Ridanläggningar

cecilia_cowgirl

Trådstartare
Hej.
Jag har ett examensarbete om just ridanläggningar. Och nu undrar jag vad ni som hästägare hade velat veta om just detta? Jag ska skriva ihop en kortade information ca 30 sidor där det ska finnas med viktiga och intressanta saker att veta för en hästägare. Som ex regler mått i stall, underlag på din ridbana, hästens anatomi om dess hovar mm. Men vill veta mer ifrån er där ute, vad ni vill veta som jag kan ha med i detta arbete?

Spontant tänker jag att det inte har så mycket med ridanläggningar att göra det här med hästens anatomi, hovar osv.
Ett häfte om vad man bör tänka på när man bygger stall/lösdrift/ridbana, ridbaneunderlag, vad som kan vara vettigt att ha i ett stall, mått, viktiga bestämmelser- det är nog lagom på c:a 30 sidor!

Hur man får till det perfekta ridhusunderlaget :angel:
Jag tyckte själv det var lite konstigt med hästens anatomi i början. Men det var min lärare som sa att det har att göra med anleding till vilket underlag du ska använda till din häst. Det finns mycket forskning runt detta med hästensa anatomi om dess hovar och för att det ska bli "rätt" underlag för din häst. Underlag har en stor del till anläggning att göra, "anläggningsdelen" Ett underlag är uppbyggt av olika lager och det är beroende på vilken inriktning du och din häst har. Finns inget direkt "standard" =)

Jag tyckte själv det var lite konstigt med hästens anatomi i början. Men det var min lärare som sa att det har att göra med anleding till vilket underlag du ska använda till din häst. Det finns mycket forskning runt detta med hästensa anatomi om dess hovar och för att det ska bli "rätt" underlag för din häst. Underlag har en stor del till anläggning att göra, "anläggningsdelen" Ett underlag är uppbyggt av olika lager och det är beroende på vilken inriktning du och din häst har. Finns inget direkt "standard" =)

Tänkte mer att hur man får till underlaget jämt inne i ridhusen. Då alla ridhus jag varit i alltid har nåt problem med just att vara extremt ojämt, för löst, eller får hårt eller för torrt eller allt på samma gång :D alla utebanor jag varit på har ju aldrig haft såna problem. Men just i ridhus tycker jag underlagen aldrig varit bra, eller så är jag bara kräsen kanske

Ja det är sant. Underhållet av ditt underlag. Det finns en del saker om det att skriva. Läst om det men glömt att skriva ner det. Så det var bra påminnelse. Tack

Tänkte mer att hur man får till underlaget jämt inne i ridhusen. Då alla ridhus jag varit i alltid har nåt problem med just att vara extremt ojämt, för löst, eller får hårt eller för torrt eller allt på samma gång :D alla utebanor jag varit på har ju aldrig haft såna problem. Men just i ridhus tycker jag underlagen aldrig varit bra, eller så är jag bara kräsen kanske
Jag har då bara varit med om motsatsen haha :D Bra och jämt underlag inne och löst, hårt, för blött eller för torrt ute.
Jag skulle tycka att det var väldigt intressant att läsa om olika underlag på t.ex. ridbanor ur anatomins synvinkel. Eller så kan du använda den synvinkeln på hagar. Skillnader, vad som är bra och dåligt med t.ex. grushagar, plana gräshagar och skogshagar.

Hej.
Jag har ett examensarbete om just ridanläggningar. Och nu undrar jag vad ni som hästägare hade velat veta om just detta? Jag ska skriva ihop en kortade information ca 30 sidor där det ska finnas med viktiga och intressanta saker att veta för en hästägare. Som ex regler mått i stall, underlag på din ridbana, hästens anatomi om dess hovar mm. Men vill veta mer ifrån er där ute, vad ni vill veta som jag kan ha med i detta arbete?
Vem är målgruppen?
Vad är syftet?
Vad menar du med "ridanläggningar" och till vem riktar du den långa informationsskriften?

Det riktar sig åt de hästägare som vill bygga ett ridhus, padock, utestall/Vindskydd. Vad man ska tänka på för att få bästa resultatet och att försöka hålla en viss budget. Ridanläggningar innebär då: Ridhus, padock,stall,vindskydd, allt runt omkring. Jag har fått ihop mycket information nu och ska bara göra det sista på mitt arbete och lämnar snart in det.

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 071
Senast: KesoNeso
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
708
Senast: niardasp
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka