Rida utan nosgrimma?

Maira

Trådstartare
Hur många av er gör det? Nu tänker jag inte på westernryttare och så utan oss som sysslar med "vanlig" ridning om ni förstår...

Hemma gör jag ofta det eftersom min häst fungerar lika bra utan, dessutom verkar han gilla det.

Jag kan tänka mig att det ser "amatörmässigt" ut och att att folk tänker diverse saker om det, men det bryr jag mig inte om!

För mig har det aldrig varit viktigt att hänga på hästen prylar för att det ska se snyggt ut.

Ju mindre tillbehör och ju friare man kan rida desto bättre! Tycker jag i alla fall! :banana:

Sv: Rida utan nosgrimma?

pållan har ett träns som är utan nosgrimma, varför vet jag inte, men det har bara blivit så :) hon funkar precis lika bra utan nosgrimma, så på de övriga tränsen (ett "dressyrträns" och ett träns med pelhambett där jag tycker nosgrimma ska finnas) så finns den mest för syns skull och spänns i princip inte alls.

Jag har inte ridit med nosgrimma på ett tag för min häst hade lite skav i de områdena efter betet (gått med flughuva som tryckt tror jag). Jag upplever att han tycker att det är lite bekvämare att gå utan, och i ridningen fungerar han lika "bra". Whatever floats your boat, liksom :laugh:

Jag är inte heller westernryttare. Tillhör dressyrryttarnas skara (tävlar dock inte nuförtiden).
Jag rider min häst utan nosgrimma, både dressyren, ute i skogen och vid hoppning.
Jag tyckte också det såg lite konstigt ut i början, men jag vande mig snabbt. Anledningen till att jag tog bort nosgrimman var att jag behöver den inte så varför ha remmar som inte fyller en funktion?
Det hänger mycket ihop med häst och ryttares kommunikation. Hur skolad hästens mun är. På min häst gick jag steg för steg från Aachennosgrimma till engelsk, till väldigt löst knäppt till att rida utan.

jag rider hästen ofta utan nosgrimma. när pållen har nosgrimma är det mest en prydnad för jag spänner ganska löst.

Jag rider utan nosgrimma. Den fyller ingen funktion på min häst.
Ett stort plus är att hästen då kan dricka, tugga och äta under ridturen.
// Linda

Jag red min pålle utan nosgrimma ett ganska bra tag. Han funkade minst lika bra utan, så det kände överflödigt! Jag lallar mest i skogen och oavsett humör han var på så var det ingen skillnad på varken med eller utan!

Rider nästan alltid utan nosgrimma. Har dock ett träns jag har engelsk på men där är det endast för syns skull och jag spänner den löst. Vill att hästen ska funka lika bra med som utan och gör det inte det vill jag kolla upp vad problemet är innan jag använder nosgrimma.

Jag varierar mellan "komplett" träns med nosgrimma och hela faderullan, och bett med sidostycken och nackstycke.
Varierar också mellan olika träns, olika nosgrimmor och olika bett. Dock inte varje gång utan har olika perioder där jag rider med det jag tycker känns bäst då.

Alla mina unghästar går utan nosgrimma vid ridning. Lär dem att acceptera bettet redan vid tömkörningen (så det är ju inget problem) och även där går de flesta utan nosgrimma, nuvarande som jag jobbar med har dock engelsk nosgrimma på grund av att hon har så träligt huvud så hon ser 10 ggr bättre ut med (självklart löst spännd), den är inte nödvändig och jag har den inte varje gång.

Mitt sto har jag jobbat mkt med och nu har hon lärt sig att bettet inte är ett hinder utan en hjälp så nu rider jag naken på henne också dock så varierar jag mellan remont och engelsk när jag rider dressyr eftersom jag måste ha det när jag tävlar.

rider jag med bett så har jag ingen nosgrimma. varför? för att jag inte har nån till tränset :angel: :devil:

Jag tog bort den fullständigt korkade och onödiga remmen när jag upptäckte funktionen med den i början av tiden med egen häst. Har sen dess aldrig ridit med nosgrimma vad jag kan komma ihåg. Däremot rider jag mycket med sidepull om det nu räknas som nosgrimma, vilket iof inte jag tkr efter som att en har en helt annan funktion och sitter på ett helt annat sätt.

alla mina elva verksamhetshästar rids och har alltid ridits utan nosgrimma. jag anser att har man ett väl tillpassat bett och rider med en följsam hand så finns det ingen anledning att använda någon. en dåligt tillpassad nosgrimma kan ge upphov till låsta käkar, prova själv att försöka böja på nacken utan att få skjuta fram käken.att rida med nosgrimma för att det är snyggt tycker jag e larvigt. varför klä på hästen en massa remmar i onödan när det inte behövs? jag bugar mig för er som rider utan:bow:

Upptäckte i sommras att vår häst blev mycket mer harmoniskt, känsligare och mjukare i munnen utan nosgrimma. Så jag red alltid utan vid lugnare uteritter och när jag red dressyr. Kändes ibland som en helt annan häst :laugh:

Dock fungerade det inte så bra om jag skulle galoppera ute eller red ut tillsammans med någon eftersom hästen blir ganska stessad/het då. Vid hoppning provade jag aldrig utan då hon är väldigt pigga och lite springig då.:grin: Då är det pullarnosgrimma som gäller.

Fult vet jag inte om det är men är kanske inte det snyggaste heller.
Bild på monstret utan nosrimma:

23083964.jpg

Jag rider nästan alltid med nosgrimma, men bara löst spänd, för att jag tycker det är finast så.
Om jag däremot ska rida långtur eller annat liknande så har jag ingen nosgrimma, för jobbigt att spänna den om man tränsar av hästen många gånger :)

*knapplån*

Här varvas det med och utan nosgrimma. När det rids med så är det mest som prydnad och ingenting annat.

Här är pannbandet stort, jag vet.

varför rida med en löst spänd nosgrimma? då fyller den ju ingen funktion...en löst spänd nosgrimma tenderar att röra sig och vips så har man sig ett otrevligt skavsår om man inte ser upp. att rida med en nosgrimma för att det är snyggt är inte ett tillräckligt stark motivering i mina ögon. har sett ett otal gånger vad illa tillpassade nosgrimmor kan ställa till med:mad:

när ja e lat rider ja på ett träns utan pannband eller nosgrimma:eek:

Går i perioder, har ridit i över ett år nu utan nosgrimma, satte dock på den för ett par veckor sedan, löst spänd, för att jag tycker det är snyggare på henne. Märker ingen skillnad med eller utan.

Jag gör det ibland, då har jag bettskivor istället. Så länge ponny får tänka hela tiden går det bra, men när hon får tråkigt så drar hon iväg åt något håll, tar bettet och bryr sig inte om vad jag gör. Nosgrimma rider jag med på dressyrträning - fast det behövs kanske eg inte, mest bara för att typ - eller när jag känner att jag kan behöva lite extra stopp, när jag vet att hon kommer försöka dra. Sen vet jag inte hur mycket den hjälper när hon drar heller, men då måste hon ju ta tygeltagen och kan inte gapa hur mycket som helst för att slippa dom = jag kan ta mindre i henne än annars när hon får sina små ryck, och vi slipper dragkamp.

Nosgrimman jag har är en remont så det är inget komplicerat, men tycker det känns bättre att rida utan. Känns trevligare liksom.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 571
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama