Rida ut själv på unghäst?

Sv: Rida ut själv på unghäst?

Jag skulle inte rida ut över huvud taget på en häst som var spänd som en fiolsträng om jag inte var säker på att jag hade "verktyg" för att lösa ev. uppkomna situationer. Har just nu en yngre häst som är inriden, men som jag håller på att lära känna. Jag kommer inte att rida ut med honom förrän jag känner att alla signaler sitter som de ska. Jag ser inget problem med att rida ut ensam på en ung häst, men då ska den först ha lärt sig grundläggande signaler så att jag kan manövrera den på ett säkert sätt.
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Precis så tänker jag också. :) Rider ut själv när jag känner att jag har koll på hästen och när den är någorlunda trygg. Kan dock rida ut med sällskap även på lite spända hästar.

Men när jag läste alla inlägg så verkade det som om de flesta rider ut direkt på alla hästar. ;)
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Varför är hästen spänd hade jag funderat kring? Vad triggar den?
Kan man ta det avsuttet först?
Det brukar gå med det mesta.

Och en sån häst kan man ju med fördel just trötta ut innan man sitter upp. Explotionsrisken minskar..

Varför jag inte sitter upp och rider direkt på inridningar är för att de ska förknippa att bära ryttare med bra saker. Första gången man själv rider ut en så ung och grön häst behöver det inte alltid vara så att de VILL från stallet. De vet inte än hur skoj det kan vara att vara ute i skogen på ridtur.
Då kan man behöva ta diskussioner kring det. Det kan absolut vara bra träning att få hästen att göra det man vill. Men jag tycker det är smartare att arbeta med en genomtänkt idé bakom allt man gör. Så man slipper lära dem fightas eller slipper ha dem i negativa känslor.
Inte helt sällan är de hästar man ska rida in dessutom oskodda. Även om de inte är ömfotade tycker jag man absolut kan räkna med att man kan känna något av underlaget då och då och jag vill sitta på dem där det är mjukt och jämt och trevligt att röra sig.
Allt för att betinga trevliga feelings kring ridningen.

Om hästen ballar ur finns det som sagt tekniker att låsa dem i kroppen så de inte kan flippa ur maximalt rörelsemässigt och även med lite upprepningar på rätt sätt få dem att tagga ner. Om man också är lite bra på dem och att inte ge mer hjälper än det som behövs/triggar dem mer så brukar man kunna reda ut även skarpa lägen.
Det finns hjälper som sätter mer energi/triggar mer och det finns hjälper och övningar som lugnar.

Sen använder jag mig av naturen också. Det finns sätt att träna dem så att man kan lura hästen att den inte kan balla ur. Har man gjort det under rätt förutsättningar och på rätt sätt betingas ett lugn.
Det har jag använt mycket på konvalecenter och problemlösningar där man ska rida ut hästar som "inte går att rida ut".
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Jag rider inte ut själv direkt på alla hästar. Däremot kan jag ta ut dem och träna dem i naturen och fokusera på det mentala. Då brukar man ganska fort kunna sitta upp.
Att från det rida ohindrat i alla gångarter ensam är dock skillnad för mig.
Jag sitter inte och galopperar alla inridningar första turen. Absolut inte!
Galoppen kan trigga en del och man sitter inte lika safe i den iom dens rörelser(de kan enklare bocka och slänga sig).
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Precis så tänker jag också. :) Rider ut själv när jag känner att jag har koll på hästen och när den är någorlunda trygg. Kan dock rida ut med sällskap även på lite spända hästar.

Men när jag läste alla inlägg så verkade det som om de flesta rider ut direkt på alla hästar. ;)

Kanske ska förtydliga att också jag har börjat på inhägnad ridbana tills hästen känts hyfsat trygg att manövrera i skritt, trav och galopp, något annat hade jag personligen inte vågat mig på! Och jag har egentligen bara erfarenhet av de två jag har nu + någon ponny som jag red in för många många många år sedan... Men när jag väl börjat rida ut små rundor till att börja med och längre efter hand, (det har bara tagit kanske fyra fem ridpass med dessa) så har det i princip varit utan ridsällskap från början.
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Jag brukar alltid träna hästarna att vara ensamma med mig först. Alltså bygga tilliten till mig. Klarar de då ut att vara ensamma med mig så brukar jag gå längre rundor med dem i skogen, få dem att gå över vatten, få saker att tänka på som ytterligare ger förtroende för mig. Det brukar efter detta förtroende byggande inte alls vara några problem att sitta upp och rida ut ensam, de brukar vara lugna om jag är det, med en tittigare/spändare häst tar det längre tid i arbetat från marken helt enkelt och då tränar jag på de saker som får hästen spänd och stressad från backen innan jag sitter upp. Mest för att man skyddar sig själv på så sätt och för mig är det viktigt att hästen litar på mitt omdömme. Fokuserar jag sedan inte från ryggen på sånt som verkar farligt i hästens ögon så slutar hästen även att titta och bli stressad över dessa saker :)
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Rider ni alltid ut ensamma direkt? Även på spända hästar? hur löser ni det då om det kommer upp en situation där hästen blir väldigt rädd och spänd?


Man ska ju kanna sig bekvam och framforallt trygg sa mycket man bara kan. Sjalv har jag markt att unghastarnas trygghet oftast kommer med tiden och det ar saklart helt olika beroende pa hast. Hade en fiolstrang for ett par ar sedan som nu ar filbunken herself i alla lagen. Hon reds in som 2-3 aring och ar nu 5 sa hon klassas fortfarande som ung antar jag aven om det inte marks. Pa henne gallde det att ge henne sjalvfortroende i grupp for att sedan minska pa tiden hon var med andra hastar. Nar jag red med andra brukade jag rida ivag sjalv nagra hundra meter for att sedan vanda tillbaka och fa henne att ga lugnt och sansat. Funkar bra om man sjalv ar trygg som ryttare tycker jag.
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Kl
Har det inte blivit lite snett när hästar är rädda för att gå i sitt rätta element- i skogen. De ska tycka att det är det mest naturliga o roliga. Dvs ha bråttom ut. Spännande med nya platser- absolut.

Förr blev det naturligt när unghästar skulle visas som 2åringar o därmed springtränas givetvis i skogen o inte runt runt. Inkörning gjorde också att hästarna vågade gå utan ledare. Det krävs förvisso en lugn o rutinerad tränare vilket inte är fullt så vanligt idag.
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Att rida ut ensam är en sak, att rida ut på en spänd häst är en helt annan, oavsett hur gammal den är.
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Jag håller med om att det är mer naturligt att träna en häst ute. Där av sker all min förberedning i skogen. Tömkörning, gå ut och gå tills jag lärt känna hästen, Ung som Gammal. Vilket enligt mig sedan lättar trycket något extremt när man väl rider ut för att rida ut är mer viktigt för mig än att rida runt i en paddock. :)
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Det är inte bara lite snett. Det är jävligt snett!

Det är ju dock inte direkt så att hästarna är räddare för att rida ut än förr. De är som de alltid varit i förhållande till vad de tränats för.

Men hur människorna är har nog förändrats. Dels rider inte rutinerat folk in alla hästar. Dels finns mycket importer som aldrig gått i normal hage, gått ute i skogen etc och blodet är högre och folk kan inte läsa häst eller rida ut.

Inkörning är guld! Tom jag som inte är mkt för tömkörning tycker absolut det fyller sin funktion i träning med unghästar, lära dem gå utan stöd vid sidan. Superbra!
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Kl
Har det inte blivit lite snett när hästar är rädda för att gå i sitt rätta element- i skogen. De ska tycka att det är det mest naturliga o roliga. Dvs ha bråttom ut. Spännande med nya platser- absolut.

Förr blev det naturligt när unghästar skulle visas som 2åringar o därmed springtränas givetvis i skogen o inte runt runt. Inkörning gjorde också att hästarna vågade gå utan ledare. Det krävs förvisso en lugn o rutinerad tränare vilket inte är fullt så vanligt idag.
d

Håller helt med. Jag tycker det är betydligt tryggare i skogen med bra inramning och en väg att följa jämfört med en ridbana. Alltså ser jag för mig större problem att ta in en spänd häst på ridbanan. Ute i skogen ser jag inga problem med det alls, det kommer nya grejer och nytt att presentera hela tiden så hästen hakar inte upp sig i stress över att den inte fattar vad som önskas.

Men som jag skrev i mitt första inlägg så ser man ju till att grundläggande saker funkar först, tex att bryta ett stressbeteende. Men det är ju sådant man lär sig/hästen i vardagen liksom. När hästen väl kan sittas på så sitter det naturligt, utan att skjuta fram inridningen.
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

hästen får en naturlig bjudning ute( den ser en väg framåt), samt att den inte har så mkt fokus på ryttaren.

Har varit med om 3åringar som börjat med rodeo antingen pga de blivit skrämda eller "sadeltvång" som sedan de istället ridits ut- har slutat.

Jag har använt våra hundar som flockmedlemmar o skickat dem före om unghästen tvekat. Hästarna blir också vana att det brakar i buskarna:D
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Det håller jag med om. Jag hade aldrig övervägt att rida ut på den här hästen ensam om hon inte hade varit så lugn och sansad som hon ändå är. Just därför kan jag också tycka att det är ganska bra om hon tidigt vänjer sig vid att rida ut själv, för att inte förlora sin medfödda trygghet. Den häst som i så fall kan stå för sällskapet i mitt stall är nämligen allt annat än stabil, trots att den är över 20 år, och de få gånger vi har ridit tillsammans har oftast treåringen fått gå först för att den andra stirrat upp sig.

Min förra häst, som var 15 år redan när jag fick henne, var mycket spänd och nervös ute, särskilt med mindre rutinerade ryttare. När min syster skulle rida henne longerade jag alltid en liten stund först, alternativt red den första biten själv, för att hon skulle få rasa av sig lite innan lillasyster satt upp.
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Jag rider ut själv om ingen annan har möjlighet att haka på, men brukar meddela vart jag ska. När hästen blivit så pass ridbar att den går fram utan draghjälp så är det bara fram-fram-fram som gäller för att hitta bjudningen och det tycker jag tränas bäst utanför ridbanan. Men börjar nästan alltid varje ridtur med arbete i paddocken, först vid handen och sedan uppsuttet. På de unghästar som är väldigt spända och har mycket motor rider jag ut en kortare runda efter ett pass på ridbanan, så minskar jag gradvis tiden på ridbanan och utökar tiden ute. :)
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

jag gör som du, trygghet med mig sen tar jag med mig det upp. Rider hellre ut än är på banan med hästar som är vingliga och bromsar sig fram, men är den så spänd att den inte riktigt kan ha mig på ryggen så har jag inte där att göra än känner jag. Jag är iofs rätt mesig, men den ska vara lika cool med att jag står jämte som klättrar upp och styr därifrån. jag är med och då är det lugnt liksom
 
Sv: Rida ut själv på unghäst?

Håller nog med Toughcockie mfl. Brukar med gå långpromenader med unghästar under inför och inridningen. Känns hästen trygg och ok så varför inte? Är roligare och mer stimulerande för hästen och finns. Ok, finns möjligheten till sällskap så är det ju inte fel...
Sen kan man ju tänka lite på säkerheten med. Halsrem, irländsk martingal och väst är några bra och ha saker på uteritten. :-)
 

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp