Rida utan hjälm, varför?

norh

Trådstartare
Är en 21 årig tjej som kikar runt lite på hästar då jag tänkte skaffa min första egna häst inom en snar framtid. Något som slagit mig under mitt sökande bland alla annonser är att det är många som rider utan hjälm. När jag ser en annons där ryttaren rider t.ex. en unghäst, i alla gångarter och möjligen hoppar något hinder blir jag förvånad. Visst, hästen kan vara huuur snäll som helst, men det är fortfarande ett flyktdjur på ett halvt ton som kan bli rädd för ett blad och råka kasta av dig och trampa dig på huvudet eller du kan slå i det i marken så pass hårt att det kan spricka.

Varför är det så? Är det modernt att rida utan hjälm? Skapar det någon slags trygghet hos oss sökare, att hästen är såååå snäll att skyddsutrustning inte behövs? Eller är det bara dumhet? Vad är det säljaren vill bevisa genom att inte ha hjälm?
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Lathet. Är min bästa chansning. Lathet, antingen för att orka byta från mössa till hjälm, orka gå efter hjälmen när allting är framme, orka bli svettig om pannan(?), orka FIXA HÅRET (OMG, katastrof)....
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Jag tror att många av dom annonserna är filmade utomlands. Ser så ut på omkringliggande bebyggelse och vegitation i alla fall. Sen är ju det inget försvar, men man har väl lite olika syn på hjälmanvändning i olika kulturer.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Jag tror inte det har med lathet att göra i alla lägen, de annonser jag sett har vart i Sverige utan mössa/keps och UTAN hjälm. När jag ser annonserna får man känslan av att de som gjort filmen, ridit, tycker det är häftigt/proffsigt att rida utan hjällm. Vilket jag tycker är helt befängt.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

För att dem inte har någonting att skydda. Så brukar jag resonera när jag ser folk rida utan hjälm. Tror vissa blivit så invanda med det att de börjar tycka att hjälm är obekvämt eftersom de är vana att rida utan och så bara rullar det på. Vissa kanske inte ens vet hur en bra hjälm egentligen ska sitta vilket gör att de köper fel storlek och sen klagar på att det är obekvämt.

Sen är tyvärr en del av den åsikten att om man rider i ridhus eller paddock så kan det inte hända något, inga stenar att slå huvudet i om man ramlar av, inga rådjur hästen kan bli rädd för osv. Man känner sig för säker helt enkelt och då åker hjälmen av.

Dessutom har vi såklart den skaran som tycker det är coolt att rida utan hjälm. Finns en tråd på gnägg där en ponnytjej kritiseras rätt hårt för sin ridstil, finns filmklipp osv upplagda i tråden. I en av filmerna gör hon sk "konster" med ponnyn vilket inleds med att hon börjar med att hoppa med träns, sadel, hjälm, spö osv och för varje gång hon hoppat tar hon av grejer. Bland det första som hon tar av är hjälmen. Varför? Är det ett coolt trick att hoppa utan hjälm? Uppenbarligen.

Folk får rida utan hjälm så mycket de vill, men det är en billig livförsäkring den dagen det smäller och jag kan med handen på hjärtat säga att de som rider utan hjälm känner jag ingen sympati för när det väl händer något och de slår i huvudet ordentligt.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Ja, hjälmen ÄR en billig livförsäkring. Jag känner en tjej som red omkull för några månader sedan. Hon slog i marken så hårt att hjälmen sprack! Vad tror ni hade hänt om hon inte haft hjälm?
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Fåfänga i kombination med dumdristighet tror jag. Uppenbarligen har dessa ryttare inte varit med om några olyckor, för då hade de haft hjälm. Allvarligt eller ej, man får ett annat säkerhetstänk efter att man varit med om en olycka.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

De bevisar ju bara att hjärncellerna inte riktigt samarbetar. I mitt tycke är det varken coolt eller snyggt.

Värst är ändå att se föräldrar som rider utan hjälm när deras ungar tittar på :( Illa.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Värst är ändå att se föräldrar som rider utan hjälm när deras ungar tittar på :( Illa.

