Rida ut i mörker

Sv: Rida ut i mörker

Det finns en grej på ggården som är som ett säkerhetsbälte med blinkande lampor! Då syns man garanterat! Superbra!
 
Sv: Rida ut i mörker

:p rider oxå i mörkret alla vardagar å ibland på helger oxå, reflexer å pannlampa, å köp inget billigt skit, kosta på dig en bra pannlampa, det finns tex som bygg gubbar har, man måste ladda dem men sen kan du va ute i skogen å drutta runt i 16 timmar tror jag att det e, sen finns det självklart andra typ orgenterings lampor å de e oxå jätte bra.. peppning peppning..:p
 
Sv: Rida ut i mörker

Tackar så mycket:)

Min pannlampa köpte jag på my one. 350 kr. jag tycker att den är bra, men det finns antagligen bättre.

ikväll ska jag åter ut i mörkret och tragla.... Men vi vänjer oss nog jag och pålle. Vi tycker att det är mysigt i mörkret, men lite läskigt att möta bilar(Tycker jag) Pålle däremot är cool lugn, fast tycker det är värre när de kommer bakifrån.
jag är ganska fjantig när det gäller trafik. Vi har stått ca1m från en långtradare i en kurva mitt i vintern. Chaffören kunde inte sakta ner för då hade han fått sladd:crazy:
Både Tuffer och jag bara skakade när han körde förbi.
ett under att han funkar så bra i trafiken, men han är riktigt duktig:banana:
 
Sv: Rida ut i mörker

:p fattar inte varför vissa ska köra så förbannat fort speciellt på vintern, alla vet att det e jätte knepigt att stanna vintertid å att bromssträckan e betydligt längre än sommartid..:p
 
Sv: Rida ut i mörker

min häst står mitt ute på vischan, endast skog och åkrara - mao ingen belysning överhuvudtaget. Inte ens från bebyggelse då det är mycket få hus därute. Och jag arbetar också heltid, är i stallet runt kl 19.00.

Det är helt klart en vanesak. Dessutom blir det bättre, för när snön kommer så blir det ljusare. Mycket ljusare. Som tur är har vi inte så mycket trafik där vi rider, vilket ju är skönt. Ni kanske har en del trafik ute hos er?

Mitt råd är så mycket reflexer du bara kan hitta, och sen en eller flera lampor. Jag har en röd lampa på armen som jag startar när det kommer bilar bakifrån. Som ett bakljus. ;) De brukar reagera mer på det. Sen är pannlampor bra. De lyser oftast inte upp ett smack för dig, men bilisterna ser dig.

Sen är det alltid roligast att ha nån med sig - så försök bestämma med någon att ni gör sällskap ut med hästarna. :)
 
Sv: Rida ut i mörker

det är nog en vanesak.. men en bra pannlampa skulle jag investerat i, då kan man till och med gå små bitar igenom skog:)

:bow: :bow:

Ska skaffa pannlampor!

Till TS:
Jag har också lite av det problemet. (Mycket bra tråd föresten!)
Sambon byggde en liten padock till mig (20x50 m) men den har inte tillräcklig belysning.

Du kanske ska varva med longeringar och långa skritturer på veckodagarna?
 
Sv: Rida ut i mörker

Nu måste jag berätta:bump:

Jag följde med en stallkompis. Vi red igenom ett bostadsområde som ligger ganska nära mitt stall. Det gick väldans bra:banana: :banana:
Det kom bilar i båda riktningarna och tuffer rörde inte en fena. jag är så stolt över min pålle:love:
sedan red jag och hälsade på minpojkvänsbror som bor där, han blev nog lite paff av att se två hästar i trädgården kl 20.00 på kvällen, fast förra veckan hade han 10 kor i där så han börjar väl vänja sig:D
Det bästa är ju att jag har kommit på lite vägar där jag kan rida efter mörkrets inbrott, Bostadsområde=gatlyktor:idea:Så nu kommer vi inte bara att vara skogsmullar utan även citymullar:)
 
Sv: Rida ut i mörker

Jag har nyligen flyttat till ett nytt stall där det inte finns någon paddock.
Jag jobbar heltid och är tidigast i stallet 19.00 på kvällen, kommer då direkt från jobbet.
det ända alternativ jag har då är att ge mig ut i mörkret på en ganska trafikerad väg. Finns belysning längst vissa bitar. Har ju alltid reflexer men det känns ändå olustigt:(

Är det fler än jag som har det så här? känner mig rätt så omotiverad att ge mig ut med pållen på kvällen i mörkret men har inset att det är det ända alternativet.:crazy:
Funderar på att det kanske bara är en vane sak?
I vilket fall så behöver jag behöver lite peppning från andra nattryttare:)


måste du rida på vägen??? kan du inte rida åt ett annat håll?? ja rider jämnt på kväll förrutom på helgen..... de finns ridbana 15 min från mig men ja brukar rida ut ändå... nu finns de stubb åkrar å rida på... på med pannlampa å reflexer bara:)
 
Sv: Rida ut i mörker

Det stämmer nog att det är en vanesak. Måste ofta rida i mörkret (ingen paddock) trots att jag "bara" går i skolan. Är hästen lugn i trafiken så är det inga problem. Prova att ha pannlampa om det känns bättre! (inte läst hela tråden så du kanske redan har fått samma svar :smirk: )
 
Sv: Rida ut i mörker

till Tintilar: jag ska inte klaga, jag tänker på dig nästa gång jag ska ut och rida:)

jag försöker att få med mig ngn ut, men de brukar rida på dagarna istället,men ibland har man tur som igår.
Det är roligare att rida två, sedan blir vi lite tuffare också:angel:
Vi är ju inte direkta vana vid all trafik. Det är egentligen inte mkt trafik men vi möter nästan alltid bilar när vi är ute,eftersom det ligger så nära två bostadsområden.
 
Sv: Rida ut i mörker

PRECIS det är jag också rädd för. Mjölkbilen, slaktbilen och skogsmaskiner samt skolskjutsen kör jätteofta på vår väg. Det går väl an när det är ljust ute men i mörker:eek:
Jag är jättemesig och vågar inte rida på vägen när det är mörkt, ser framför mej hur vi blir ihopplattade av en slaktbil:(
Vi har heller ingen ridbana så vi håller oss fegt på stallplan när det är mörkt:( och längtar till bättre tider.
 
Sv: Rida ut i mörker

Tack för ditt svar!
man måste våga lite... Bli lite modig.
Saknar mitt gammla ridhus...men har bytt stallplats så fördelen är att jag nu kan gå på 10 min till min pålle.:)

jag har inte heller nått ridhus utan är hänvisad till väg eller skog...varken de ena eller de andra är nått bättre att föredra men vadå...du får käka mer morötter så du utvecklar ditt mörker seende :devil:

skämt å sido...de är inte så farligt bara en vanesak...men visst en del bilförare skulle man vilja vrida nacken av...speciellt som man ser ut som en julgran och knappast går att missa...å ändå kör dom som idioter...

catten
 
Sv: Rida ut i mörker

PRECIS det är jag också rädd för. Mjölkbilen, slaktbilen och skogsmaskiner samt skolskjutsen kör jätteofta på vår väg. Det går väl an när det är ljust ute men i mörker:eek:
Jag är jättemesig och vågar inte rida på vägen när det är mörkt, ser framför mej hur vi blir ihopplattade av en slaktbil:(
Vi har heller ingen ridbana så vi håller oss fegt på stallplan när det är mörkt:( och längtar till bättre tider.

Jag försöker att tänka väldig positivt och se situationen som jag är rädd för i huvudet. Så tänker jag om situationen så att allt går bra.
jag tänker ofta kan dom så kan jag... Det har hjälp mig att tuffa till mig lite.Sedan så vägrar jag att låta en rädsla begränsa mig.
Sedan så måste man ju också vara säker på att man kan kontrollera svåra situationer och det lär man sig ju inte om man inte tränar. Kanske kan du gå en liten bit i mörkret och sedan vända och gå hem. Då har du ju kommit en liten bit på vägen:idea:
 
Sv: Rida ut i mörker

jag visste att ngn skulle skriva om detta med ridhuset. Vill bara förklara att jag är långt ifrån ngn som bara rider i ridhuset. visst var det skönt att ha men både min pålle och älskar skogen så vi höll ändå mest till där.

Mitt nuvarande dilemma är att jag inte kan rida så mkt i skogen utan får hålla mig till vägar istället. Det är det som jag är lite ovan vid, men nu tycks det gå bättre.:)

ha det bra catten:)
 
Sv: Rida ut i mörker

Har man bara rejält med reflexer och även pannlampa så funkar det bra. Man bör se ut som en blinkade, lysande julgran haha

Reflexer på hästens ben, stigbyglarna, reflexjacka/väst, reflexbrösta på hästen och tränsreflexer och pannlampa. Då syns man bra. Finns även superbra reflexspön. Bra att hålla ut i vägen när bilarna vill köra för nära:idea:
 
Sv: Rida ut i mörker

Jag rider också i mörkret har reflexer o panlampa. Tyvärr är hon väldigt rädd för panlampan men vi får hoppas hon vänjer sig. Rider på grusväg hoppas hon klara billjusen vet ej ännu. Ska kolla här hemma.
 
Sv: Rida ut i mörker

Skaffa bra pannlampa (: Löser allt.. Men då menar jag en BRA pannlampa.. Finns usla pannlampor också. Och glöm inte reflexerna! (;
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 077
Senast: lundsbo
·
Trädgård & Växter Kanske någon kan ge mig lite input här för håller på att bli galen:arghh: Har fått i uppgift att hitta växtbelysning som present (till...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: _Elly_
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 756
Senast: Cocos
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp