Ja som rubriken säger, hur tror ni en dressyrtränare ställer sig till att man kommer på en träning med en westernhäst? Det kanske till och med finns någon här som är dressyrtränare och vill svara på min fråga?
Vad jag vet är hästen enbart riden western och inte i klassisk dressyr, men jag kommer eventuellt få möjlighet om jag vill att ta med mig denna potentiella medryttarhäst och rida för dressyrtränare om jag vill...
Alla svar och idéer mottages
Det där tycker jag beror på väldigt..
Visst får man komma med häst utbildad inom vilken disciplin som helst om man vill lära sig.
Men som tränare har man ofta ett koncept, ett system och vissa saker måste ingå i det systemet. Vill man då vara med och träna enligt det system jag jobbar efter så måste man göra så på lektionerna. Om vi nu ska prata dressyrträning.
Det som jag anser är bäst för hästarna och ger dem en tydlig tillvaro där de vet vad som förväntas av dem och de då kan göra rätt och få beröm/slippa bråka med ryttaren/slippa förvirring etc är att man har ett visst signalsystem där en hjälp alltid betyder samma sak.
Där kan det ibland skita sig om man rider för olika tränare/olika inriktningar.
Det tycker jag personligen inte är optimalt för hästens skull.
Man kommer mycket snabbare till en lätt och trevlig kommunikation med lösgjord häst i balans om de vågar lita på att det alltid betyder exakt en viss sak när vi säger en viss sak.
Precis som det för oss inte ibland heter ros och ibland potatismos om samma sak.
Vi pratar ju med dem genom hjälperna och genom dem utbildar vi dem. För de vet inte hur vi vill ha det inom någon ridlära.
Att man sen rider lite olika övningar och i olika form är en helt annan sak. Det blir inte lika förvirrat för dem.
Däremot måste ju ägaren själv få välja hur den vill göra. Men jag brukar informera om detta och sen får de välja.
Jag slänger inte ut någon om den vill byta hit och dit. Men jag talar om vad jag tror om det. Och sen jobbar vi enligt de förutsättningar vi har.
Så är det bara du som ska rida tror jag inte det är några problem. Ska hästen också gå western skulle jag se över att hjälperna inte blir olika. Annars är det bara att köra.