Ja, och elitryttare som rider utan hjälm på shower, clinics, tv-program etc. när de vet att de är förebilder för oerhört många barn och ungdomar. Helt oförsvarbart.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Eller som sätter upp småttingar utan hjälm. Det finns en bild på Blocket just nu på en ponny som står still utan sadel och träns. På ponnyn sitter en liten parvel utan hjälm. :eek:
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Jag tror inte det har med lathet att göra i alla lägen, de annonser jag sett har vart i Sverige utan mössa/keps och UTAN hjälm. När jag ser annonserna får man känslan av att de som gjort filmen, ridit, tycker det är häftigt/proffsigt att rida utan hjällm. Vilket jag tycker är helt befängt.


Det kan vara så att hästen annonseras ut utomlands och de använder samma video. Jag tycker personligen också att man ska använda hjälm, men det är inte lika vanligt utomlands, och det kan vara något av en prestigeförlust att ha hjälm - man antyder att ryttaren inte kan rida, att hästen inte är att lita på, att den inte är ordentigt inriden...

Nu vet jag inte vilka filmer du tänker på, det var bara en idé. Annars får väl folk chansa med sitt liv om de nu tycker det är värt det, jag kan ju inte tvinga någon att ha hjälm. Skulle aldrig sätta mig på en häst utan hjälm själv, ser ingen som helst orsak till det.

Däremot har jag ridit iväg med keps en gång, av ren glömska... "hade ju nåt på huvudet..." Men det kom jag på snabbt, och vände tillbaka. :D
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Det är troligen flera faktorer som spelar in och är nog olika anledningar i varje given situation. Dumt i mitt tycke iaf och jag gillar min hjälm:).

Läste denna artikel
på Eurodressage idag och den är ju lite otrolig egentligen. På auktionerna rids det av tradition utan hjälm. När de väl fått på ryttarna en kruka så åker en av dom av så illa att hon blir medvetslös och spräcker hjälmen... Får hoppas att hjälm därefter blir obligatoriskt.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Är varken fåfäng eller lat. Struntar fullkomligt i min frisyr. Jag bryr mej inte om att vara modern eller vågad.
Jag rider utan anledning av en enda anledning. Jag har hittils inte testat en enda hjälm som inte ger mej huvudvärk. Spänningshuvudvärk kan jag få av en tajt mössa så jag undviker mössan oxå.
Jag använder hjälm i offentliga sammanhang eller när unga riskerar att se mej. Men ska jag ut i skogen så blir jag ofa utan hjälm. Även i vissa fotosammanhang skippar jag hjälmen.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Är varken fåfäng eller lat. Struntar fullkomligt i min frisyr. Jag bryr mej inte om att vara modern eller vågad.
Jag rider utan anledning av en enda anledning. Jag har hittils inte testat en enda hjälm som inte ger mej huvudvärk. Spänningshuvudvärk kan jag få av en tajt mössa så jag undviker mössan oxå.
Jag använder hjälm i offentliga sammanhang eller när unga riskerar att se mej. Men ska jag ut i skogen så blir jag ofa utan hjälm. Även i vissa fotosammanhang skippar jag hjälmen.

Känner du inte att det är rätt mycket dubbelmoral? Unga lär ju kunna se dina foton och vad är då skillnaden på att inte rida utan hjälm mitt framför näsan på dom?
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Tycker att man ska ha hjälm, bryr man sig inte lär man bry sig den dagen man åker av och skadar sig rejält.

Jag tycker det är obehagligt när folk lägger en annons på en bra barnponny och har hivat upp ungen/ungarna utan hjälm barbacka på ponnyn.
Jaja, ponnyn är tydligen snäll men vilket lågt säkerhetstänkande...
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Jag förstår inte varför den här diskussionen frorfarande pågår. Om man själv väljer att rida utan hjälm så är det ju ens eget privata beslut som ingen behöver ha några som helst synpunkter om.
Vuxna gör hela tiden saker som barn inte får eller bör göra, men av någon anledning så är just den här hjälmfrågan en väldigt het potatis.
I stort sett alla westernryttare rider utan hjälm och ändå är det en av de grenar som har minst olycksfall. Dressyr på hög nivå rids utan hjälm.

Jag säger inte att det är rätt eller fel, det är upp till var och en. Precis som att röka, dricka alkohol, köra bil, köra mc, syssla med mma, mm.
Risker finns i det mesta, varje vuxen människa får välja vilka de tar.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

kl

Jag har hjälm, mest för att jag är ängslig av mig som person (läs katastroftänkande:p).

Men på tävling rider jag i hatt,alltså utan hjälm. Efter ett svettigt träningspass händer det oxå att hjälmen åker av när jag skrittar av hästen.

Men bara på utvalda hästar, dumt jag vet, alla hästar kan hoppa till så man åker i backen...men så är det.


Sen detta med att man skall vara ett föredöme för barn och ungdom. Jag köper inte det i alla lägen.
Bara för att jag tar mig ett glas vin till lördagssteken betyder inte dte att min dotter tillåts göra det innan hon är 18. Och oavsett om jag gör det lr inte, så kommer hon (antagligen) ändå testa på det innan sin 18 årsdag, oavsett om hon sett mig göra det eller inte.

Samma med att svära, snusa, röka,hjälmbärande vid ridning å cykling etc.
Det är skillnad på att vara vuxen och göra medvetna fel/dumma saker som man själv tar ansvar för än att som vuxen tillåta barn göra dumma saker.


Hur andra gör struntar jag faktiskt i, jag uppfostrar inte andra vuxna.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Jag förstår inte varför den här diskussionen frorfarande pågår. Om man själv väljer att rida utan hjälm så är det ju ens eget privata beslut som ingen behöver ha några som helst synpunkter om.
Vuxna gör hela tiden saker som barn inte får eller bör göra, men av någon anledning så är just den här hjälmfrågan en väldigt het potatis.
I stort sett alla westernryttare rider utan hjälm och ändå är det en av de grenar som har minst olycksfall. Dressyr på hög nivå rids utan hjälm.

Jag säger inte att det är rätt eller fel, det är upp till var och en. Precis som att röka, dricka alkohol, köra bil, köra mc, syssla med mma, mm.
Risker finns i det mesta, varje vuxen människa får välja vilka de tar.

Debatten om hjälmanvändade kommer att vara aktuell så länge som det finns ryttare som rider utan hjälm. I synnerhet eftersom dessa ryttare med jämna mellanrum åker av och dör/skadar sig allvarligt (ex den ytterst skickliga beridaren i artikeln jag länkade till och amerikanska OS-ryttaren Courtney King Dye). Debatten är nyttig och räddar kanske ett och annat liv dessutom.

Och eftersom du valde att svara på min knapp hoppas jag att du läser mina inlägg en gång till där det dels framgår att jag tycker att hjälmanvändande är en självklarhet. Samt att jag angriper Lady Mikes resonemang. Att i ena meningen säga att man vill vara ett föredöme för unga och bär hjälm när de kan se en-men sen medvetet ta av hjälmen när foton-som samma unga lär se- är ett pinsamt dåligt resonemang.

Att det naturligtvis finns ett egenansvar är självklart, men har egentligen inte alla någon form av socialt ansvar för sin omgivning? Det finns massor av sociala regler som vi följer varje dag trots att det medför irritationsmoment i vår vardag. Som att stå i kö i affären-där har vi ett socialt anpassad regel att inte tränga sig-trots att det inte skulle innebära livsfara för våra medmänniskor om vi skulle gjort det, men det hade varit väldigt skönt att vara först i kön. I det sociala spelet ber vi även om ursäkt om vi råkar knuffa till någon-trots att det inte innebär livsfara för den vi puttade på. Tänker ni efter finns det massor av sociala spelregler vi lever efter även om det inte innebär livsfara för vår omgivning. För mig är att använda hjälm en del av vårt sociala ansvar till våra medmänniskor.


Jag är helt säker på att en av mina bästa vänner hade varit enormt tacksam om hennes förra arbetskamrat hade använt hjälm den dagen hästen skenade in i stallet och gick omkull med henne under sig. Då hade min vän sluppit behöva återuppliva henne i väntan på ambulansen. Hon hade också sluppit få beskedet på kvällen att tjejen inte överlevde.

Det är så lätt att intala sig själv "att det händer inte mig", men sanningen är att det händer någon-och nästa gång kan det lika gärna vara du.

För handen på hjärtat handlar det om liv/död/permanenta skador. Kan rekommendera alla att läsa lite enkel neuropsykologi så att ni kan förstå hur känslig hjärnan är och vad man riskerar att förlora. Det handlar inte bara om rörlighet, det handlar om din personlighet, ditt minne och att öht kunna fortsätta hålla på med hästar.

