Ridande på andra hunden

linnsan

Trådstartare
Jag visste inte riktigt vad jag skulle skriva i rubriken. Men lilla hunden har börjat med ett märkligt beteénde mot stora. Han rider, försöker flera gånger om dagen och det började för ungefär en månad sedan i samband med att det kom en ny hund hit. Det var en hane på två år och lilla har aldrig reagerat så innan. Han har inte försökt rida på den nya hanen som kom utan på hans gamla kompis alltså som varit här sen valptid.

Men nu är alltså den hanen inte kvar sen ungefär 2 veckor och han fortsätter med detta beteénde som han aldrig visat innan, han är trots allt 5,5 år.

Stora ignorerar honom när han håller på, eller försöker busa lite då han nog missförstår. Men 8-9 ggr/10 ignorerar han.

Saken är den att jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Det känns ju som att det är ett stressbeteénde men hur ska jag hantera det? Säger jag "Viggo" så slutar han men 3 sekunder senare är han där igen. Vissa gånger har jag slängt in honom i hans bur så han får lugna sig en stund.

Det har heller inte någon betydelse vad vi har gjort innan. Han gjorde så när vi varit ute i skogen och busat och även tränat lite upplet i 2 timmar och han kan göra det bara schäfern reser sig och ska dricka.

Det bästa vore väl förmodligen om schäfern kunde säga till honom själv, men det gör han tyvärr inte. Han kollar inte ens på honom.

Sen funderar jag på om det bästa är att bara ignorera och bara låta det "vara" och se om det hjälper.

Innan han börjar så luktar han en del i framförallt ansiktet på schäfern och viftar på svansen och är allmänt "vänlig" eller hur man ska uttrycka det. Ska se om jag kan få film på det.

Nu blev det väldigt långt men någon kanske har något tips. Tror inte att det är fysiskt då det började någon dag efter att andra hunden kom hit och annars är han samma vanliga hund.

Sv: Ridande på andra hunden

Min äldre hane får ibland för sig att göra så på min yngre. Det är främst i samband med när det är just en stressad situation som när tikarna runtom löper. Jag var på honom direkt i början och nu för han inget när jag är med, men det syns tydligt att han ibland får för sig att testa igen.

Jag hade inte tolleterat det, oavsett orsak. Min malle är förbannat snäll, han vill aldrig bråka, men även hans tålamod kan ta slut och slagsmål mellan dem för en sån skitsak är dets sista jag vill.

Just slagsmål är jag inte rädd för. Schäfern låtsas som att det regnar och lillen är dessutom inte "dum" inte snarare lite fjäskig och överdrivet snäll (han kan annars ha ett jävla humör). Lite som att schäfern ÄR en löptik om du hänger med. Jag säger till honom nu när han håller på, men det räcker med att jag säger hans namn eller harklar mig så behöver ju inte "ta i" för att bryta honom. Bara det att han oftast gör samma sak tre sekunder senare :grin:

Det är inte heller i stressade situationer, utan kan vara om schäfern reser sig, går upp i soffan och ibland bryr han sig inte alls om att han gör det. Så det verkar inte vara något speciellt som utlöser det heller.

Att rida på en annan hund är dominans. Jag skulle säga till den andre på skarpen. Vår tik rider på våran hane. Och vår hane i sin tur kan få för sig att rida på nya hundar han träffar. Och det är ett ytterst opassande beteende. Och våra får sig ett rejält NEJ om de gör det!

Nja, att det skulle handla om dominans håller jag inte riktigt med om. Är säkert så i vissa fall. Detta är annars en mjuk hund som skulle lägga sig platt på backen om han blir påhoppad och ser även upp till den stora i för honom svåra situationer.

När han träffar på nya hundar har han heller aldrig haft tendenser, ignorerar alt. hälsar försiktigt och flyttar på sig vid minste obekvämhet från andra hunden, väldigt bra med försiktiga valpar då han är så lugn och obrydd. Och har heller inte gjort så mot polaren innan. Utan det har kommit nu den senaste tiden.

Att han inte får göra det är en sak, men enligt mig är det rätt viktigt att ha reda på varför då han inte visat några stresstendenser innan. Alltid slappat inne och NEVER EVER stressat.

Nja, att det skulle handla om dominans håller jag inte riktigt med om. Är säkert så i vissa fall. Detta är annars en mjuk hund som skulle lägga sig platt på backen om han blir påhoppad och ser även upp till den stora i för honom svåra situationer.

När han träffar på nya hundar har han heller aldrig haft tendenser, ignorerar alt. hälsar försiktigt och flyttar på sig vid minste obekvämhet från andra hunden, väldigt bra med försiktiga valpar då han är så lugn och obrydd. Och har heller inte gjort så mot polaren innan. Utan det har kommit nu den senaste tiden.

Att han inte får göra det är en sak, men enligt mig är det rätt viktigt att ha reda på varför då han inte visat några stresstendenser innan. Alltid slappat inne och NEVER EVER stressat.

Ingen av våra hundar är stressade när det händer. Och jo det är dominans;)

Ingen av våra hundar är stressade när det händer. Och jo det är dominans;)

Får jag fråga hur du är säker på det?

Att en hund som är världens mjukis mot andra hundar helt plötsligt blivit dominant några gånger om dagen har jag svårt att tro. Varför skulle det vara så?

Att hundar som känner varandra skulle hävda sig genom sådan dominans har jag också svårt att tro.

Min äldsta tik gör så ibland, speciellt på min yngsta hane som är en riktig "mjukis". Har även en kompis vars lilla tik brukar vara ganska utsatt när hon kommer hit, hon hinner bara komma innanför dörren så hoppar min tik upp på henne och klämmer fast henne mellan framtassarna och morrar. Jag accepterar det INTE! det är en dominanshandling från min tiks sida.

Senast ändrad:

Det visade sig att en snart 10 år gammal tik som min hund var besatt i ( min är kastrerad ) och de flesta andra hanhundar beter sig oxå som om hon löpte jämt, hade en livmoderinflammation och när hon opererades hittades en stor cysta på äggstocken som förmodligen var orsaken till hennes doft och hanarnas beteende. Det var ett enormt stressat intresse min hund visade för henne, besatt liksom. Inte hela tiden men när han väl började kunde inget få honom att sluta försöka igen. Normalt sett bryr han sig knappt om löptikar.

Så iallafall, är du säker på att den äldre hanen är frisk?

För övrigt så är juckande olika saker. IBland är det sexuellt, ofta är det stress och ibland är det faktiskt ett lugnande beteende eller en lekinvit. Oerhört svårt därför att uttala sig på ett forom om orsaken till vissa hundars juckande. Morrande och juckande kan likaväl vara en stressad, osäker hund som tar till överslagsbeteenden.

Fruktansvärt stressad och osäker på just den tiken skulle jag våga översätta det till...

Jag har tolkat det som dominans men det kanske kan vara en överslagshandling eller nåt... hon är då inte det minsta osäker på den andre tiken. De är kompisar och har träffat och träffar varandra ofta och kommer väldigt bra överrens.

Senast ändrad:

Hon låter som min hund ;) Envis ja men osäker. Vill mycket men vet inte hur och gör det ofta på fel sätt. En äkta dominant hund vet vad han sysslar med och har en pondus som inte går att ta miste på, alla bara lyder-de behöver inte använda röst eller kropp i stora gester. Dessa som gör som din och min vill säkert bossa ibland, absolut men är i grunden osäkra vilket får mig att tänka på mobbare. ( Inget elakt mot din hund nu, min är en jättesvår hund just pga att han är osäkert dominant. ) Men just det att få HEM en hund till sig är ibland jobbigt även om hundarna känner varandra sedan innan. HUR ska jag bete mig nu? Vad jag vill säga är att visst kan din vara smådominant, eller iallfall verkligen försöka vara det men i grund och botten är sådana hundar absolut oftast osäkra. Dominans för mig är väldigt självklar överlägsenhet och en lugn, stabil hund som vet när och hur man ska bossa. Känner en sådan grönlandshundshane och när man en gång sett en verkligt dominant hund så förstår man vad jag vill få fram här. Den här hunden juckar dessutom aldrig, han kan dock försöka bestiga löptikar såklart. Men i hans fall är juckande = sexuellt och inget annat.

I vilket fall för att återgå till ämnet, Juckande leder till stress så långt är iallafall de flesta överens oavsett orsaken till det. Men just juckande är nog ett av de svåraste beteenden hos hundar att tolka eftersom de flesta direkt säger dominans vilket sällan är den grundläggande orsaken. Att lägga huvudet på rygg/manke däremot är dominans! Det är en kraftmätning.

Min hund passar utmärkt in i ordspråket " tomma tunnor skramlar mest" :rofl: Jösses vad han kan låta livsfarlig men är en riktigt rädd, mes ( t ex i vissa hundmöten )

Senast ändrad:

Svarar lite allmänt.

Att det kan vara något fel på schäfern har jag inte ens reflekterat över. Men där ska jag ta en funderare! Tänkte mest om det kunde blivit något hormonfel eller annat på lillhunden. Han är alltså inte dum eller något mot stora, snarare tvärtom lite extra trevlig och luktar på öga, öra och mungipa och viftar på svansen innan han "bestiger" honom. Filmade nu och sa inte till för tänkte kolla vad han gör om jag bara låter det vara eller hur jag ska säga. Någon gång har schäfern tagit det som lek och de har busat lite lugnt. Men schäferns ignorans mot hans beteénde gör att det känns som att han förstår att något är fel. Schäfern är annars en hund som tar varenda rörelse som KAN vara lekinvit som en lekinvit :angel:

Jag lyckades inte filma så mycket när han luktade igenom innan han börjar rida men liiite kom med iaf. De flåsar för att vi precis har cyklat en sväng i den fina solen :)

Här är filmen iaf: http://www.youtube.com/watch?v=oRdjbwhVMAU

Ska försöka filma en bättre film senare!

Att rida på en annan hund är dominans. Jag skulle säga till den andre på skarpen. Vår tik rider på våran hane. Och vår hane i sin tur kan få för sig att rida på nya hundar han träffar. Och det är ett ytterst opassande beteende. Och våra får sig ett rejält NEJ om de gör det!
Om du menar att juckande alltid är dominans, tror du då att hundar som juckar på mjukisdjur, stolsben eller liknande försöker dominera döda föremål? Personligen vet jag att åtminstone mina hundar är smartare än så och tror därför som många andra här att juckandet kan bero på flera olika anledningar.

Jag tolkar nosandet och inställsamheten som ren uppvaktning. Kan vara ngn löptik som triggat igång din lille och schäfern är snäll och "ställer upp" så då fortsätter han. Att de börjar reagera starkare på löptikar när de fyllt 4 - 6 år är inte alls ovanligt.

Precis min tanke. Det är iaf det som triggar min gamle att hålla på med tramset. Han har aldrig gjort så på andra hundar förut, men könsdriften är "starkare" nu (av någon anledning... grabben är 9 år) och han svarar lätt med fjäsk och juck mot den yngre. Dominans är det inte tal om. Det trodde dom på hundarnas förra hunddagis också :crazy: och lät honom hålla på varav min malle till sist tröttnade och sa ifrån. Det resulterade i en snygg dragkedja på min lapskes hals. Dyrt blev det då det såklart skedde på kvällstid.

Jag ringde dagiset (som inte ens hade märkt av HÅLET in i halsen) och trodde först att det kanske fanns något i rasthagen som dom behövde kontrollera (innan jag hittade ett stickhål av en hörntand bakom lapskens öra), men det fanns inget sådant påstods det. Jag fick sen veta att dom hade placerat en löptik brevid mina hanar (hon hade kunnat vara på minst 2 andra ställen där hon isolerats från övriga hanar) och att dom trodde att beteendet berodde på dominans. Dagen efter hämtade jag hundarnas saker... Har man inte mer kunskap än så så har man förbrukat sin rätt att ta hand om mina djur.

Om du menar att juckande alltid är dominans, tror du då att hundar som juckar på mjukisdjur, stolsben eller liknande försöker dominera döda föremål? Personligen vet jag att åtminstone mina hundar är smartare än så och tror därför som många andra här att juckandet kan bero på flera olika anledningar.

Tack för att du förklarade det så bra :bow:. Jag satt och ville svara, men kunde inte formulera mig.

Okej, så löptik kan ha triggat alltså. Inte alls omöjligt faktiskt. Där hanen som var här ett tag kom ifrån fanns det löptik, och den dagen var även mina hundar med där. Fast de fick vara ute och där märkte jag inga tendenser av extra intresse utan de låg lungt utanför dörren. Grannen som bor här nedanför har även två tikar så de kan ju också börjat löpa. Men konstigt att inte schäfern reagerat mer ändå. Men jag vet sen innan att lilla har testat att jucka på en bekant när hon haft löptik hemma, så det kan säkert vara det då!

Ja, jag uppfattar också det där luktandet som vänligt och uppvaktande.

Får vänta några veckor och se om det går över nu då. Annars får man väl ta en tripp till vet. och se så det inte är något fel.

Det var ett riktigt bra svar!

Satt också och fundera på ett svar :D

Min malle svarar inte heller på grannarnas löptikar. Det enda som märks på honom är att han blir lite extra "slickig" på marken ute. Fast din kanske brukar reagera?

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 345
Senast: Tonto
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 559
Senast: Roheryn
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar