Rida utan lindor och skydd????

Sv: Rida utan lindor och skydd????

jag har aldrig skydd. Det är verkligen olika hur man uppfattar detta med skydd. Jag kan inte förstå vad alla dessa i förebyggande syfte resonemangen kommer ifrån. Kanske från tillverkarna som får en att käänna att det är oumbärligt.

Jag har hållit på med hästar i rätt många år, just nu håller jag till på ett stort ställe med MÅNGA hästar, INGEN har skydd och INGEN har skadat sig på ett sånt sätt att skydd hade hjälpt. (eller rättare sagt, hästarna har inga skador alls!). Ni som är skyddsfixerade - jag tror ni är lurade !

jag har lindor när jag rider dressyr och skydd när jag hoppar. ibland när jag rider ut
jag skulle vilja ha såna skydd som har samma funktion som lindor. Vet något vart dom har de bästa skydden och till bästa pris? Skulle också vilja veta vart de bästa bootsen finns?

Det Vet jag att jag inte är. Har sett för många hemska broddskador för det. :crazy: Min egen då han var oskyddad tex.

Men det kanske är skillnad på hur halvblod med stor gång och mkt temperament rör sig jmf tex en islandshäst ed..

Känner mig inte särskilt lurad. Förra hästen hade en liten benutväxt på insidan av ena benet, en dag slog han i den när jag longerade och efter det var han halt så hanknappt kunde stödja på benet i tre veckor, för att inte tala om de ytterligare två månaderna när han bara linkade omkring som en slokörad hund.
Han arbetades aldrig utan skydd efter det.

Ny hästen har jättekänsliga ben, hon ligger dessutom ca 2,5 år efter i sin utbildning. Jag har siktet ställt på lägst medelsvår med henne och har inte lust att ställa av henne för att hon trampar sig eller något annat tokigt

Så lurad känner jag mig inte det minsta, bara orolig för att fler missöden ska inträffa som sätter käppar i hjulen för träning och tävling

Apo

Jag har alltid skydd på uteritter ifall det skulle komma nån vass pinne eller liknande, sen rider jag med lindor i dressyren för att det är fint o för att hästen får stöd men är det regningt så skippar jag nått skydd överhuvudtaget när jag ska rida dressyr då det känns som att det kan göra mer skada än nytta när det kommer in en massa blöt "bansand". När vi ska hoppa får han alltid ha senskydd fram o strykkappor bak ifall han skulle skada sej.

Hästen klarar sej utan skydd, det är bara jag som är lite sjåpig ibland.

Rider alltid med lindor, har fått för mig att durin får ett bättre steg ibak då, han vågar lite mer och får bättre galloppaktion...
Men det är väl bara vad jag har fått för mig.

En liten fråga bara, har du ridit en Islandshäst som används för tävling i de högre klasserna? Eller ens sett en Islandshäst med fina gångarter?

Bilder från VM 2005:

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id512715.html

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id512716.html

http://www.fotogalleriet.se/alb_showpic_id512713.html

De använder benskydd av precis samma anledning, stor gång och mkt motor!

Nu var det här inte meningen att förstöra en intressant tråd, men jag blir så trött på att vissa fortfarande tror att Islandshäst = turridning.

MVH Maria

Så kanske fallet är med islandshästar som tävlar, men över lag har jag den uppfattningen att islandshästar är väldigt hela, krya hästar som är stadiga på foten. Det kanske var det Centaur syftade på.
Jag har själv aldrig sett en islandshäst som tränar och tävlar på riktigt så jag har ingen direkt koll, alla islänningar jag träffar verkar mest lulla.

Alla ni som rider med skydd eller lindor - har ni skydd på i hagen också ? DÄR är nog risken för skador mycket större än vid dressyrridning på jämn mark.

Jag har aldrig skydd eller lindor, eller...skydd kan jag ha någongång vid hoppning, men inte annars. Tror inte att det är bra att linda benen för att "stöda" för jag tror det "skämmer bort" senor och muskler så att de bli slappare. Enling min åsikt så är det bättre att utsätta en hästs kropp och ben för lite prövningar för att de skall bli starkare. Tror inte på överbeskydd.

När jag ska rida för tränare så brukar jag nästan alltid linda eftersom man då rider ett tufft pass.
Annars så använder jag för det mesta benskydd som en billig säkerhet, men det är inget tvång som jag håller på utan rider lika gärna utan ibland. Fast ska jag rida en häst som lätt stryker sig m.m. så tar jag nästan alltid på skydd, men inte när det är snö - det skadar mer än det skyddar då.
Hästen ska ju klara sig utan skydd inne på banan, så då måste den kunna göra det utanför också. Jag är dessutom rädd för att linda för hårt, för det är så lätt hänt!
Och man ska akta sig för att ha hästen lindad för mycket (typ både dag och natt)! För det gör att hästen blir för mjuk i benen (eller senorna, minns inte exakt,) och mycket lättare skadar sig när man väl tar av dom.

//Alla ni som rider med skydd eller lindor - har ni skydd på i hagen också ? DÄR är nog risken för skador mycket större än vid dressyrridning på jämn mark.//

Nej, jag har aldrig skydd i hagen. Hoppas att om man tränar dem rätt och ordentligt så de inte behöver ha massor av överskottsenergi i sig, så tror jag att de är kloka nog att bara busa i den mängd som hagen erbjuder.
Nu har jag visserligen nästan bara ponnyer och de har mkt bra koll, men om jag haft en stor häst med mycket stora gångarter och dålig koll på benen så hade jag absolut kunnat tänka mig använda benskydd i hagen (men aldrig lindor).

Nej min häst har inte benskygg i hagen. Hon skulle få svamp eller något liknande då eftersom dom sitter på dygnet runt

Hästar ÄR inte så kloka så de har koll på vad man kan och inte kan göra i en hage. Det räcker att de biter kopisen i baken och kompisen "hötter" och din häst ta ett "rus-steg" åt sidan.
Får hela gänget i hagen för sig att någonting är farligt/roligt så rusar de - oavsett om hagen är plan, knölig eller kuperad, eller om hästen är välriden eller inte.

Victovie skrev:
//Alla ni som rider med skydd eller lindor - har ni skydd på i hagen också ? DÄR är nog risken för skador mycket större än vid dressyrridning på jämn mark.//

Fast det är väl annorlunda med en ryttare som kan störa balansen? Träna så att hästen blir trött? osv...

I hagen har hästen naturlig balans och ingen störande ryttare... och är den trött så står den stilla, inte drivs framåt av en ryttare...

Bara en tanke ;)

*kl*
Jag lindar av princip inte, jag har jobbat med hästar för länge och har fyllt min kvot. Skydd har jag oftast men inte när det är lerigt. :o
F n har jag boots bak både i hagen och vid ridning pga av brodd.

min häst hade inte kunnat gå utann skydd, han har ingen större koll på benen o just nu tränar vi mkt på sidvärtesörelserna o då slår han i ganska mycket..

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 251
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 471
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 116
Senast: Reshästen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar