Rida på oskodd häst i vinter?

Sv: Rida på oskodd häst i vinter?

vist går det att rida barfota under vintern oxå, det har vi gjort i 3 år nu.
vist det kan ju vara lite halt på välkörda vägar, emn det fungerar rätt så bra, vi kan både skritta o trava.
en väl verkad häst får ett bra grepp o om hästen skulle glida med ena hoven så känner hästen det väldigt snabbt då strålen är väl gjord för detta o hinner då föra över tyngden på den andra hovarna, men vist kan det hända att hovarna glider nån gång då o då, men det kan det ju för vilken som helst. men galopp det gör vi på ängarna o skogen.
men sen kan man ju lösa problemet med boots som är broddade, det hade vi första vntern då vi var väldigt orloliga för det du nämner, den vintern lade vi även ut aska i hagen för att de inte skulle halka, men vi märkt rätt så snabbt att det inte hade nån större betydelse.

lycka till nu med din medryttarhäst!

*KL*

Jag har alltid haft mina hästar oskodda på vintern och förra vintern så halkade min häst betydligt mindre än den skodda och broddade hästen.

Visst man rider kanske inte där man ser att dte är blankis men annars fungerar det bra tycker jag.

mina hästar är ALLTID oskodda vintertid, tycker det är mycket säkrare :bow:

knapp

rider alltid oskodd på vintern
och jag galopperar utom hus med, travar med för den delen :p
vid vägar osv. där bilar kör rider jag ALLTID i vägkanten där det är rullsten eller gräs och korsar jag vägen går jag RAKT över inte snett över.
funkar kalas bruden halkar inget

*kl*

Ikväll har jag provridit hästen och det gick bra. Dock tyckte jag det var skitläskigt att rida oskodd kuse, och nu är det ju massor med is. På ängar och skogsstigar gick det dock bra.
Hästen testade mig litegrann (trippade och fjantade) och då blev jag naturligtvis skitskraj för att den skulle få för sig att göra något dumt och då halka omkull eller nåt. Men det gick som sagt bra och jag kunde behålla kontrollen hela tiden.

Ska klura lite nu. Trevlig häst.

Vår unghäst går oskodd och det fungerar utmärkt ännu. Vintertid får man ha extra koll på underlaget förståss, här hos oss har vi knappt kunnat jobba med honom då det varit blankis eller snö på blankis.
Han har bra koll på sina ben, men på balnkisen har jag inte sett till några sugkoppar :o
Då får man åka till ridhus eller sanda ridbanan...

En lite kul grej såg jag förresten, när han gått en stund i snö och isknaggel, och sedan kom han ut på blankare is, då hade det frusit fast små isnobbar i svängen vid hörnstöden. Så han fick som små broddar :idea: Vet inte om det var en slump eller om det är sådär det blir :confused:

Det blir en del att man måste kanske gå första biten från stallet om det är halkigt, men i skogen är det nästan alltid bra.
Många som har barfotahästar har dessutom ofta broddade boots om det är tokhalt.

Sommartid kan man rida honom hur som helst, han har kanonhovar och ömmar inte för något. Men det vanligaste är väl att de inte kan gå på grövre grus tex.

Liknande trådar

Utrustning Ni som har erfarenhet . Vad finns det för nackdelar och fördelar att rida med boots? Min häst har bra hovar,han är bara skodd fram...
Svar
15
· Visningar
1 430
Senast: Cicci
·
S
Hästmänniskan Hejsan! Jag har läst ganska mycket om ridrädsla, men de flesta verkar bli "botade" efter ett tag, eller så slutar de rida. Själv har...
2
Svar
20
· Visningar
4 046
Senast: lady_vip
·
Hästvård Bakgrundsfakta. Hästen, en 16 årig kallblodstravare (numera ridhäst) fick fång i våras. Nu kommer jag sätta igång honom om 5-7 veckor...
2
Svar
27
· Visningar
2 206
Senast: BiMi
·
P
Träning Nu är det så att min häst har just blivit behandlad mot hovböld, så han kan inte skos förens i sommar då hoven har repat sig ordenteligt...
Svar
10
· Visningar
1 485
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama