Rida på lång tygel?

Fina

Trådstartare
Jag vill kunna rida min häst samlad på lång tygel... Har känt så länge men kommer ingen vart. :crazy: (tror det började när jag läste "dansa med hästar") :d Hur gör man? Spelar ingen roll vad man vill kalla det, western, Akademisk ridning... vad som men poängen är att jag vill slippa ta i munnen på hästen. Är det någon som rider så?
Vill gärna höra alla spontana tankar om detta! Pm:a gärna om ni har tips på tränare som kan lära mig och min häst hur man gör!
 
Sv: Rida på lång tygel?

Jag rider akademiskt och tar sällan i munnen på min häst. Men det är lång väg dit...

På bukes framsida kan du hitta annonser för olika kurser.
 
Sv: Rida på lång tygel?

Min häst kan jag rida på långa tyglar, göra halter, början till tramp, rygga, snäva svängar mm
Det jag tränat på är lyhördheten för speciellt vikt och ben, i början kan man behöva "markera" med tyglarna om viktförändring/flyttning inte gått igenom. Men när man väl rider han rätt kommer det som ett brev på posten då han blir så känslig + att min bomlösa sadel har hjälpt till där hjälperna går igenom direkt, upplever i en bomsadel att de försvagas och döljs.
Iom min häst redan är så lyhörd så känns det som att rida med konstant kontakt med munnen inte behövs om jag inte behöver det av nån anledning för att träna nåt speciellt men även då gör jag inte det i längre stunder.

Men det är väl grunden i dressyr egentligen att hästen ska vara lyhörd för minsta hjälper?
Så är din häst lyhörd för vikten och benen så borde det inte vara så svårt. Annars är det bara att träna upp.

Att sedan rida utan huvudlag har jag inte provat än, för jag är lite feg. Men jag vet att det skulle funkat. Men brukar rida med repgrimma och grimskaft.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida på lång tygel?

Att få hästen att knäcka av i nacken går väldigt fort att lära. Men att få hästen att gå i samlad form på lång tygel kräver ju en väldig styrka och som jag ser det, kunna gå i form först och främst MED stöd på tygeln :idea:

Det gäller att jobba hästen bakifrån och min erfarenhet säger att om hästen jobbar rätt i bak och man lyckas rida ihop hästen så kommer huvudet av sig själv och hela formen!

Vare sig du har tygeltag eller inte. Men det beror nog på häst också. En del som alltid gått med stöd blir ju helvingliga om man släpper och så "älgar dom på".

Medans som min häst var van att gå utan stöd från westernridningen. Han blev i början fly förbannad när jag ville att han skulle gå med stöd för vi skulle träna till en klubbdressyrtävling liksom :cool:

Svårt att förklara hur man gör men ärligt talat så vill jag nog säga att man i början får lära hästen att bara "knäcka av" i nacken i skritt och så fort den gör det så ger man efter i munnen... Sedan när hästen fattar att där den ska ha huvudet blir skönast för den själv så blir det lättare att gå på hästen mer bakifrån.

Jag vet att jag säger emot mig själv om att man INTE ska knäcka av men jag gjorde nog så i början ändå. Sedan om det beror på att jag blev lärd så eller om det var okunskap från min sida, det minns jag faktiskt inte.

Bild på mig och hästen i samlat på lång tygel:

hagen11.jpg


(OBS, jag rider ungefär likadant oavsett utrustning på hästen, western, hoppning och dressyr)
 
Sv: Rida på lång tygel?

VAD vill du veta???

Du har fått massor av bra förslag. Kan du inte förklara hur du rider idag och hur du vill rida i stället? Då är det lättare att få tips och råd.

Skriver du *Putt putt*, *knuff knuff* eller liknande igen, låser jag tråden. Jag tycker att det är bättre att hålla en diskussion igång genom att man frågar, "spånar" (=funderar, föreslår och diskuterar utifrån det...) och/eller svarar, så det blir som en "bikupa", där man bollar tips och idéer.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Rida på lång tygel?

Jag vill bara säga, att ska du rida din häst samlad på lång tygel då måste du först utbilda den till att gå i samling med kontakt i tygeln. Det lär ta några år, beroende på hur pass duktig du är på att utbilda din häst så långt. Hästen måste gå ärligt fram till kontakten i alla lägen, därefter kan du träna på att lätta kontakten mer och mer.

Visst, du kan lära hästen att knäppa av i nacken med ett skarpt bett, men då uppnår du ingen riktig samling. Lite grann som på bilden i inlägget ovanför. Den hästen går inte samlad, den vinklar inte alla sina leder, vilket är ett måste om den ska gå i samling.

Fundera på vad ordet "samling" innebär! Tänk dig att hästens kropp måste "samlas ihop" på alla håll och kanter tills den blir som en boll full med energi, som du sen kanaliserar framåt/uppåt :idea:
Det kräver en oerhört stark sits att kunna rida en samlad häst utan tygelkontakt.
 
Sv: Rida på lång tygel?

VAD vill du veta???

Du har fått massor av bra förslag. Kan du inte förklara hur du rider idag och hur du vill rida i stället? Då är det lättare att få tips och råd.

Skriver du *Putt putt*, *knuff knuff* eller liknande igen, låser jag tråden. Jag tycker att det är bättre att hålla en diskussion igång genom att man frågar, "spånar" (=funderar, föreslår och diskuterar utifrån det...) och/eller svarar, så det blir som en "bikupa", där man bollar tips och idéer.

Mvh

IngelaH


Klart jag är glad för de svar jag har fått. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt... Ska aldrig göra om det jag lovar! :confused:
 
Sv: Rida på lång tygel?

Många intressanta tankar :) Det jag har mycket i tankarna är från boken "dansa med hästar". Vad tycker du om det sättet att få en häst att gå samlad..? Och vad tycker alla ni andra? Hur många skulle våga sig på att träna sin häst på detta sätt på egen hand? Jag känner att jag inte vågar försöka för att jag inte tror jag klarar av det helt enkelt. Vill ha ala spontana tankar inom detta ämne :bump: , det var därför jag "puffade", men jag lovar som sagt att inte göra det igen :confused:
 
Sv: Rida på lång tygel?

Många intressanta tankar :) Det jag har mycket i tankarna är från boken "dansa med hästar". Vad tycker du om det sättet att få en häst att gå samlad..? Och vad tycker alla ni andra?

Hempflings filosofi har betytt mycket för mig. Att kunna rida hästar i samling på det sätt han gör var länge min högsta dröm här i livet. Sen lärde jag mig mer och förstod att det inte är alla hästar som har så lätt för sig som de spanska hingstar han rider - mina bumliga halvblod och felmusklade nordis behöver mer "hjälp".
Jag kan också titta på bilderna i "Dansa med hästar" numera och se att hans piaffer kanske inte är de bästa jag sett, hästen går i Baucher-samling med frambenen kompensatoriskt under sig.
Idealet att slippa trycka ihop hästen framifrån och sparka på bakifrån är dock lovvärt men delas av den akademiska ridkonsten och god klassisk dressyr. Att rida hästen bakifrån handlar inte om drivning utan om att placera hästens framdel i förhållande till bakdelen.

Hur många skulle våga sig på att träna sin häst på detta sätt på egen hand?

Jag har varit på kurser för Hempfling och han betonar ofta att han inte har någon "metod" utan att det handlar om känslan med hästen. Man kan alltså rida i princip på vilket sätt man vill om man i det lägger en viss känsla och försöker vara befriad från ambition. Jag kan alltså inte säga att jag tränar enligt hans metod, men jag leker med mina pållar i picaderon ibland. Verkligen enligt devisen "less is more", men något litet stopp har vi vågat oss på och fått till det där undertrampet som han pratar om i sina böcker.
I ridningen plockar jag in värdefulla bitar som jag fått med mig från kurserna dvs andning, tänka på tyngdpunkten i solar plexus när man rider, följa med i höfterna när hästen rör sig osv. Men detta är ju något man även kan få med sig från t.ex. yoga och goda akademiska tränare/centrerad ridning-instruktörer så jag kan inte säga att Hempfling är ensam på banan i att betona dessa saker.

I slutet av "Dansa med hästar" säger Hempfling något om att man inte kan rycka upp trädet (sin gamla ridning och sitt gamla förhållningssätt till hästar) med rötterna, dvs man kan inte ändra allt på en gång. Man smyger in förändringar så har de större chans att bli bestående än om man gör kovändningar och ska revolutionera sin ridning i ett nafs.

Hempflings dröm om en ridning som är andlig snarare än teknisk och lekfull snarare än ett arbete är väldigt vacker så ge inte upp den, för allt i världen. Men många vägar leder till Rom, glöm inte det! :bow:
 
Sv: Rida på lång tygel?

har du varkligen läst dansa med hästar borde svaret vara självklart!
 
Sv: Rida på lång tygel?

har du varkligen läst dansa med hästar borde svaret vara självklart!


Hur menar du? För mig är det självklart att jag vill träna min häst på ett mjukt sätt som hon förstår och att jag vill få henne att gå i den form som är bäst för hennes kropp. Men hur ska man kunna veta att allt folk säger/skriver är sant, eller att det funkar på just ens egen häst? Hur tränar du din häst? Vad fungerar bäst på den?
 
Sv: Rida på lång tygel?

Hur menar du? För mig är det självklart att jag vill träna min häst på ett mjukt sätt som hon förstår och att jag vill få henne att gå i den form som är bäst för hennes kropp. Men hur ska man kunna veta att allt folk säger/skriver är sant, eller att det funkar på just ens egen häst? Hur tränar du din häst? Vad fungerar bäst på den?

jag har bara läst boken, men där står det ju hur man gör menade jag. hur man succesivt ska bygga upp hästen osv osv. beror iof vilken sorts häst man har...hmm...;D. men jag tror det han skriver är riktigt. eller går på eller hur man nu vill formulera det.

jag rider lite mer centrerad ridning, så jag använder mig inte speciellt mkt av boken i avseendet att rida på hängande tyglar jämt (blir dock lite hängande tyglar av sig själv eftersom jag har svårt att sluta handen runt tygeln om du förstår, den glider gärna ut lite av sig själv). har mer tagit till mig lite av vikthjälpernas användning osv, som även centrerad ridning går ut på, och avsnitten i "löslongering". de saker jag provat funkar faktiskt!

äh jag blir bara snurrig :angel:...var lite på krigsstigen när jag skrev det där :crazy:
 
Sv: Rida på lång tygel?

VAD vill du veta???

Du har fått massor av bra förslag. Kan du inte förklara hur du rider idag och hur du vill rida i stället? Då är det lättare att få tips och råd.

Skriver du *Putt putt*, *knuff knuff* eller liknande igen, låser jag tråden. Jag tycker att det är bättre att hålla en diskussion igång genom att man frågar, "spånar" (=funderar, föreslår och diskuterar utifrån det...) och/eller svarar, så det blir som en "bikupa", där man bollar tips och idéer.

Mvh

IngelaH

Det där tycker jag att du hade kunnat få fram på ett trevligare sätt.

*tipsar Moderator om smileys*

;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 588
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 587
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 090
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp