rida två på en häst

Sv: rida två på en häst

Vi har ridit två på min häst massor av gånger!

Och det hör till saken att jag är skiträdd om hästen och dyrkar marken hon sätter fötterna på. Men jag känner henne och vet vad hon orkar och inte orkar och jag vet var gränserna går.

Jag ser INGET fel i att rida två om man vet att hästen klarar det!
 
Sv: rida två på en häst

har också funderat över denna fråga då jag och min kompis (kille? :P) funderat på om vi kan ta en tur på min nordsvensk, ardennern e ju inte inriden..annars hade ju de kunnat va ett alternativ :P

men vi kommer väga ca 140 kilo tillsammans, han e lång (185) o min plutt till häst knappt 150..tror ni ja vågar prova?

hade ju vatt väldigt mysigt o rida bort mot solnedgången som e så vacker här hemma *drömmer mej bort*.....
 
Sv: rida två på en häst

dattla det är klart ni ska ta en romantisk solnedgångsritt! det klarar pållen nog och om han inte är mycket hästvan förmodar jag att du hade tänkt dig ganska lugn skritt eller? lycka till med pojken, han lär ju bli supercharmad om det verkligen blir av :P
 
Sv: rida två på en häst

Ibland så sätter jag mig bakom sadeln, bara för att "lära" min häst att det inte är någon fara:angel:
Jag rider western, så då blir det att jag nästan sitter på rumpan på hästen....

Tror inte ens att han har märkt att jag sitter där:rofl:

Han är en "liten" häst, med arab, welsh cob och islänning i sig!

Bara man inte gör det till en vana och varje dag, så tror inte jag att det är någon fara....:confused:

När min morfar hade häst (fjording) på "sin tid", har han berättat, att dom brukade rida 3:) på honom, UTAN att hästen brydde sig;)
 
Sv: rida två på en häst

När jag jobbade på ridskola använde vi ibland min häst som "voltigehäst"
Ungarna fick alltså kräla runt på henne lite som dom ville och testa olika övningar.

Vid ett tillfälle satt det 6-7 barn på henne (minns inte hur många men MÅNGA var det)

Jag hade hela tiden stenkoll på hur hästen reagerade och hon tyckte nog det vara ganska kul.

Men då stog hon stilla eller skrittade lugnt.

Det satt barn lite överallt på henne kan jag upplysa om!

:D :rofl: :D
 
Sv: rida två på en häst

han har ridit sen han va liten :) han e mkt duktig..

värsta kapet enligt mej :P

en annan fråga då, skulle han kunna rida mitt varmblod, 164 i mnkh, när han e 185 cm lång o väger ca 74 kilo?..ja e nog lite dum egentligen, ja e ju 170 lång o väger 69..

han skulle nog se kul ut på min nordis på knappt 150 cm i mankhöjd :P
 
Sv: rida två på en häst

lilstar skrev:
dattla det är klart ni ska ta en romantisk solnedgångsritt! det klarar pållen nog och om han inte är mycket hästvan förmodar jag att du hade tänkt dig ganska lugn skritt eller? lycka till med pojken, han lär ju bli supercharmad om det verkligen blir av :P

han e faktiskt väldigt hästvan, ridit sen han va liten :)
ett kap enligt mej :P
 
Sv: rida två på en häst

när jag hade travare brukade nmin granne följa med mej ut när vi red, satt då framför mej.
Gick hur bar som helst och min häst visade aldrig några tecken på att han inte skulle tycka om det.
 
Sv: rida två på en häst

dattla skrev:
han har ridit sen han va liten :) han e mkt duktig..

värsta kapet enligt mej :P

en annan fråga då, skulle han kunna rida mitt varmblod, 164 i mnkh, när han e 185 cm lång o väger ca 74 kilo?..ja e nog lite dum egentligen, ja e ju 170 lång o väger 69..

han skulle nog se kul ut på min nordis på knappt 150 cm i mankhöjd :P
Tror att han är lite lång. Men vikten är nog inget problem. Jag är 178 väger ung 70kg på min varmblodiga travare på 1.54. Inga problem alls!:banana:
 
Sv: rida två på en häst

Min sambo på 185 cm rider min nordis på 151 cm :p Det går alldeles utmärkt, benen hamnar inte så långt ner som man kan tro eftersom hon är ganska rund och go så sträckan runt gör att benen försvinner :bump:
Och vikten har hon inga problem alls med !
 
Sv: rida två på en häst

skönt o höra :) då vet ja vem som ska få rida mitt lilla monster, hihi :)

by the way: hur får man sin profilbild synlig?
om ja trycker på min profil så syns bilden, men när ja skriver inlägg så gör den ju inte de..hjälp mej :P
 
Sv: rida två på en häst

dattla skrev:
har också funderat över denna fråga då jag och min kompis (kille? :P) funderat på om vi kan ta en tur på min nordsvensk, ardennern e ju inte inriden..annars hade ju de kunnat va ett alternativ :P

men vi kommer väga ca 140 kilo tillsammans, han e lång (185) o min plutt till häst knappt 150..tror ni ja vågar prova?

hade ju vatt väldigt mysigt o rida bort mot solnedgången som e så vacker här hemma *drömmer mej bort*.....

Du lär ju märka om hästen tycker att det är jobbigt.
Om den sjunker ihop eller vinglar så är det nog dags att kliva av.
Men om hästen traskar på med samma stadighet och friskhet i stegen så är det ju absolut inget problem.
 
Sv: rida två på en häst

Jag o min kompis red 2 på hennes medryttarhäst (halvblod) och ägaren tyckte inte att det gjorde nått att vi red 2 st :)
Hästen var som vanligt, pigg o framåt, ville rejsa hela tiden:angel: :D öronen framåt jämt :D
Vi vägde tillsammans 120 kg tror jag.
 
Sv: rida två på en häst

dattla skrev:
skönt o höra :) då vet ja vem som ska få rida mitt lilla monster, hihi :)

by the way: hur får man sin profilbild synlig?
om ja trycker på min profil så syns bilden, men när ja skriver inlägg så gör den ju inte de..hjälp mej :P


den bild som syns när man skriver inlägg heter så mycket som avatar, ladda upp bild där istället ;)
 
Sv: rida två på en häst

Vi var 3 st en gång när vi var yngre som red på en fjording.. Och det var ofta att vi satt 2 på honom.. Även lite trav.. Han led inte av det.. Han tyckte nog det var trevlig. Vi var ju barbacka så det var ju lät att kasta av om det gjorde ont!
 
Sv: rida två på en häst

När jag var liten red jag och min kompis ofta två på vårat lilla halvblod(156cm) en satt i sadeln och en bakom och hon var precis lika pigg och glad som med en ryttare.
Vi red även två på min kompis russ och hoppade hinder och det var inget han tog skada av.
 
Sv: rida två på en häst

Jag och min kompis red barbacka 2 st på min islandshäst.. han värkade tycka att det var mysigt att ha mkt sällskap! :p
 
Sv: rida två på en häst

När jag var 11-12 år red jag och min ett år äldre kompis alltid två på en rundnätt:angel: fjordvalack. Vi både galopperade och hoppade små hinder i skogen:) Den hästen blev 25 år och var aldrig halt eller hade några andra åkommor. Hade hand om en äldre "islandsfarbror" en vinter. Min dotter då 11 år och hennes kompis red båda på honom ibland. De var på picnic och hade det jätte mysigt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 483
Senast: Pratsch
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 247
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp