rida utan sadel

Sv: rida utan sadel

jag pratade med en mycket välutbildad sadelutprovare ang detta för två månader sedan. jag kunde nämligen inte boka en tid på en gång för att åka dit då min häst inte gick att lasta och behövde lasttränas. iaf.
han sa, att det var okej att rida barbacka, han menade på att sitter man inte bra så sätter man sig tillrätta. nog för att trycket hamnar på en mindre yta men enligt honom var det inga problem för mig, däremot vet jag inte vad han skulle säga om man alltid skulle rida så..
eller iof idag när vi var där så klagade jag på att det var så svårt att rida med sadel när man var van att rida utan, då sa han "jaha, men varför ska du ha en sadel då?" och det kanske är svar på den frågan

Finns bara ett ord; Stolsits! ;)
Jag har aldrig sett någon rida barbacka som sitter i en bra lodrät sits.

stolsits för mig är: sitta på rumpan och foten fram. själv tycker jag det är mycket svårt att rida en häst barbacka med bra balans på det viset. givetvis när man "slängrider" och inte är så noga så kan jag ju säcka ihop lite.

stolsits är ju inget ovanligt med sadel heller, syns väldigt ofta det också.

Finns bara ett ord; Stolsits! ;)
Jag har aldrig sett någon rida barbacka som sitter i en bra lodrät sits.

jag har sett... EN enda människa sitta i god sits barbacka. och det är ju lite tråkig statistik :D

jag tror att stolsitsen beror på hästens vidd över ryggen. sadlarna är ju uppbyggda så man sitter på sittben och skrev. barbackaryttare sitter mest på sittbenen, och då kommer ju stolsitsen som ett brev på posten ;) ens om vi bresar järnet med benen stämmer vinkeln överens med hästryggen. undantagsvis kanske hästar med vass hustaksrygg men dom rider vi ändå inte barbacka på :D

Beror nog på....men en intressant sidogrej är att Beat Mändli ALLTID red fram sin fina gamla stjärnhäst Positanio barbacka,hihi!!!:D

Själv tycker jag det är erhört obehagligt,blä!

Hästar som har bevisat svaga ryggar och är känsliga över ryggen ska man nog undvika att rida barbacka på!

*Lånat tråden lite*
Hej jag undrar vad nu tkr om min barabacka sits..

Hoppbild barbacka tyvärr glömde jag ge eftergift

16094098.jpg

Jag red en ponny på ett ställe som gått väldigt dåligt med sin sadel. När jag red honom barbacka så var ahn en helt annan häst! Han hade hoppat som max 80cm med sadel och vägrade på högre höjder. men jag hoppade 1.20 m utan sadel och jag menar då kan det ju inte vara skadligt! Men är nog inte så bekvämt för hästarna om man skumpar mkt på ryggen. ala hästar som jag har ridit barbacka brukar bli piggare än vanligt och busa mkt, så de tycker nog bara det är skönt med omväxling:D

ja rider väldigt ofta utan sadel och min häst verkar inte ha problem me det:) ja tycker att hon går bätte när jag rider barbacka och höjer ryggen mer:rofl: sen blir ju balansen mkt bättre...:D

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 797
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 132
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 425
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17