rida två på en häst

P

Pysen

Idag när jag och syrran var ute på promenad mötte vi några av hennes kompisar som var ute och red två på en häst,det var en stor häst,men min spontana reaktion var USCH!Jag tycker verkligen inte att det kan vara bra även om vikten inte blir särskilt stor,men med två personer blir ju att vikten fördelas konstigt och fatta hur otrevligt att ha på ryggen!
När jag var yngre och ovetandes red vi mycket två på en häst och då var regeln att det fick max vara 100 kilo sammanlagt,men det är ju ändå inte vikten som spelar roll utan hur den fördelas,även om det fördelas över en längre yta då(men gud vad jag svamlar:o ) ja men ni kanske fattar.:angel:

Är jag helt ute och cyklar eller vad tycker ni?
 
Sv: rida två på en häst

Pysen skrev:
Idag när jag och syrran var ute på promenad mötte vi några av hennes kompisar som var ute och red två på en häst,det var en stor häst,men min spontana reaktion var USCH!Jag tycker verkligen inte att det kan vara bra även om vikten inte blir särskilt stor,men med två personer blir ju att vikten fördelas konstigt och fatta hur otrevligt att ha på ryggen!
När jag var yngre och ovetandes red vi mycket två på en häst och då var regeln att det fick max vara 100 kilo sammanlagt,men det är ju ändå inte vikten som spelar roll utan hur den fördelas,även om det fördelas över en längre yta då(men gud vad jag svamlar:o ) ja men ni kanske fattar.:angel:

Är jag helt ute och cyklar eller vad tycker ni?


så länge man sitter på en pad eller nått så fördelas ju trycket bra även om man är två.
 
Sv: rida två på en häst

Varför skulle man inte kunna rida två :confused:
Så länge det inte bli för tungt för hästen eller man fläng-rider så att man skumpar omkring å så, tycker jag det är helt OK att göra det nån gång. Dock inte regelbundet, men nån gång
 
Sv: rida två på en häst

På min nordis har det ridits två flera gånger:) Inte med mig såklart, jag är lite väl stor, men småtjejerna kan sitta två. Hon verkar inte lida, tycker snarare att det är ganska kul med 'skojridningen'. Dessutom är det ju bara i skritt, och det är väl inte hela världen.

Jag tror att en obalanserad ryttare i trav är värre än två glada småtjejer i skritt :)
 
Sv: rida två på en häst

En kort skrittur med 2 på ryggen är inte så farligt för hästen, förutsatt att vikten är hyfsad i förhållande till hästen. Kallblod, även tyngre halvblod klarar ju självklart mer än t.ex. ett fullblod eller en shettis ;)
 
Sv: rida två på en häst

tycker inte det är så farligt, sålänge inte vikten blir för stor.

Hellre två mindre ryttare med bra balans än en som väger 100 kg i obalans :D
 
Sv: rida två på en häst

*kl*
Red med sambon bakpå nordisen i våras, transportsträckor då vi var på lajv. Gick utmärkt, lugn skritt 3-4 km. Tillsammans blir vi ~140 kg + sadel. Hon tyckte att det var litet konstigt, men inte alls tungt!
 
Sv: rida två på en häst

Visa skrev:
Varför skulle man inte kunna rida två :confused:
Så länge det inte bli för tungt för hästen eller man fläng-rider så att man skumpar omkring å så, tycker jag det är helt OK att göra det nån gång. Dock inte regelbundet, men nån gång

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: rida två på en häst

kolla på levade där de rider med "damerna" bakom i vissa av numrerna. Då är det inte bara lugn skrittur heller.
 
Sv: rida två på en häst

Jag tycker det är ok så länge (som många har sagt) att man är i balans, inte för stor vikt, på en kraftig häst och tar det lungt så.

Jag och min kompis brukar rida två på hennes finska häst då och då. Hennes syrra brukar också rida två på han så sammanlagt blir han väl riden av två, 5ggr per år eller så.
Han lunkar på utan problem iaf:)
 
Sv: rida två på en häst

*kl*

jag och min kompis har funderat på att rida två på min fjording en kort skritt tur. kan man ha sadel och att en sitter i sadeln och en bakom eller måste det vara barbacka?
 
Sv: rida två på en häst

När jag var yngre (14-15år) red vi någon gång två på islänningar i skritt och lite tölt. Inga problem alls.
 
Sv: rida två på en häst

*kl*

Det var inget kallblod lr så och det var inga "småtjejor",men sen kan jag ju inte svara för hur bra dom är på att rida heller,tror bara inte att det är bra...tjejen som satt bak satt nästan på rumpan på hästen och jag tyckte inte att det såg bra ut iaf...

Men det är klart,det kanske inte skadar om man gör det nångång...själv skulle jag dock aldrig göra det...
 
Sv: rida två på en häst

Det behöver inte vara småtjejer heller, ungdomar/små vuxna kan ju med göra det! Kan kanske se lite klumpigt ut, men jag tror inte hästen misstycker så länge det inte är regelbundet eller att det skumpas runt för mkt.
 
Sv: rida två på en häst

åja, voltigehästar får allt gå med fler än två på ryggen ofta (och då menar jag inte bara de professionella) när jag läster ditt inlägg tänkte jag mer på att det kan va ganska farligt at rida ut två eftersom man flyger av som en tumvante om hästen skulle snubbla till eller vad som helst... Men det är väl föräldrarnas ansvar att se till att ungarna inte slår ihjäl sej :)
 
Sv: rida två på en häst

tycker inte det är så farligt att rida 2 på en häst, men då ska den ju va musklad för att klara av det. Lärde en kompis att rida el snarare sitta på en häst så :p
 
Sv: rida två på en häst

Men att rida två eller flera på en häst är väl inget konstigt.
De finns ju ridgrenar som t.ex Voltige när de sitter 4 på en häst och gör massa krångligheter.
Så jag fattar inte varför denna tråd överhuvudtaget finns.
 
Sv: rida två på en häst

Jag & en kompis red två på skolans ardenner.
Visserligen hände det bara en gång och då var vi tomtar i
skolans lussetåg:D
Men det gick alldeles utmärkt !

Och så har vi ridit 2 st på nordsvensken hemma några ggr..
Hon har inte heller tagit skada av det.
 
Sv: rida två på en häst

Vi har ridit två på ardenner, och de verkar inte märka av det närmbart trotts att vi varit två vuxna, men det är ju inga jätte långa sträckor det rör sig om.
 
Sv: rida två på en häst

vi har haft voltige med en ridskolefjording runt 17 år, han hade under dom passen (ett par ggr / termin) minst två mer eller mindre skumpiga ungar på ryggen samtidigt i både skritt, trav och galopp. han är nu över 20 och fortfarande pigg och glad. Den som inte känner honom skulle inte tro att han är äldre än 15.
Nu menar jag inte att detta är nåt ideal men med tanke på att han inte tog skada av det lär inte en häst eller ponny ta skada av två ungdomar i skritt nån gång
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 483
Senast: Pratsch
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 247
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp