Rida western med frieser

Mirre

Trådstartare
Går det? (eller går gör det väl såklart men hur vanligt är det?)
Nån som gör det här?
Dom e ju så himla läckra :love:
Har aldrig sett nån westernriden frieser.

Sv: Rida western med frieser

Ingen ras jag skulle köpa om jag var westernintresserad (för tunga och högställda), men jag håller med om att dom är vackra :). Personligen tycker jag dom lämpar sig bäst som vagnshästar efter att ha sett några "live".

oki jo var det jag tänkte på at dom verkar en rätt så hög form naturligt och westernhästens form verkar ju vara ganska lång och låg

beror väl på vilka klasser också.

lättare klasser kan väl säkert dom flesta hästar.

__Stilett__ skrev:
beror väl på vilka klasser också.

lättare klasser kan väl säkert dom flesta hästar.

Nja, även i dom lättaste klasserna ska hästen ha en viss grundform och takt som jag tror friesern kan ha svårt att klara av. Men det finns ju inget som hindrar att man är med för skojs skull även om man skulle komma sist :banana:

:cool: Beror väl på vilket jobb man är beredd att lägga ner. Många trodde jag skulle komma sist med varmblodstravaren när jag började tävla men vi slog QH, araber och App. Problemet med för stora hästar är att vid t.ex. trail är det svårt att få plats mellan hindren liksom en häst med väldigt stora hovar får svårt att kliva över bommar utan att slå i = straffpoäng. Men annars har Friesern styrkan att gå väldigt samlat och är därför oerhört populära inom den akademiska dressyren. Pampiga hästar som säkert skulle få bra poäng av bra domare även inom western (domaren ska bedöma hästens förmåga att utföra momenten utifrån hästens grundfysik och det är det inte alla domare som klarar av att bedöma) :cool:

Min frieserkorsning är tänkt att ridas i western. Jag tror det kommer funka bra då hon är supersmidig och snabb. :D

fast dom kan sänka sig,,,så småningom. det kräver bara väldigt mkt arbete för att nå dit. min har mest nosat sig på säkning i skritt, men vi försöker med traven nu och när den sitter ska vi försöka med galoppen. Men det lär dröja tills dess.

givetvis har dom formen lite emot sig, men det gäller ju även i vanlig dressyr, då man försöker rida dom långa o låga till en början.

det viktigaste trots allt är ju att dom bär sig, även i tävlingslikform i western. en häst som inte bär sig men bara springer o hänger i tyglarna neråt blir ju inte bättre bedömd heller.

Min frieser kommer ridas mkt allround och det är inte omöjligt att man provar på en western också (på mkt lätt nivå, för jag är inte intresserad av högre nivå inom den biten själv i nuläget)

Jag tror inte min frieser skulle placera sig bland dom sista om han bara fått träna för sin uppgift först.

Vill man komma längre i westernridningen är nog inte frieser riktigt rätt. Dock funkar den nog utmärkt som enklare hobby western häst :)

Liknande trådar

R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 006
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka