Sv: Rida unghäst
Troll?!?!?!
Troll?!?!?!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dingelass, du är nog den enda som skrivit TREVLIGT. Tack för det!
Jag har läst igenom Flyingemodellen flera gånger och sett att jag har gjort riktigt fel, det är dock inte bara mitt fel, ägaren har uppmuntrat mig till att gå vidare, men mycke är mitt fel. Till hösten då jag "får tillbaks" hästen ska jag typ bara rida ut i skogen, och inte ha sporrar på mig. Sporrarna har jag klarar mig utan men då ägaren sa att jag skulle ha det, ja, då hade jag ju det.
Jag har tänkt följa den där Flyingemodellen och se om det kommer funka.
Och när jag skrev att han var duktig som stannade och gick av spåret vid behov, menade jag inte att det inte gick att hålla honom kvar på spåret och gå medans han uträttar det han behöver. Jag menade bättre brevid spåret än på, för om han gör det på spåret eller vägen måste jag ju hoppa av och ta bort det! KLYFT!!!
Hej.
Som det låter på de flesta av ar tycker ni att jag är en värdelös liten fjant som misshandlar min häst med spö och sporrar...
Jag har ridit i 8 år på ridskola, haft 2 egna hästar förut, varit medryttare till 1 häst, haft sköthäst hela livet och tävlat i både hoppning och dressyr. Bara så att ni vet ungefär vart jag står...
Han har sommarlov nu från 14/6 till så länge som möjligt, ca 2-3månader MINST!
Jag vet att jag har lätt att gå för fort fram, men på er som svarat låter det som att jag är en liten unge från storstan som fått en häst av mamma och pappa bara för att jag tror att jag är duktig.. Vet ni hur det tar på självförtroendet?? Jag säger inte att jag är bäst, men jag har erfarenhet så det räcker och blir över. Jag har ridit allt från shettisar till svenska halvblod och brukshästar. Ni som bara klagar och tror att ni är så jävla bra på allt, tänk på att ni kanske sårar någon? Har ni tänkt på det? Jag är som sagt inte bäst på allt, vet mycket - men långt ifrån allt. Och det jag känner att jag behöver är stöd, inte nå jävla surfisar som kommer direkt och säger "Lägg bort Spöt. Lägg bort sporrarna. Tare lugnt. Ta moppen...." En fråga.. Har ni ens ridit min häst?! Nej, därför vet ni inte om jag behöver det eller inte. Bara för att man har sporrar och spö betyder det inte att jag anväder dom. För himlens skull, man använder väll sätet och vaden då man skänklar, inte hälen?? Och som nån skrev, jag har bara spöet om han gör lite fel, som en korrigering av steget så att han hållet bogarna på plats.
Jag får jävligt mycke skit för hur jag rider! Hur kan det då komma sig att alla hästar jag rider går i form? Utan spö, sporrar och ens skänkel... Jag använder mitt säte och mina händer. Vill ni veta hur jag rider? Jo, det är såär att jag gick akademiskt hela höstterminen, och en bra bit in på vårterminen. Då fick jag lära mig mycket om hur hästens kropp fungerade då vi hade 2 lektioner praktiskt och 1 teori. På hästarna hade man då ett stångbett med långa skaklar som gjorde att man inte fick ta hästen i munnen nästan. Och de tycker jag borde gälla alla sorters bett? Så jag rider med händerna visar, rör mjukt på handen för att få hästen att slappna av, ger ett litet understöd med skänkeln och när hästen höjer rygger lättar jag på tyglarna. Jag tycker att det är lite fel att alltid ha ett stöd på ytter tygel. Jag tycker det är bättre med självbärighet. Att hästen får bära upp huvet själv. Det flesta surrar om "ett sug i tyglarna" men då kan ju hästen lägga över vikten i tyglarna istället, så då släpper jag tyglarna och hästen blir lite lurad, jag säger "Bra" samtidigt som jag säger "Bär dig själv". Då jobbar ju hästen med sig själv. Men behöver inte ha stöd på tyglarna jämt och då jag släpper efter på tyglarna blir det ju inte så att jag följer med med handen då hästen sänker sitt huvud utan jag behåller samma sits. Om hästen ar lite vinglig (Som Mille) Håller jag ett mjukt, MJUKT stöd på ytter tygel för att han ska få lite hjälp. Komentera bäst ni vill men ni kan inte ändra mitt sätt att rida för det funkar!
//Marre
Strunta i att rida serier och linjer med så ung häst.
Fem o halvan kan gott vänta ett år till.
Det första den unga hsten ska lära sig är att balansera sig själv med ryttare på ryggen. Då slutar de vingla och kännas som hala ålar.
Detta görs bäst i terrängen. "Snälla" uteritter där hästen får ga RAKT fram.
Ingen seriös unghästubildare skulle börja böja i en så pass ung häst.
men där imot ska man inte heller låta dom få så kallat sommar lov i 2 månader heller. för det är lätt att en unghäst glömmer bort vad den har lärt sig då
men där imot ska man inte heller låta dom få så kallat sommar lov i 2 månader heller. för det är lätt att en unghäst glömmer bort vad den har lärt sig då. rid korta pass istället med ca 2 dagars vila i veckan. min 4 åring som har varit på inridning nu i 1 månad rider jag korta pass i skogen och lite i padocken i bara skritt trav och gallop utan att ställa en massa krav på henne. och det fungerar kanon. rider ca 5 dagar i veckan. =) och ta hjälp av en erfaren tränare som kan hjälpa er Lycka till tjejen =)