Status
Stängd för vidare inlägg.
R

rulla_77

hej har en fråga har kikat lite på internet om russ,funderar på att köpa ett russ hon är viktbärande,jag har läst att en del säger att dom är det och en del inte .då till frågan vilket ska man tro på? enligt ägaren så är hästen viktbärande.jag menar hur mycket kan dom ta i kilo? jag väger ju inte flera hundra väger runt 60-65kg,kan ett russ som är viktbärande klara mig? :confused:

så alla ni som ser detta skriv till mig o säg vad ni har för erfarenhet av detta :confused:

Sv: rida russ

Jag har lärt mig att 60 är absolut max på russ... :crazy:

hej har en fråga har kikat lite på internet om russ,funderar på att köpa ett russ hon är viktbärande,jag har läst att en del säger att dom är det och en del inte .då till frågan vilket ska man tro på? enligt ägaren så är hästen viktbärande.jag menar hur mycket kan dom ta i kilo? jag väger ju inte flera hundra väger runt 60-65kg,kan ett russ som är viktbärande klara mig? :confused:

så alla ni som ser detta skriv till mig o säg vad ni har för erfarenhet av detta :confused:

jag brukar se längden som ett värre problem än vikten ;) 65 borde ett russ lara ja, om den är bastant i kroppen, alltså kraftigt bygd. Har sett russ på fastlandet som liknar benrangel och dom kan int vara särskilt viktbärande :crazy:
Men varför köpa ett russ när du snart säkert växer ur den? Eller hade du tänkt att köra den sen eller..? själv tycker jag russ är en underbar ras men växte ur det för många år sedan. Men jag ska definitvt ha ett att köra i framtiden ;)

Ojdå, jag som vager ca 78 kg, och är ca 175 cm lång sitter å rider runt på min kompis lilla ponnytravare (russ) i alla gångarter utan problem alls :p
Ägaren sa att han måste ha muskler till montén så de va bara å rida på, å han knatar på som ingenting alls. Men visst ser jag rolig ut på honom :p

aldrig funderat på att han kanske inte håller i längden??

dvs just nu knatar han på som inget men efter ett tag tar ju ryggen stryk på honom av att bära någon som är så "tung" (missuppfatta inte)....

aldrig funderat på att han kanske inte håller i längden??

dvs just nu knatar han på som inget men efter ett tag tar ju ryggen stryk på honom av att bära någon som är så "tung" (missuppfatta inte)....

Jag förstår precis vad du menar, men jag sitter jue inte å rider runt på han varenda dag. I början tog jag de väldigt lugnt, just pga min vikt. Men efter ett tag när jag själv kände att han blev starkare så ökade jag även passen.
Sen så äre så att han går mkt framför vagn, och jag kör väldigt mkt, och för omväxlingens skull så tar han och jag en ridtur ibland.
Ägaren själv väger ca 60 kg och man ser att han klarar av henne mkt bättre än mig.
Sen är den ponnyn grov åxå. Inget benrangel här inte, utan han har lätt för att lägga på hull, och visst finns de muskler i ponnyn.
Sen min längd är ett problem för honom. Men jag själv har bra balans. Han har väldigt dålig balans, men med lite träning så..

Som sagt, jag vet precis vad ja sysslar med.

Det måste väl bero lite på hur ponnyn ser ut? Russ kan ju vara olika höga och olika kraftiga. Jag minns när vi var och tiitade på B-ponny till barnen. På en stor ridanläggning i södra Sverige såldes ett russ. Den var inriden mycket tidigt vid två års ålder. Enligt ägarna orkade den allt med den motiveringen att det är ju ett russ! Det var en trevlig häst men naturligtvis köpte vi inte den. Jag vet inte om det är något som folk gärna tror att det är ngt speciellt med russ och deras styrka. (Visst kan man säga att de är speciella men inte på det sättet)
I alla fall så köpte vi ett annat russ. Han är bara 123 cm hög men det är klart att jag skulle nog vilja säga att han är viktbärande. Han är kraftigt byggd och verkar urstark. Han är dessutom otroligt pigg och framåt. Barnen har vuxit ur honom och jag rider honom så mycket jag hinner. Jag väger bara 47 kg. Jag har ibland frågat andra som håller på med hästar om hur mycket de tror att han orkar och nästan alltid fått svaret max 55 vid lätt till normal ridning. Jag skulle inte låta någon som vägde 65 eller ens 60 kg rida honom.

Det måste väl bero lite på hur ponnyn ser ut? Russ kan ju vara olika höga och olika kraftiga. Jag minns när vi var och tiitade på B-ponny till barnen. På en stor ridanläggning i södra Sverige såldes ett russ. Den var inriden mycket tidigt vid två års ålder. Enligt ägarna orkade den allt med den motiveringen att det är ju ett russ! Det var en trevlig häst men naturligtvis köpte vi inte den. Jag vet inte om det är något som folk gärna tror att det är ngt speciellt med russ och deras styrka. (Visst kan man säga att de är speciella men inte på det sättet)
I alla fall så köpte vi ett annat russ. Han är bara 123 cm hög men det är klart att jag skulle nog vilja säga att han är viktbärande. Han är kraftigt byggd och verkar urstark. Han är dessutom otroligt pigg och framåt. Barnen har vuxit ur honom och jag rider honom så mycket jag hinner. Jag väger bara 47 kg. Jag har ibland frågat andra som håller på med hästar om hur mycket de tror att han orkar och nästan alltid fått svaret max 55 vid lätt till normal ridning. Jag skulle inte låta någon som vägde 65 eller ens 60 kg rida honom.

Som sagt, tror folk att ja sitter å rider runt på honom hela tiden?
Nix, ska jag vara ärlig så kör ja honom mkt mkt mera. Men för omväxlingens skull så rider jag honom.
Men för de mesta blir de skrittturer, beroende på vad han har gått innan. Men jag kan rida honom i alla gångarterna, men han orkar inte alltid att hålla igång så länge.
Och hur kan de då komma sig att lärarna på skolan bara tycker de är kul att nån som jag rider russ?
han ligger på gränsen till c-ponny. Alltså maxad B. Kraftigt byggd och mkt hull ;)

Senast ändrad:

Nu var ju inte mitt svar till dig utan till ts. Det syns om du kollar högst upp till höger i svarsrutorna.
Jag uppfattade det som att ts skulle köpa en häst att rida på och det var det jag svarade på. Jag läste ditt inlägg men har inte någon kommentartill det. Det beror ju som sagt på hur hästen ser ut, hur mycket muskler den har och naturligtvis hur man rider den.

Nu var ju inte mitt svar till dig utan till ts. Det syns om du kollar högst upp till höger i svarsrutorna.
Jag uppfattade det som att ts skulle köpa en häst att rida på och det var det jag svarade på. Jag läste ditt inlägg men har inte någon kommentartill det. Det beror ju som sagt på hur hästen ser ut, hur mycket muskler den har och naturligtvis hur man rider den.

Aha, tänkte inte så långt :p

Oj.. jag skulle aldrig sätta så mkt vikt på en maxad b, oavsett om den var grov eller inte... väger man 80 kg ska man inte rida ponny över huvud taget tycker jag, om det inte är en fjording eller nordsvensk eller annat kallblod

Hejsan.
I ponnymonté kat B där det i huvudsak är russ som används är viktgränsen 65kg ink utrustning. Då ska man ha i åtanke att de springer drygt 2000 meter i full trav plus värmning, defilering mm. Och dessa hästar håller utan problem för lång tävligskarriär. Ponnygaloppörerna kat B som oftast är welsh mountain el liknande lätta raser som springer för fullt på tung sandbana har en viktgräns på 56kg. Och då ska tas med i ekvationen att både travarna och galoppörerna dels maxpresterar på tävling och dessutom tränar med dessa vikter.. Och de jag träffat under mina aktiva år har varit synnerligen friska och fräscha.
Så min uppfattning är att om man är välbalanserad som ryttare och lyhörd för när hästen blir trött och inte kör skiten ur den så kan man gott rida russ fast man väger en bit äver 65kg.. Jag sätter hellre upp en duktig ryttare på 70kg som kan rida hästen i god balans än en ryttare på 35kg som studsar upp och ned medan hästen springer omkring med näsan bland molnen och sänkt rygg..

Lycka till. Det finns inget bättre än russ!

Men med utrustning, då kan väl ryttaren inte väga mer än 55-60 kg?

Alltså... det finns små duktiga ryttare också, och enligt mig är det dessa som ska rida b-ponnier.
För större ryttare finns det större hästar, jag tycker det är dumt att rida på en häst man är för stor för...

Uhummm...? Russ är väl oxå kallblod ;)
Sen har vi islandshästen, en ganska så liten ponny som vuxna karlar rider på...?
Jag tror att svenska russföreningen har lite koll på vad ett russ klarar viktmssigt utan att slitas, sedan beror ju väldigt mycket på hur man rider, hur välmusklad hästen är och vilken kondition den är i...

KL*

Ännu en vikt/längd tråd...

Det är ju väldigt svårt att svara på när man inte sett individerna var för sej. Men nog tycker jag att upp emot 80kg är på tok för mycket. Tycker nästan synd om hästen. MIn kille väger 80kg och aldrig att jag skulle tillåta honom att sätta sej på en sån ponny. Nepp, jag låter honom hålla sej till min fjording.

Själv rider jag på min shettis i mellan åt. En överväxt shettis som är väldigt grov. Själv väger jag 45kg. Hon tar mej utan problem, kan bli lite vingligt ibland om man gör skarpa svängar och så.

Så du tycker att 80 kg på ett russ är okej?:crazy:

Med kallblod menade jag fjording, nordsvensk etc, de är oftast betydligt större och kraftigare än ett russ.

Jo, jag vet att Nsv o fjording är större än russ :D och så vet jag att islänningar inte är så stora...
Jag tyckte TS skrev att hon väger 60-65 kilo... har h*n gått upp i vikt?!? :confused:

Alltså maxad B. Kraftigt byggd och mkt hull ;)

men mkt. hull innebär ju att hästen redan bär på extra vikt ;)

till ts.
jag tycker det är omöjligt att generellt säga att "den rasen" och "den storleken" bär si och så mkt. det beror ju på extriör,inskening, muskelmassa, kroppsbyggnad, utbildningsnivå och att hästen ska ju inte redan släpa på övervikt osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 861
Senast: Hermelin
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
32 203
Senast: Gilette
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar