rida utan sadel

S

Sammy

Hej,

På en hollandsk forum är en discusion om att rida utan sadel. Några tycker att det är ingen problem för hasten, andra tycker att det är dåligt för hästens ryggen.
Jag är interesserad hur det nu egentligen är, för att jag giller själv att rida utan sadel.

Vad tycket ni?

Finns det en vetenskaplig forskning om effekt på hästens ryggen om man rider utan sadel?

Sv: rida utan sadel

Jag tycker det är okej så länge man inte studsar för mycket!!
Jag kommer själv att efter nyår börjar rida barbacka på min ardenner för att hon är dräktig och sen kommer typ inte sadeln att passa:)

Inte vad jag vet:D

Jag rider mer barbacka än jag rider i sadel och varken zingo eller juni bryr sej :)Så kan väl inta vara skadligt:)Isåfall skulle väl hästarna visa att dem har ont:)Kan tillägga att jag red 6 månder på juni barbacka p.g.a ingen sadel:)

jag tror bara att de e bra för hästen så länge man har lita balans å inte studsar som en boll på ryggen. jag rider alltid mina hästar barbacka på vintern då de e varmast om rumpan =) har även ridit in min "bebis" barbacka å hon mår kanon. som sagt rider man rätt så e de nog bara bra för ryggen på hästen. sne kna jag tillägga att min häst har extrema problem med sin rygg för några år sedan så jag bestämmde mig för att bara rida barbacka å efter de har hon aldrig haft ont igen eftersom jag växlar mellan sadel och barbacka nu =) så enligt henne e d enog kanon utan sadel

jag rider ofta untan sadel och det går jätte bra det måste ju vara bekvämare för hästen att man rider barbacka än rider med en sadel som inte passar

jag tycker o tänker:
1. det är nyttigt för båda inblandade, särskilt ryttaren. man är illa tvungen att sitta rakt :p
2. en välbalanserad, följsam ryttare vållar ingen skada, men man ska tänka på att sittbenen skapar punkttryck.
3. hellre barbacka än en illasittande sadel och vice versa. hade fallet varit just vice versa gör det ändå gott att t.ex. skritta hästen barbacka, så hästen får semester från att ha sadelgjordar och sånt :D

kl

man får ju bättre kontakt med hästen barbacka.. tycker jag. alla hjälper blir ju tydligare så man får vara försiktig hur man rör sig osv :p

tror inte det är skadligt om man har bra balans och kan slappna av så att man inte sitter som en studsboll.

jag tycker inte heller att det är dåligt för ryggen, men några människor säger att man få för mycket tryck på en små ställe och att det skader rygga. Tyvarr hitter jag ingen riktigt vetenskaplig info om detta. Men jag förstå inte heller att även några kända hästmänniskor säger att man få för mycket tryck på ryggen , men att det känns oft att häster giller att rida utan sadel bättre.

om hästen trivs och jobbar bättre barbacka kan man leta felet antingen i sadeln eller i sig själv, att man tillåter sig själv att sitta snett med sadeln. visst kan man ge finare hjälper, men om hästen har mkt lättare att spåra, röra sig osv. är det något annat som är problemas :)

finns nog inte, som du säger, vetenskapliga studier i tryckfördelning barbacka. men man kan pröva sitta på sina händer. om man dessutom fördelar mestadelen av vikten på sittbenen istället för skrevet blir det nog ännu vassare.

Vad tycket ni?

Det är farligt att rida barbacka.. :p

Nej men jag tycker att variation sadel-barbacka är bättre än att bara rida barbacka.
Sadel ger ett annat tryck än barbacka ridning.
Sen blir ju sitsen bedrövlig när folk rider barbacka. Balansen blir jättebra men sitsen... :eek:

Sen måste jag ju påpeka att om folk har lika vass rumpa som jag (väldigt vass) så kanske man ska ha någon inlägg mellan rumpa o häst :p

Jag tycker det är underbart att rida barbacka. :love: Rider nästan alltid utan sadel, förutom när jag hoppar henne eller när jag rider på gymnasiet 1 gång i veckan. Men min egna lilla pärla rider jag nästan aldrig med sadel. Har inte fått sämmre sits av det..:D däremot bättre. Men det kanske är olika. Jag är van vid att rida barbacka och håller mig kvar fast hästan skulle bocka eller busa lite;) Min häst trvis bäst utan sadel och blir mycket lugnare utan. Ser inget negativt med det. :)

Jag växlar mellan att rida barbacka och med sadel. sadeln skapar ju alltid tryck på samma ställe även om den passar och jag skapar ju oxå tryck med min rumpa när jag rider barbacka. så genom att rida med sadel ibland och utan ibland så blir det inte tryck på samma ställe varje gång man rider :idea: det är iaf så jag resonerar. måste oxå tillägga att det är helt grymt bra balansträning att rida barbacka :D

Det är farligt att rida barbacka.. :p

Nej men jag tycker att variation sadel-barbacka är bättre än att bara rida barbacka.
Sadel ger ett annat tryck än barbacka ridning.
Sen blir ju sitsen bedrövlig när folk rider barbacka. Balansen blir jättebra men sitsen... :eek:

Sen måste jag ju påpeka att om folk har lika vass rumpa som jag (väldigt vass) så kanske man ska ha någon inlägg mellan rumpa o häst :p

jag vet inte hur det är med andra men min sits blir faktiskt bättre utan sadel. jag koncentrerar mig mer på att sitta rakt och mer följsam för att inte ramla av.

Jag växlar mellan att rida barbacka och med sadel. sadeln skapar ju alltid tryck på samma ställe även om den passar och jag skapar ju oxå tryck med min rumpa när jag rider barbacka. så genom att rida med sadel ibland och utan ibland så blir det inte tryck på samma ställe varje gång man rider :idea: det är iaf så jag resonerar. måste oxå tillägga att det är helt grymt bra balansträning att rida barbacka :D

men på du sitter ju på samma område sadeln också ligger, eller hur? :p variation på tryckområdet vid ridning hade det varit om du kanske suttit på korset :D däremot lättas dom områden sadeln inte ligger på av... men punkterna där du har dina sittben får betala ett högre pris.

Finns bara ett ord; Stolsits! ;)
Jag har aldrig sett någon rida barbacka som sitter i en bra lodrät sits.

Okej då har du aldrig sett min dotter;) ingen stolsits barbacka där inte:D

Men jag håller med dej om att man ser många som är ovana att rida barbacka sitta i stolsits, kanske pga. hög manke:angel:

Jag själv är för gammal för att våga mer än att skritta barbacka:o

Jag också! :angel:
Det händer att jag travar ibland, men skulle jag försöka mig på galopp skulle min extremt 'snälla' häst garanterat slänga av mig :p

Nja här är det inte hästen det är fel på:angel: det är min omodiga sida som kommer fram då:o och det faktum att jag faktiskt är 35 och "får lov" att ha slutat med sådana farliga saker:o

Men visst måste man rida barbacka till och från sommarbetet ibland:D

Vi kan byta häst :D
Jag är (borde vara) ju fortfarande ung och dum så jag borde ha en häst som jag kan galoppera vilda galopper barbacka på fälten om somrarna med! :D

Jag rider alltid utan sadel. Men min häst är stor och stark och bär upp mej bra.

Utan sadel skippar du riskerna med en sadel som sitter illa MEN dina sittben kan skapa obehag för hästen.

Lyft arselet ur stolen och lägg händerna med handflatan uppåt på stolen och sätt dej sedan på händerna :o Hur känns det? Känner du dina sittben (benen i arselet som gör ont i händerna) ;)

Och sedan har balans och ryttarkänsla en del med saken att göra. En välbalanserad barbackaryttare gör mindre skada på hästen än en obalanserad ryttare med sadel.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 797
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 132
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 425
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17