Till syvende och sist får ju alla och envar fråga sig själv "är det värt det?". Är svaret "ja" kan förstås ingen hindra er från att göra det valet. Men att vara medveten om riskerna är kanske en bra idé.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Jag förstår inte varför den här diskussionen frorfarande pågår. Om man själv väljer att rida utan hjälm så är det ju ens eget privata beslut som ingen behöver ha några som helst synpunkter om.
Vuxna gör hela tiden saker som barn inte får eller bör göra, men av någon anledning så är just den här hjälmfrågan en väldigt het potatis.
I stort sett alla westernryttare rider utan hjälm och ändå är det en av de grenar som har minst olycksfall. Dressyr på hög nivå rids utan hjälm.

Jag säger inte att det är rätt eller fel, det är upp till var och en. Precis som att röka, dricka alkohol, köra bil, köra mc, syssla med mma, mm.
Risker finns i det mesta, varje vuxen människa får välja vilka de tar.

Dock var det ju så att min fråga som tråden startades på var varför annonsörer lägger ut filmer på och foton å när de rider hästen utan hjälm. Vad är deras mål med en sådan film och varför de gör så. Vad är det de vill få fram genom att göra så.
 
Sv: Rida utan hjälm, varför?

Debatten om hjälmanvändade kommer att vara aktuell så länge som det finns ryttare som rider utan hjälm. I synnerhet eftersom dessa ryttare med jämna mellanrum åker av och dör/skadar sig allvarligt (ex den ytterst skickliga beridaren i artikeln jag länkade till och amerikanska OS-ryttaren Courtney King Dye). Debatten är nyttig och räddar kanske ett och annat liv dessutom.

Och eftersom du valde att svara på min knapp hoppas jag att du läser mina inlägg en gång till där det dels framgår att jag tycker att hjälmanvändande är en självklarhet. Samt att jag angriper Lady Mikes resonemang. Att i ena meningen säga att man vill vara ett föredöme för unga och bär hjälm när de kan se en-men sen medvetet ta av hjälmen när foton-som samma unga lär se- är ett pinsamt dåligt resonemang.

Att det naturligtvis finns ett egenansvar är självklart, men har egentligen inte alla någon form av socialt ansvar för sin omgivning? Det finns massor av sociala regler som vi följer varje dag trots att det medför irritationsmoment i vår vardag. Som att stå i kö i affären-där har vi ett socialt anpassad regel att inte tränga sig-trots att det inte skulle innebära livsfara för våra medmänniskor om vi skulle gjort det, men det hade varit väldigt skönt att vara först i kön. I det sociala spelet ber vi även om ursäkt om vi råkar knuffa till någon-trots att det inte innebär livsfara för den vi puttade på. Tänker ni efter finns det massor av sociala spelregler vi lever efter även om det inte innebär livsfara för vår omgivning. För mig är att använda hjälm en del av vårt sociala ansvar till våra medmänniskor.


Jag är helt säker på att en av mina bästa vänner hade varit enormt tacksam om hennes förra arbetskamrat hade använt hjälm den dagen hästen skenade in i stallet och gick omkull med henne under sig. Då hade min vän sluppit behöva återuppliva henne i väntan på ambulansen. Hon hade också sluppit få beskedet på kvällen att tjejen inte överlevde.

Det är så lätt att intala sig själv "att det händer inte mig", men sanningen är att det händer någon-och nästa gång kan det lika gärna vara du.

För handen på hjärtat handlar det om liv/död/permanenta skador. Kan rekommendera alla att läsa lite enkel neuropsykologi så att ni kan förstå hur känslig hjärnan är och vad man riskerar att förlora. Det handlar inte bara om rörlighet, det handlar om din personlighet, ditt minne och att öht kunna fortsätta hålla på med hästar.

Till syvende och sist får ju alla och envar fråga sig själv "är det värt det?". Är svaret "ja" kan förstås ingen hindra er från att göra det valet. Men att vara medveten om riskerna är kanske en bra idé.

Amen to that !! :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Pettsson
·
C
Ekonomi & Juridik Luddig rubrik kanske, men jag skulle vilja ha lite input och åsikter. Har en 10 årig häst som inte presterat ngt, och som även har en...
2
Svar
26
· Visningar
4 178
Senast: Ramona
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp