Ridande på andra hunden

Sv: Ridande på andra hunden

Får jag fråga hur du är säker på det?

Att en hund som är världens mjukis mot andra hundar helt plötsligt blivit dominant några gånger om dagen har jag svårt att tro. Varför skulle det vara så?

Att hundar som känner varandra skulle hävda sig genom sådan dominans har jag också svårt att tro.

Därför att våra hundar bor ihop 24/7 tiken är 8, hanen är 5. Hon rider på honom när vi inte är i närheten( tex ser det från fönstret) Och hon är aldrig stressad, däremot dominant.

Likaså gör min hane det på nya hundar som han vill bestämma över.

Men det kan lika gärna var en löptik i närheten som startar det!

Senast ändrad:

Om du menar att juckande alltid är dominans, tror du då att hundar som juckar på mjukisdjur, stolsben eller liknande försöker dominera döda föremål? Personligen vet jag att åtminstone mina hundar är smartare än så och tror därför som många andra här att juckandet kan bero på flera olika anledningar.

Var i mitt inlägg har jag skrivit om döda ting? Jag syftar på hundar.

Schäfern har mött löptik en gång och då gav han lite lekinviter och pep lite (båda satt bundna med ca 10 meters mellanrum utanför affären) men när de gått 100-200 meter därifrån så slutade hans intresse även om han såg vart de gick. Så han är väl inte totalt galen, men det har ju inte lilla heller varit.

Syrrans hane däremot som hela familjen haft har alltid haft det jobbigt vid löptik. Han är nu 9 år och det har aldrig ändrats åt varken ena eller andra hållet. Men det har heller inte smittats av sig till andra hunden, men det kanske det inte brukar heller för den delen. Men han låg ju och pep vid dörren och vägrade äta...

Men det är klart, brukar de bli värre med åren så kan det ju vara därför lilla håller på. Men samtidigt så luktar han inte extra när vi går ner nästan förbi grannen och visar inget intresse däråt, men det kanske kan vara en annan löptik längre bort helt enkelt.

Därför att våra hundar bor ihop 24/7 tiken är 8, hanen är 5. Hon rider på honom när vi inte är i närheten( tex ser det från fönstret) Och hon är aldrig stressad, däremot dominant.

Likaså gör min hane det på nya hundar som han vill bestämma över.

Men det kan lika gärna var en löptik i närheten som startar det!

Jag skulle faktiskt tro att tiken gör det för stressan av att vara ensam.
Hanen tror jag också att det blir en överslagshandling/osäkerhet och då försöker styra upp det på ett väldigt fel sätt.

Eller varför menar du att tiken känner att hon måste "vara dominant" mot hanen när ni inte är hemma?

Jag skulle faktiskt tro att tiken gör det för stressan av att vara ensam.
Hanen tror jag också att det blir en överslagshandling/osäkerhet och då försöker styra upp det på ett väldigt fel sätt.

Eller varför menar du att tiken känner att hon måste "vara dominant" mot hanen när ni inte är hemma?

Det är ju hemma hon gör det. I säker och lugn miljö. Hon är inte ensam.

Det är ju hemma hon gör det. I säker och lugn miljö. Hon är inte ensam.

Fast du skrev nyss att hon gör det när ni inte är i närheten?

Men ja, du får tro vad du vill. Om du tror att din tik behöver hävda sig mot en hane som hon dessutom bor ihop med när ni inte är i närheten så tro det. Jag skulle tro att det är stress av att vara utan er som utlöser det.

Jag har 2 hanar som är 12 år och 3½ år, pappa och son. De går på varandra, men den som blir klättrad på tar sig ur det inom bara någon sekund. Oftast hinner jag inte säga ifrån. Någon enstaka gång får den gamle ett sådant tag att den lille inte kommer ur det, men han släpper när jag säger till. Det är oftast när de busar som det händer, säkert bus ibland och dominans ibland.
Det händer kanske två/tre gånger per vecka.

Är någon av dina hundar kastrerad, eller båda, så kan det bero att de "manliga" hormonerna försvinner ur kroppen. Om de inte är kastrerade så kan det ändå ha med hormoner att göra. På en av mina tidigare hundar upptäckte jag på ett foto att han var väldigt tunn i pälsen på ena sidan av kroppen, så jag började kolla honom noga. Jag upptäckte då att den ena testikeln var större än den andra och åkte iväg till veterinären. Det visade sig att han hade en tumör i den förstorade testikeln. Det kan drabba endast den ena eller båda, så kolla så tesiklarna är OK på båda. Den typen av tumör som min hund hade i den förstorade testikeln gjorde att pälsen blev tunn på grund av hormonförändringar. Så fort den blev bortopererad så återställdes allting i kroppen på honom, pälsen blev tät som vanligt igen. Oftast sprider sig inte tumörer som sitter i testiklarna, och väldigt ofta drabbas bara den ena.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 345
Senast: Tonto
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 559
Senast: Roheryn
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar