Rida unghäst

Sv: Rida unghäst

han som har ridit in min unghäst är jätte duktig och säger helt tvärt om att man inte ska låta dom vila i typ 6 veckor. min unghäst är 4 år:crazy:

Då har den personen helt andra erfarenheter än mig.

Själv ställer jag gärna av unghästarna på längre betesperiod. de får då tid att smälta mycket samt läka ut ev småskavanker.

Detta är ju bara min egna åsikt, men:

Att en treåring inte går rakt på ett spår utan väggar är inte konstigt, de är ofta väldigt obalanserade och vingliga när de är så pass unga det kommer med tiden att de blir stadigare.
Rid mellan koner osv för att öva upp "rakheten"

Snälla.... vaarför rider du med sporrar? :( Jag skulle aldrig rida med sporrar på en unghäst. Tycker du att han inte lyssnar på din skänkel? Då är det som det kan vara. Ska hästen framåt ska du kicka till en gång, lyssnar hästen inte, kicka till HÅÅRT en gång så hästen går framåt. Sitt inte och gnugga skänkeln!!!
Efter att du har kickat till med skänkeln, ha foten vid sidan så den inte nuddar hästen.
Ifall du gör detta får du en häst som blir känslig för skänkeln, och det vill ju alla ha :)

Rid inte för mkt på banan, de kan göra så att unghästar blir sega. Rid ut massor!

Låter trevligt med en massa uteritter till hösten :) Ser frammemot det. Tror ni det är okej om jag ändå rider lektion på honom 1 gång i veckan i 45minuter?

45 min är länge för en sån ung häst.
Du märker nog när hästen börjar bli trött. Men så länge ska du inte rida, för då kan hn bli uttråkad, och det är aldrig bra att rida så länge

Jag kan berätta lite om mina erfarenheter med min unghäst. Hon är d-ponny (ev liten häst), haflinger. När jag köpte henne var hon i princip insutten (samt tömkörd). Då var hon knappt 3 år. Jag har verkligen inte mycket unghästvana, även om jag har mycket häst- och ridvana. Har hela tiden känt mig för och varit försiktig (kanske överförsiktig, men hellre det...).

När pållan var 3 år gjorde vi inte mycket alls. Jag "red" på henne någon enstaka gång då och då så hon inte skulle glömma allt. Förra året när hon var 4 år gjorde vi väl lite mer i ridväg, men ändå väldigt lite. Hon kändes fortfarande snubblig och obalanserad.

MEN i år, när hon är 5 år, känner jag att det hänt saker med hästen! Hon snubblar ALDRIG, är mycket säkrare på foten och det känns hur balansen har infunnit sig - naturligt. Hon känns helt enkelt mycket mer "färdig" i kropp och muskler nu. Vi skrittar och travar nu rundor (jag rider endast ut, på gott och ont) på ca 3 km 3-4 dagar/vecka. Det känns alldeles lagom. Pållan är pigg och glad hela tiden, och bjuder framåt fint. Vi har inget ridsällskap, tyvärr, men jag brukar ha med mig någon på cykel och jag tror att det är bra för pållan (samt säkrare för mig om det skulle hända något) att ha sällskap.

Nu har jag inga tävlingsplaner ALLS. Jag är "bara" fritidsryttare, och det är meningen att vi ska ha kul tillsammans. Därför har jag "råd" att ta det i precis vilken takt som helst och lyssna på hästens utveckling. Skönt!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 555
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 472
Senast: Woffe
·
Träning Jag har börjat rida en häst på 23 år. Han är väldigt pigg och allert för sin ålder och är väldigt lyhörd. Hans mamma blev tävlad i svår...
Svar
4
· Visningar
819
Senast: Joannakalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama