Rida ut själv på unghäst?

Kiwifrukt

Trådstartare
Hur resonerar ni kring att rida ut själva på unga hästar?

Jag har en häst född -10, som är tre och ett halvt år gammal nu. Hon blev inriden sent i våras, det var inte jag som red in henne själv utan en kompis till stallägaren, och då red de ut med henne mestadels tillsammans med andra hästar eller att stallägaren gick vid sidan om. Sen dess har hon vilat mer eller mindre hela sommaren, frånsett ett par löshoppningar, och problemet har alltså inte lokaliserats förrän nu.

Jag bytte stall i våras, precis innan hon reds in, av bland annat den anledningen att jag ville ha folk att rida tillsammans med nu när jag ska ut på en unghäst. Tyvärr har stallägaren sålt/skickat iväg hästar på utbildning under sommaren, och kvar i stallet finns inte speciellt mycket ridbara hästar utöver min kvar. Stallet är kanon på alla sätt för övrigt och ridvägarna är de bästa jag någonsin haft, så att flytta igen är inget alternativ.

Hästen är i sig lugn och sansad, verkar äldre än vad hon är ridmässigt. Jag har gått mycket med henne vid handen ute i naturen innan hon reds in, och då har det i 9 fall av 10 bara varit hon och jag, men då har hon haft "tryggheten" i att ha mig bredvid. Bilar går det för det mesta bra, men hon är misstänksam mot tyngre trafik, dock har vi så bra ridvägar att vi sällan behöver uppehålla oss på trafikerade vägar några längre stunder.

Jag vill inte ligga och harva i paddocken med en så ung häst, egentligen är jag en sån som resonerar att all träning kan göras i skogen, och älskar att rida ut. Jag har inget emot att rida själv på en vuxen häst, så har jag alltid haft det tidigare, men jag vill samtidigt inte göra något dumdristigt nu när hon är så ung. Det lilla hon har ridits nu i höst (jag satte igång henne nu i förra veckan efter sommarvilan och planen är att rida november ut innan hon får en lite längre vintervila) har jag försökt få någon med mig som kan gå till fots, men det är sällan folk har tid.

Rider ni ut på era unghästar själva? Är det något speciellt man ska tänka på när man börjar rida ut på en så pass ung häst? Alla tips mottages tacksamt.
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Jag rider i princip alltid ut ensam med mina unghästar i början. När de är helt styrtama och går fram överallt börjar jag vänja in dem vid sällskap men inte förr.
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Jag har varit tvungen att rida ut själv med mina nuvarande två i princip från början när de blev inridna. Jag red ofta senare än de andra som var i stallet då pga jobb och pendling så det har också blivit nödvändigt med ensam "mörkerridning" med pannlampa i perioder från åtminstone hösten när de varit fyra år.

Jag kan inte säga att det har varit några incidenter med dem som egentligen har berott på att de varit unghästar. Den äldre är ganska fnoskig i sig själv och ser ännu vid elva års ålder spöken i fåglar och stenar och lite vad som helst, så det är ingen större skillnad mot när han var tre-fyra... Och den yngre har sån framåtbjudning i sig själv så det har bara handlat om att försöka hålla ner farten någorlunda.

Det som jag tycker kan bli obehagligt annars är om man har en häst som verkligen inte vill gå fram på grund av rädsla eller istadighet utan som kan börja konstra med att stå stilla eller vända, men är det en häst som är van vid att promeneras vid hand så tror jag det underlättar. Då finns ju möjligheten att hoppa av och gå bredvid en bit innan det tokar till sig för mycket och man är ensam.

Annars handlar det väl som i all annan hantering av hästar i allmänhet och unghästar i synnerhet om att försöka förutse situationer och ha vett att välja bort att chansa med att ge sig ut den där extra blåsiga dagen, om man har en häst som är känslig för sånt. Och kanske i början planera så att man så långt möjligt kan undvika att sätta sig i konfliktsituationer med läskiga saker att passera, utan att det bara känns spännande och roligt och någorlunda tryggt för hästen.
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Det beror på vad det är för typ av häst. Två hästar som jag red in i somras red jag ut själv på efter ca 3-4 veckor utan problem, medan en annan häst red jag alltid ut med sällskap under de två månader han var hos mig. Är det en häst som är relativt trygg i sig själv och i sin omgivning så tycker jag att det är ok att rida ut ensam. Är det däremot en väldigt osäker, känslig & lite spänd häst skulle jag hellre ha sällskap.

Det jag tänker på när jag rider ut är att jag har kort tygel direkt och kan inverka på hästen direkt om den skulle bli rädd, försöka vända ect. I början rider jag alltid korta turer och vänder innan hästen blir osäker och vill hem. I början rider jag alltid samma sträcka, men "förlänger" den för varje gång. Då blir hästen trygg eftersom den gått på samma ställe tidigare, men samtidigt en utmaning varje gång eftersom man rider längre och längre bort. Med den här metoden får jag sällan hästar som är "sega" bortåt, försöker vända hem eller är osäkra/"tittiga" under ritten. När jag rider på helt nytt ställe tar jag sällskap första 1-2 gångerna, helst av annan häst som sällskap, men funkar också med någon som går bredvid. :)
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Tack för tipsen allihop! :bow:

Just den här hästen är ganska trygg i sig själv (sen kan man ju aldrig vara helt hundra procent säker med någon häst), och skulle det vara något hon skulle bli rädd för så tror jag att det inte skulle vara några problem om jag hoppade av och ledde henne förbi. Hon har sett de flesta rundorna i sällskap med annan häst eller att jag har lett henne där/någon har gått med till fots.
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

jag rider ut själv med min unghäst (också inriden i år), hon vet inget annat än så det är inga problem att rida själv
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Jag har alltid ridit ut själv med mina unghästar, likabra att de lär sig från början.
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Jag har alltid ridit ut själv med mina unghästar, har inget ridsällskap så det har inte funnits något annat alternativ. Som någon sagt innan så har jag valt mina tillfällen och inte chansat om det t.ex. är blåsväder eller jättekallt eller ösregn. En unghäst har ju inga förutfattade meningar så att kliva av och promenera då och då är bättre än att chansa om man kommer till något som man tror skulle kunna verka skrämmande eller konstigt för hästen.
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

När min (nu 6-åring) var liten så började jag med att tömköra en sväng ut i naturen. Jag hade alltid min jack russelltik med mig och hon sprang alltid först. Sen när jag började rida ut så sprang bästa lilla vovven före och den stora rädda hästen knatade efter :)

Sen så hoppade jag hellre av och ledde honom förbi läskiga saker än att göra nån stor grej av det. Det är liksom inte värt det.

En sak till som jag gjorde ibland var att leda honom ifrån stallet och sedan hoppa upp när vi kom till skogen. Vägen från stallet till skogen var nämligen lite "tittig", och jag ville undvika tjafs.
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Gillar inte att rida på bana och inte i sällskap. Ännu mindre med unghäst. Rider alltså direkt ut i skogen. Första gångerna jag satt på min nuvarande var väl mamma med, i alla fall första gången. Och andra tror jag. Sen har jag ridit själv, och i sällskap lite grann. Tycker det är alldeles ypperligt att väldigt enkelt få ett bra samarbete med en ung, oerfaren häst :)

Lite "grundjobb" är ju dock fixat först såklart, tex att enkelt kunna leda och tömköra osv.

Jag delar dock inte alls meningen om att det är bättre att hoppa av i tid och gå bredvid. Jag vill inte att det ska vara någon som helst skillnad på att sitta på som att stå bredvid och gör alltså ingen skillnad på det. Förbered mer och har en grundstrategi som hästen redan är van vid. Min häst är lärd att i alla lägen stanna direkt på ett visst kommando och sedan stå stilla tills han slappnat av och får kommando att gå igen. Vi har också ett kommando som i princip betyder "stå still och var lugn" numera. Petigheten med det i början har "räddat" oss många gånger och känns ovärderligt. Således får han stanna och ta in situationen, och sedan när han är redo går han fram. Det har inte hänt en enda gång att han inte passerat något hemskt på önskat vis och det tror jag framförallt beror på att han aldrig hamnat i läget där han blivit tvingad till något han inte förstått/accepterat/känt sig trygg med.

Däremot är det SJÄLVKLART bättre att hoppa av om man själv känner sig trygg med det och känner sig kunna utbilda hästen bättre genom det. Det behöver inte alls vara fel, men det är inte automatiskt rätt. Men tusen gånger bättre än att hamna i en situation man/hästen inte reder ut!
 
Senast ändrad:
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Jag rider hellre ut ensam på unghästar än med sällskap. Just för att jag inte vill ha ansvar för andra och inte är säker på att andra kan hantera alla de situationer som kan uppstå med unghäst. Och inte vill att deras handlingar ska skapa dåliga erfarenheter i unghästen som jag ska forma.
Den enda jag gärna rider ut med är min ena tränare. Han reder sig och den häst han sitter på. Och han gör inget som kan få negativ effekt i den häst jag utbildar.

Jag ser till att trötta ut hästarna lite innan jag hoppar upp. Jag funderar också kring vad och hur vill jag betinga saker i en inridning.
Jag vill att de ska vara lugna och trygga. De ska förknippa ryttare på ryggen med trygghet.
Jag vill göra arbetet med att bära ryttare till något positivt. Därför går jag med dem offroad innan jag rider. Jag tröttar ut dem något avsuttet för att de ska vara i rätt mentala status då man hoppar upp. Man slipper en del av rädslorna och en del av ev problembeteenden bara hästen är lite rastad.
Jag ser också till att jag i början rider samma slinga. Gärna en jag gått innan.
Och jag hoppar gärna av och på flera gånger under turen. För att vänja dem vid uppsittning/avsittning och för att belöna vissa lägen.
Jag rider inte hästar innan det går att hantera dem avsuttet.
Tömköra dem ute kan man ju testa innan man hoppar upp om man är osäker på hur man skulle reda ut det om de är osäkra.

Jag ser inga problem med att rida ut själv om man vet hur man tränar hästar och hur man ser till att inte trigga dem mer än nödvändigt i sas skarpa lägen och hur man reder ut sånt om det skulle inträffa något.
Men man får göra det smart. Inte bara hoppa upp och köra på.

Det finns gott om tekniker kring hur man rent fysiskt hindrar en häst från att röra sig fullt ut, som man i krissituationer kan ta till för att rädda sitt och hästens liv.
Och det finns desto mer kunskap kring det psykologiska som folk kan lära sig och lära sig läsa hästarna och förstå innan det barkar av att det finns rätt stor sannorlikhet för det/eller tvärtom.
Och hur man tränar bort stress, rädsla, får dem arbetsvilliga, får dem att tycka att ryttaren är viktigare än prassel i skogen etc etc.
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Jag tycker det ar viktigt att 'mina' hastar lar sig tidigt att det ar okej att vara sjalv ibland. Borjar alltid med att bli ledd av en erfaren hast & ryttare tills vi kanner oss bekvama med att vara ute, sen tar jag korta rundir pa egen hand. Det ar aven viktigt for mig attt kanna mig saker nar det galler att hoppa pa och av (alltsa att hasten inte star och trampar eller gar undan vid uppsittning/avsittning) ifall jag skulle behova gjora detta nar jag ar ute sjalv.
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Jag har alltid ridit ut unghästar själv då jag tycker det är bättre att de lär sig att det inte alltid är andra hästar med. Sen får man väl se till individen också, men över lag har det aldrig varit några bekymmer att knata iväg ensam.
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

När jag rider in unghästar, gör jag det som regel via uteritter.

Allra första momentet är att ha koll på start, stopp, svänga vilket jag brukar kolla av på gårdsplanen. Hästarna är ju inlärda på röstkommandon och tygeltag från marken innan jag sätter mig upp.

Sedan, vilket brukar bli första eller andra gången jag sitter på hästen, rider jag ut och rider då som regel i skritt, trav och galopp. Vanligen får jag hästarna att gå i båda galopperna andra eller tredje ridturen.
Utan hästsällskap men på en otrafikerad väg.

Jag har framför allt ridit in egna hästar men har också anlitats för inridning av unghästar.
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Precis. det brukar inte vara så avancerat att smacka o få den att gå.

Tvärtom mot Thua rider jag ut hästen innan den värmt upp o kanske tycker att den är klar. Så resonerade även militären förr.

Sällskap ibland för att få mer bjudning.

Det är bättre att bonda när man inte har sällskap. Den lär sig att förlita sig på mig.
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Återigen, tack allihop för era tips! Det verkar ju som om de flesta här är positiva till att rida ut själva, och det glädjer mig att läsa, för tyvärr kommer nog inte situationen ändra sig speciellt mycket. Jag tycker det är jätteviktigt att ha en häst som det går att rida ut på ensam, annars blir det bara jobbigt att hela tiden försöka planera in att kunna rida tillsammans med någon annan (vilket absolut inte kommer vara möjligt i framtiden när jag slutat plugga, eftersom jag kommer jobba kontorstider och stallägaren jobbar kvällar och helger). Men som sagt, tusen tack för era inputs.
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Vet jag bara att bromsen fungera någorlunda ger jag mig ut med dem. Ensam.

Lika bra de lär sig från början att inte hänga i svansen och kunna gå fram på eget bevåg.
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

För att spinna vidare på det här med unghästar :) :
Läser att många rider ut ensamma direkt, medan jag rider ut tidigt (som "alla andra") men väljer med sällskap eller ensam beroende på typ av häst.

Rider ni alltid ut ensamma direkt? Även på spända hästar? hur löser ni det då om det kommer upp en situation där hästen blir väldigt rädd och spänd?

Jag hade ex. en häst på inridning i våras som var väldigt spänd (fiolsträng delux), speciellt från höger sida; så det räckte med att ha pisken i högerhanden för att han skulle flyga i taket. Tog ca 5 veckor innan jag red ut ensam på honom korta turer för då kände jag att han var tillräckligt trygg och jag hade tillräckligt med "verktyg" som fungerade om han skulle bli rädd.
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Jag red ut på min unghäst själv från den 8de dagen av inridningen :D Hon förstod inte skänkeln inne i vår lilla inhägnad så då öppnade jag grinden o red ut på äventyr i skogen. I Grimma... Hon tyckte det var så kul o spännande så jag tror inte hon ens funderade över att hon var just själv. Vi kunde ju kommando för att stanna o svänga -resten fick lösa sig längs vägen :p

Så jag hade testat rida ut själv om jag vore du, fundera inte över att ni är själva utan gör det som om det vore det mest självklara i världen. Ha mobiltelefonen med, hjälm o väst och tala om för någon vart du rider och när du väntas vara hemma. Man vet ju aldrig...

De gånger vi stötte på farliga saker i skogen så satt jag helt sonika av och så gick vi fram o pratade med det farliga... Vi har aldrig bråkat när hästen blivit skraj, utan lugnt o stilla löst situationen. Nu fem år senare finns det i princip ingenting som skrämmer min häst.
 

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp