sig i hagen direkt bredvid å då blir det ju inget problem :)

Jag tycker att det låter som en rätt bra idé :)
Enda jag kan komma på just för stunden som skulle kunna krångla till det hela är att när hästarna är i hagen så uträttar de väl gärna sina behov även på "ridbanan" så att det blir ett väldans mockande för att hålla den fräsch. Men detta löser man ju enkelt med staket, då det är väl ett mindre bekymmer :)

Varför menar du att man måste gräva längre för att få belysning?

Vad är det värsta som kan hända? Att de andra hästarna tuggar på utrustningen? Mina hästar är rätt bra på att bete sig hyfsat, så det skulle inte vara något problem.

Jag kommer vara tvungen att gå igenom hagen för att komma till ridbanan, eftersom den ligger precis mitt i hagen. Fördelen är att det är slänt på en sida, så de andra hästarna kan iallafall inte kuta runt ridbanan. Kanske tycker unghästen att det är lajbans att springa bredvid staketet, men det kan jag leva med. Ridhästen är cool... värre blir det väl när jag ska rida in unghästen, om han blir påverkad av att de äldre springer runt (om de skulle göra det). Men, övning ger färdighet.

I värsta fall så får man väl ta in de som busar lite väl mkt under den tid man skall rida på banan. Problem är till för att lösas :)

Varför menar du att man måste gräva längre för att få belysning?
Ja, alltså: Jag ser framför mig att du har ett stall eller motsvarande utanför hagen. Om du då måste gå ca 100 meter till ridbanan så ser jag i mitt huvud att du kommer hundra meter längre från elektrisk ström som kan användas som belysning. Även om det inte är intressant med belysningsstolpar till ridbanan nu så kanske du vill ha det senare, och då skulle du, om jag tänkte rätt, behöva gräva längre för elkabeln. Det var så jag menade.

Då förstår jag hur du menar. Vi har dock el i hagen (för staket och vattenkopp), och ganska långt till stallet. Så elen är inget stort problem, snarare tvärtom. :)

Jag har min ridbana placerad mitt i hagen, det funkar ypperligt.

Så länge jag stänger grinden in till själva paddocken, annars blir det trångt eftersom alla vill vara med och jobba;)
IMG_5964.jpg

Härligt att det funkar. Men var är du på bilden? Inte nära ridbanan va?

Jo, fast dagen till ära fanns det inga trådar i staketet. Jag har alltså inte en grusbana, utan bara en avhägnad bit hage.

Jag har en ridbana på 38*19 meter inne i sommarhagen. Det är inte några problem alls, men ska någon häst från byn låna ridbanan brukar jag ta in mina egna, så att dom inte stör.
Vi har ingen inhägnad, och hästarna står gärna där och myser under sommarkvällar.
Plockar med koner, och rullar på bommar....

* Jenny *

Härligt! En nackdel jag kom på är att man måste hoppa av hästen för att öppna grinden till både hagen och ridbanan.

Härligt! En nackdel jag kom på är att man måste hoppa av hästen för att öppna grinden till både hagen och ridbanan.

varför hoppa upp mellan hagarna? lite extra motion skadar inte :p

jag har min sommar ridbana i sommarhagen, så för att komma dit så går jag igenom vinterhagen och halva sommarhagen(inte långt alls då hagarna inte är så stora). har en pall på ridbanan för uppsittning. funkar super, förutom då den andra hästen får för sig att rida kadrill :p springer glatt bredvid ca 50m sen så är gräset mer lockande ^_^.

vinter ridbanan är i höst hagen som inte skadas lika lätt av hovar när det är blött i marken.

Jag hoppar bara av en gång, men måste öppna båda grindarna :)

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 542
Senast: EZMK
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 151
Senast: Lars L
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 049
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka