Rida ut i mörker

T

tuffer

Jag har nyligen flyttat till ett nytt stall där det inte finns någon paddock.
Jag jobbar heltid och är tidigast i stallet 19.00 på kvällen, kommer då direkt från jobbet.
det ända alternativ jag har då är att ge mig ut i mörkret på en ganska trafikerad väg. Finns belysning längst vissa bitar. Har ju alltid reflexer men det känns ändå olustigt:(

Är det fler än jag som har det så här? känner mig rätt så omotiverad att ge mig ut med pållen på kvällen i mörkret men har inset att det är det ända alternativet.:crazy:
Funderar på att det kanske bara är en vane sak?
I vilket fall så behöver jag behöver lite peppning från andra nattryttare:)
 
Sv: Rida ut i mörker

Så har jag det också vissa dagar.. igår och i förrgår red jag ut i totalt mörker, dock behöver vi inte hålla oss så mkt på trafikerad väg så det känns rätt bra. Man vänjer sig till sist, men pålle är lite skvättig direkt det är mörkt.

Många reflexer är viktigt, och kanske en bra pannlampa, så man ser ngt.. När snön kommer så är det ju mkt ljusare och då kan månen lysa upp mkt åt en också.
 
Sv: Rida ut i mörker

Kommer bli en del mörkerridning för mig också framöver...iallafall tre - fyra kvällar i veckan eller så. Visserligen har vi upplyst paddock, men hästen tycker det är så tråkigt att vara där så vi begränsar det till en, max två ggr i veckan.
Har investerat i massor med reflexer - ländtäcke, väst, hästben, brösta, tyglar, nosgrimma, mina ben, svans, stigbygel. Och en rejäl pannlampa som lyser framåt och lite utåt sidorna.
Nu blir det inte så mycket trafikerad väg för vår del utan mest skogsvägar, men för att ta oss dit har vi ca en km längs 90-väg :eek: så det känns bäst att fläska på rejält så man syns...om inte annat kan man ju anta att många bilister saktar ner när de ser konstiga ljuspunkter som rör sig framför dem. Skulle jag gjort iaf.
Vet inte om jag har någon peppning till dig...men oftast är det ju innan det känns jobbigt...när man väl kommit iväg och skrittar ut på sin härliga häst brukar det ju kännas mysigt :banana:
Gäller att påminna sig om det när man larvar runt i lerig hage i mörkret och letar häst :p
 
Sv: Rida ut i mörker

det är nog en vanesak.. men en bra pannlampa skulle jag investerat i, då kan man till och med gå små bitar igenom skog:)
 
Sv: Rida ut i mörker

Jag kan varmt rekomendera enn pannlampa från Silva! Kommer inte ihåg vad den heter men den kostar mellan 1895 och 2000 beroende på vart du handlar. Det känns som om man rider i skenet av ett hellyse på en bil. Helt underbart! Har verkligen inga problem att ta mig fram i mörkret längre!!! Dessutom lyser den mkt åt sidorna oxå! Tack pappa för den presenten!
 
Sv: Rida ut i mörker

Jag rider i mörker jämt, inga problem alls! På med ALLA reflexer och pannlampa bara, sen är det bara att ut och rida! :)
 
Sv: Rida ut i mörker

Tack för ditt svar!
man måste våga lite... Bli lite modig.
Saknar mitt gammla ridhus...men har bytt stallplats så fördelen är att jag nu kan gå på 10 min till min pålle.:)
 
Sv: Rida ut i mörker

Jag kan varmt rekomendera enn pannlampa från Silva! Kommer inte ihåg vad den heter men den kostar mellan 1895 och 2000 beroende på vart du handlar. Det känns som om man rider i skenet av ett hellyse på en bil. Helt underbart! Har verkligen inga problem att ta mig fram i mörkret längre!!! Dessutom lyser den mkt åt sidorna oxå! Tack pappa för den presenten!

Den låter underbar!! :love:

Sån skulle jag vilja ha...har en liten som inte lyser så jättelångt och mest en prick...tittar man åt sidan så blir hästen tossig av den...hahaha! :p
 
Sv: Rida ut i mörker

Lycka till!:smirk:
Vi har en belyst ridbana men där vill man ju inte "traggla" 4 dagar i veckan:angel: så jag rider ut i mörkret på vardagarna och det är inga problem alls, visserligen har vi inte heller så mycket trafik men huvudsaken är som många andra Bukefantaster :bow: har sagt att det är Jätteviktigt med reflexer!!
Så sätt på allt du har och lite till.:bump:
 
Sv: Rida ut i mörker

Jag brukar ha en tendens till att få rida i mörkret oxå, blir så när man jobbar/går i skolan/ elelr gör något liknande om dagarna. Det jag tycker är viktigt är att man riktigt överdriver med reflexer å gärna har en ordentlig reflexjacka på sig så att man syns ordentligt sedan så är en pannlampa bra å ha så man ser vart man går någonstans specielt nu innan snön kommer. Det blir mycket trevligare när man har lite lyse ditt man ska ta sig :)
 
Sv: Rida ut i mörker

Det är jobbigt att ta sej i kragen och rida ut i mörkret.
Men när man väl kommit upp på hästen och ridit iväg så är det jobbigaste gjort ;)

Jag jobbar numera nästan alltid kvällar så jag slipper det där. Det är bara några gånger i månaden som jag mörkerrider och då tycker jag att det är mysigt.
 
Sv: Rida ut i mörker

Vi måste alltid rida på bilvägen för att komma oss någon vart. Det finns inga lampor om man inte rider in i samhället. dock har vi en liten ridbana på gården och våra grannar också men där rider vi ju inte varje dag. Det är ju som värst nu på hösten när snön inte kommit, och jag är mörkrädd! Mycke reflexer och pannlampa är super! håller med om att det är jobbigt att rida när det är mörkt.
 
Sv: Rida ut i mörker

Jag är kanske lite onormal, men jag älskar att rida ut i mörkret:D ! Började på förra stället där jag hade hästen. Det fanns ingen belysning någonstans och för det mesta funkade inte lysena i paddocken, så jag red i mörkret både där och en bit ut på vägarna. Man vande sig ganska snabbt. Sen när snön kom var det så härligt att rida ut barbacka i fullmånens sken...:love:
På nya stället har vi paddock några km bort och dit kan man rida antingen genom skogen eller längs en 70-väg. Tack och lov kommer det inte mycket bilar när jag rider där. I skogen är det väääldigt mörkt att rida, men det går alldeles utmärkt. Är bara lite rädd för att träffa på en älg :crazy:!
Sen har vi ju reflexer också. Väst, brösta, ländreflextäcke, benreflexer, ett par små reflexer som jag fäster i tyglarna (till för jackärmar egentligen) och sen ibland kan det hända att jag sätter på henne reflexgrimma ovanpå tränset.
Men en sak är ganska otäck: Man ser ju när bilarna ser en för då bländar de av. Och det gör de ca 10 m ifrån en! Trots full reflexmundering! :crazy:
 
Sv: Rida ut i mörker

Hur är det egentligen med hästars mörkerseende? En del säger att de ser dåligt i mörker. Andra hävdar att de ser jättebra. Hästarna gick ju ursprungligen ute dygnet runt och måste kunna se faror även på natten.
 
Sv: Rida ut i mörker

Jag kan varmt rekomendera enn pannlampa från Silva! Kommer inte ihåg vad den heter men den kostar mellan 1895 och 2000 beroende på vart du handlar.

Den låter jättebra!!! Vet du vart han köpte den??
 
Sv: Rida ut i mörker

Vi har en nordis i vårat stall som är mörkrädd :p
 
Sv: Rida ut i mörker

Hästarna ser bättre i mörkret än vi, hur mycket bättre vet jag ej. Men eftersom de har större ögon, som kan ta in mer ljus än vi, så ser dom bättre. Fast min pålle har nog inte förstått att han ska se bra i mörkret! Han är mörkrädd dessutom, tror att skuggor o sånt är läskiga saker. En gång hoppade han en meter åt sidan, för en grindstolpe, som vi går förbi varje dag. Snacka om chockskada!!:rofl:
 
Sv: Rida ut i mörker

Tack för alla bra svar! jag blev jätteglad!:)
Nu vet jag att jag inte är ensam i detta mörka land att rida ut i mörkret.
jag har investerat i pannlampa, kom ej ihåg märket, benreflexer,reflexsväst och så ska jag köpa reflextäcke.
men jag kommer nog att köpa fler reflexer.
Det känns skönt att veta att det är fler än jag som rider i mörkret.
De dagar det känns tungt att ge sig ut i mörkret så ska jag tänka på er och tuffa till mig lite:bump:
 
Sv: Rida ut i mörker

Har inte ridit så långt i mörkret. Har inte sett ngt tecken på att min pålle är mörkrädd:angel:
men det lär jag bli varse om....:o
 
Sv: Rida ut i mörker

Har hört olika om deras mörkerseende. Min är inte mörkrädd i alla fall. Vet inte om det beror på att hon ser bra eller på mig. Första gången jag red ut i mörkret hade jag inte en tanke på att hon kunde vara rädd - och det blev hon ju inte heller. Beror säkert mycket på om ryttaren är mörkrädd eller ej. Sen är det väl olika från häst till häst.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 077
Senast: lundsbo
·
Trädgård & Växter Kanske någon kan ge mig lite input här för håller på att bli galen:arghh: Har fått i uppgift att hitta växtbelysning som present (till...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: _Elly_
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 756
Senast: Cocos
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp