Sv: Rida unghäst
Jag kan berätta lite om mina erfarenheter med min unghäst. Hon är d-ponny (ev liten häst), haflinger. När jag köpte henne var hon i princip insutten (samt tömkörd). Då var hon knappt 3 år. Jag har verkligen inte mycket unghästvana, även om jag har mycket häst- och ridvana. Har hela tiden känt mig för och varit försiktig (kanske överförsiktig, men hellre det...).
När pållan var 3 år gjorde vi inte mycket alls. Jag "red" på henne någon enstaka gång då och då så hon inte skulle glömma allt. Förra året när hon var 4 år gjorde vi väl lite mer i ridväg, men ändå väldigt lite. Hon kändes fortfarande snubblig och obalanserad.
MEN i år, när hon är 5 år, känner jag att det hänt saker med hästen! Hon snubblar ALDRIG, är mycket säkrare på foten och det känns hur balansen har infunnit sig - naturligt. Hon känns helt enkelt mycket mer "färdig" i kropp och muskler nu. Vi skrittar och travar nu rundor (jag rider endast ut, på gott och ont) på ca 3 km 3-4 dagar/vecka. Det känns alldeles lagom. Pållan är pigg och glad hela tiden, och bjuder framåt fint. Vi har inget ridsällskap, tyvärr, men jag brukar ha med mig någon på cykel och jag tror att det är bra för pållan (samt säkrare för mig om det skulle hända något) att ha sällskap.
Nu har jag inga tävlingsplaner ALLS. Jag är "bara" fritidsryttare, och det är meningen att vi ska ha kul tillsammans. Därför har jag "råd" att ta det i precis vilken takt som helst och lyssna på hästens utveckling. Skönt!