Rida unghäst

Sv: Rida unghäst

Men varför ber du om hjälp när du e så himla duktig?

Jättefin häst var det :) Klart hon vet vad hon gör, tävla nationellt och allt.

Jag förstår vad ni menar med ouppfostrad. Jag vet inte hur jag ska kunna säge emot, jag känner att jag vill men det går inte. Jag måste faktiskt erkänna att han är lite ouppfostrad i vissa lägen. Men som jag tycker så gör det inget vad han gör, bara han inte mår dåligt. Men det beror ju såklart på vad han gör. En bra sak som är med Mille är att när vi rider ut och han blir nödig går han en bit in i skogen och skiter istället som andra hästar gör och antingen stannar där dom är och skiter eller går samtidigt. Det är väl ganska bra? :)

tlls den dagen hästen nitar mitt i dressyrprogrammet elelr på hoppbanan för att skita.....

Misstänker troll men...

Det är en treårig ponny, New Forest.

Vila.

Den har redan gjort mer än vad den behöver/ska i år, skippa uppsuttet arbete. Ut och promenera, tömkör, löshoppa.

Stärkande arbete utan ryttare.

Sen i vår/sen vinter så letar du rätt på en bra tränare och börjar om.

Hej!
Det valet fick jag också en gång,valde också såklart ponnyn:laugh:
(fast min var ingen ungponny då)

Att rida unghäst o följa deras utveckling är verkligen verkligen roligt och det är lätt hänt att man blir för ivrig och går för fort fram så försök att backa ett steg i utbildningen emellanåt och att inte ha för bråttom...

Ett bra sätt att få en så ung häst att hitta balansen är att rida i skog o mark...
men käcka av med en tränare ibland för det är mkt viktigt att man sitter korrekt och inte stör hästen med varesej hand eller skänkel och rider man bara för sej själv så är det lätt hänt att man glömmer av sina små skavanker..
som jag själv,jag sänker min högra axel...jag försöker att inte göra det men så ibland blir det så iaf och då är det bra med en tränare som rättar en.

Sen det här att du vill ha en hopphäst,vill du ha en hopphäst som håller hela livet ut så hade jag absolut väntat med inhoppningen tills den blir fyra (och har hittat balansen),
visst att man kan löshoppa ibland och ta fram cavalettis och kanske finns det några naturla hinder i din närhet? men ha inte bråttom med att hoppa uppsuttet...

Att gå för fort fram kan göra mkt stor skada på hästen både fysiskt o psykiskt så det säkra före de osäkra!

Lycka till!!

Just det,
en sista sak,Ta av sporrarna...aldrig sporrar på en så ung häst..

Dingelass, du är nog den enda som skrivit TREVLIGT. Tack för det!

Jag har läst igenom Flyingemodellen flera gånger och sett att jag har gjort riktigt fel, det är dock inte bara mitt fel, ägaren har uppmuntrat mig till att gå vidare, men mycke är mitt fel. Till hösten då jag "får tillbaks" hästen ska jag typ bara rida ut i skogen, och inte ha sporrar på mig. Sporrarna har jag klarar mig utan men då ägaren sa att jag skulle ha det, ja, då hade jag ju det.

Jag har tänkt följa den där Flyingemodellen och se om det kommer funka.

Och när jag skrev att han var duktig som stannade och gick av spåret vid behov, menade jag inte att det inte gick att hålla honom kvar på spåret och gå medans han uträttar det han behöver. Jag menade bättre brevid spåret än på, för om han gör det på spåret eller vägen måste jag ju hoppa av och ta bort det! KLYFT!!!

Tänk även på att Flyingemodellen är tänkt för halvblod.

Ponnyer växer långsammare = man får ta det lugnare.

Jajustdet. Det är den ju...

Jag tänkte på hoppningen där, där står det på 4 år:
Hoppning på alla typer av banhoppningshinder motsvarande en hinderhöjd av 100 cm. Enkla kombinationer, trav i bomserier och cavaletti.
Mille är ju en D-ponny, vad ska man ta för höjd för honom där då? Kanske 70-80cm? Och sen vid 5 års ålder att man tar 80-90cm? Tror ni det skulle funka? Vid 5år på halvblod står det 120cm.

Som dom andra har sagt, ta det lugnt med honom, börja inte hoppa förrän allt funkar på marken. Tömköra t.ex är jättebra arbete! Rid ut mycket, se till att han får en bra framåtbjudning och tycker att det är roligt att bli riden, det blir inte bra om det blir för svårt för honom då kommer han ganska snart att tröttna.
Om du känner att du vill gå lite fortare fram och göra saker som han inte kan göra än kanske du ska fundera på att låna en äldre ponny istället? Inte för att du på något sätt skulle vara orutinerad, det kan ju inte jag avgöra, men kanske vore det roligare för dig med en ponny som går att träna med redan nu.
lycka till!
// Camilla

Dingelass, du är nog den enda som skrivit TREVLIGT. Tack för det!

Jag har läst igenom Flyingemodellen flera gånger och sett att jag har gjort riktigt fel, det är dock inte bara mitt fel, ägaren har uppmuntrat mig till att gå vidare, men mycke är mitt fel. Till hösten då jag "får tillbaks" hästen ska jag typ bara rida ut i skogen, och inte ha sporrar på mig. Sporrarna har jag klarar mig utan men då ägaren sa att jag skulle ha det, ja, då hade jag ju det.

Jag har tänkt följa den där Flyingemodellen och se om det kommer funka.

Och när jag skrev att han var duktig som stannade och gick av spåret vid behov, menade jag inte att det inte gick att hålla honom kvar på spåret och gå medans han uträttar det han behöver. Jag menade bättre brevid spåret än på, för om han gör det på spåret eller vägen måste jag ju hoppa av och ta bort det! KLYFT!!!

vad roligt att du läste länken jag skickade, och att du verkligen verkar tagit till dig det som stod där och av vad folk i tråden skrivit!:)

det är verkligen jättesvårt att utbilda unghästar, det vet jag som utbildat massvis med hjälp och stöd av tränare och även på helt egen hand, och med tanke på din ålder och det du skrev i ditt första inlägg förstår jag att du inte har någon erfarenhet av det heller.
det var inte meningen att vara elak mot dig, snarare tvärtom, det går så mycket bättre, det är roligare och man får ut så mycket mer av sin unga häst också i framtiden om man har hjälp av någon som vet vad de håller på med.
all hjälp är ju inte bra hjälp!
ägaren till "din" ponny verkar tyvärr inte varit till så mycket hjälp och verkar heller inte varken så erfaren eller engagerad, och det är därför tonen varit lite hård mot dig tror jag.

jag tror det kommer gå jättebra! ihop med en duktig tränare kan du som jag sagt tidigare lägga upp en utbildningsplan för dig och mille.

en d-ponny "ska" kunna gå lätt banhoppning på ca 80-90 cm på hösten som 4åring beroende på talang och mognad, men det beror mycket på individen, och på ryttaren.

lycka till, och tänk på att skynda långsamt ;)

Gud vad härligt med possitiva svar! :)

Jag pratat med ägaren om Mille, och vi upptäckte att då han kommit upp i sin "bästa" ålder, då har jag fyllt 18 och får inte tävla med honom. Nu efter nyår kan jag ju börja tävla unghästklasser men eftersom han är helt fel från början blir det inte förren efter sommaren typ han kan "funka" på tävlingsbanan.

Jag har ju, som du skrev, ingen som hellst erfanenhet i att UTBILDA en häst, jag har ju som inte haft möjlighet till det och har nog inte kunnat göra det tidigare, även nu är det i allra tidigaste laget egentligen. Men jag ska göra så gott jag kan och det ska bli spännande att se vad som "kommer ut" av detta. Att se hur han blir till sisst :)

Ridskolan jag rider på har 2 D-ponnyer, och dom har jag hoppat (båda 2) på både 80 och 90cm banor, men dom verkar inte kunna gå så mycket högre, men det är kanske för att de ÄR ridskolehästar?

Din ponny är bara 3 år, den är inte musklad eller balanserad, det tar mkt lång tid och kräver tålamod och erfarenhet när det gäller unghästar. Jag anser att du ska ta bort sporrarna, finns ingen anledning att ha dem på en 3 åring. Rid ut mkt klättra i backar låt han muskla sig och hitta sin balans. Sen är det dressyr som gäller, men självklart ska du hoppa honom också för omväxling. Men har du bara tålamod och människor omkring dig som kan hjälpa, så finns det inget roligare än att forma sin egna ponny/häst och se framstegen. Lycka till

Hej.

Som det låter på de flesta av ar tycker ni att jag är en värdelös liten fjant som misshandlar min häst med spö och sporrar...

Jag har ridit i 8 år på ridskola, haft 2 egna hästar förut, varit medryttare till 1 häst, haft sköthäst hela livet och tävlat i både hoppning och dressyr. Bara så att ni vet ungefär vart jag står... :(

Han har sommarlov nu från 14/6 till så länge som möjligt, ca 2-3månader MINST!

Jag vet att jag har lätt att gå för fort fram, men på er som svarat låter det som att jag är en liten unge från storstan som fått en häst av mamma och pappa bara för att jag tror att jag är duktig.. Vet ni hur det tar på självförtroendet?? Jag säger inte att jag är bäst, men jag har erfarenhet så det räcker och blir över. Jag har ridit allt från shettisar till svenska halvblod och brukshästar. Ni som bara klagar och tror att ni är så jävla bra på allt, tänk på att ni kanske sårar någon? Har ni tänkt på det? Jag är som sagt inte bäst på allt, vet mycket - men långt ifrån allt. Och det jag känner att jag behöver är stöd, inte nå jävla surfisar som kommer direkt och säger "Lägg bort Spöt. Lägg bort sporrarna. Tare lugnt. Ta moppen...." En fråga.. Har ni ens ridit min häst?! Nej, därför vet ni inte om jag behöver det eller inte. Bara för att man har sporrar och spö betyder det inte att jag anväder dom. För himlens skull, man använder väll sätet och vaden då man skänklar, inte hälen?? Och som nån skrev, jag har bara spöet om han gör lite fel, som en korrigering av steget så att han hållet bogarna på plats.

Jag får jävligt mycke skit för hur jag rider! Hur kan det då komma sig att alla hästar jag rider går i form? Utan spö, sporrar och ens skänkel... Jag använder mitt säte och mina händer. Vill ni veta hur jag rider? Jo, det är såär att jag gick akademiskt hela höstterminen, och en bra bit in på vårterminen. Då fick jag lära mig mycket om hur hästens kropp fungerade då vi hade 2 lektioner praktiskt och 1 teori. På hästarna hade man då ett stångbett med långa skaklar som gjorde att man inte fick ta hästen i munnen nästan. Och de tycker jag borde gälla alla sorters bett? Så jag rider med händerna visar, rör mjukt på handen för att få hästen att slappna av, ger ett litet understöd med skänkeln och när hästen höjer rygger lättar jag på tyglarna. Jag tycker att det är lite fel att alltid ha ett stöd på ytter tygel. Jag tycker det är bättre med självbärighet. Att hästen får bära upp huvet själv. Det flesta surrar om "ett sug i tyglarna" men då kan ju hästen lägga över vikten i tyglarna istället, så då släpper jag tyglarna och hästen blir lite lurad, jag säger "Bra" samtidigt som jag säger "Bär dig själv". Då jobbar ju hästen med sig själv. Men behöver inte ha stöd på tyglarna jämt och då jag släpper efter på tyglarna blir det ju inte så att jag följer med med handen då hästen sänker sitt huvud utan jag behåller samma sits. Om hästen ar lite vinglig (Som Mille) Håller jag ett mjukt, MJUKT stöd på ytter tygel för att han ska få lite hjälp. Komentera bäst ni vill men ni kan inte ändra mitt sätt att rida för det funkar!

//Marre

Varför rider du ens med sporrar och spö om du nu är då hiiiimla duktig och inte behöver använda dom?? Helt onödigt att ens ha dom på då! Okej, jag är "bara" 19 men du låter FRUKTANSVÄRT omogen när du räknar upp "alla dessa hästar" du ridit och kallar de som ger dig råden du bett om för surfisar?? Och om du nu är så duktig med så mycket kunskap, varför har du då inte insett att du ställer alldeles för höga krav på din ponny och inte skaffat dig en vettig tränare som kan hjälpa dig att utveckla din häst på rätt sätt?? :crazy::crazy::crazy:

Strunta i att rida serier och linjer med så ung häst.
Fem o halvan kan gott vänta ett år till.

Det första den unga hsten ska lära sig är att balansera sig själv med ryttare på ryggen. Då slutar de vingla och kännas som hala ålar.
Detta görs bäst i terrängen. "Snälla" uteritter där hästen får ga RAKT fram.

Ingen seriös unghästubildare skulle börja böja i en så pass ung häst.

:bow::bow::bow:

varför är en del av er så otrevliga mot den här tjejen i era svar?? det är väll bra att hon ställer en fråga och försöker få hjälp här i stället. och då ger en del henne mothugg i stället. ALLA kan göra fel även de bästa. så snälla skriv vänligt och försök hjälpa henne i stället så det blir rätt. jag tycker att du ska skippa sporrarna och strunta i akademisk och rida mycket i skogen så din häst hittar sin balans. nu vet jag inte hur längesedan din häst blev inriden men man ska ej hårdträna en unghäst. men där imot ska man inte heller låta dom få så kallat sommar lov i 2 månader heller. för det är lätt att en unghäst glömmer bort vad den har lärt sig då. rid korta pass istället med ca 2 dagars vila i veckan. min 4 åring som har varit på inridning nu i 1 månad rider jag korta pass i skogen och lite i padocken i bara skritt trav och gallop utan att ställa en massa krav på henne. och det fungerar kanon. rider ca 5 dagar i veckan. =) och ta hjälp av en erfaren tränare som kan hjälpa er Lycka till tjejen =)

men där imot ska man inte heller låta dom få så kallat sommar lov i 2 månader heller. för det är lätt att en unghäst glömmer bort vad den har lärt sig då

Snarare tvärtom. Oftast kan man -efter viss igångsättning såklart- ta vid i utbildningen där man slutade.

men där imot ska man inte heller låta dom få så kallat sommar lov i 2 månader heller. för det är lätt att en unghäst glömmer bort vad den har lärt sig då. rid korta pass istället med ca 2 dagars vila i veckan. min 4 åring som har varit på inridning nu i 1 månad rider jag korta pass i skogen och lite i padocken i bara skritt trav och gallop utan att ställa en massa krav på henne. och det fungerar kanon. rider ca 5 dagar i veckan. =) och ta hjälp av en erfaren tränare som kan hjälpa er Lycka till tjejen =)

Min 3åriga häst fick då vila i 6 veckor, satte igång honom för 3 veckor sedan ungefär. Han kändes precis som 6 veckor tidigare... Inte glömt något. Har man gjort det ordentligt är det inga probs.

Rider honom ca 2-3 ggr i veckan i max 30 min, oftast bara en kvart.

Mina krav är att han ska gå på tygeln, givetvis i en form han orkar bära sig i själv, han ska gå rakt framåt, svänga när jag ber honom, kunna gå ett enstaka varv på volt i varje gångart och varv, stanna, och vara mjuk och avspänd. Nemas problemas.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 555
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 472
Senast: Woffe
·
Träning Jag har börjat rida en häst på 23 år. Han är väldigt pigg och allert för sin ålder och är väldigt lyhörd. Hans mamma blev tävlad i svår...
Svar
4
· Visningar
819
Senast: Joannakalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama