Rida på hakamore

ufot

Trådstartare
Medishästen ska gå på hakamore ett tag och jag har inre ridit så mycket på det innan. Sista tiden har jag mest ridit ut och det har gått bra. Hästen lyssnar bra och är väldigt snäll.

Idag tog vi dock ett pass på ridbanan och det gick sådär. Det var svårt med ställningen och få upp hästen i form. Jag hade också svårt med framdelsvändningarna och voltarbetet. Skänkelvikningen gick bättre liksom galopparbetet och skolorna.

Jag rider normalt mycket med säte och vikthjälper, men jag märkte hur beroende av bett jag blivit under de 20 år jag ridit...

Finns det några bra övningar för att träna ställningen och få hästen runt skänkeln med hakamore? Rakriktningen är inga problem, hästen tittar inte utåt på volt och i hörn, men det var svårt att få hästen runt skänkeln. Det var också svårt att flytta bakdelen på volten, baken ville gärna falla in.

De gånger jag ridit med bett har det gått mycket bättre så problemen har uppkommit nu när hösäcken på ryggen tvingas hantera ett bett som jag aldrig riktigt har begripit mig på.

Sv: Rida på hakamore

Jag kan uppleva att hästarna blir lite starka och svårstyrda på hackamore, även om man rider med vikt och skänklar. Det enda tipset jag kan komma med är att försöka jobba upp känsligheten hos hästen även på hackamore. Det är viktigt att ryttaren inte tar för mycket i tyglarna för då upplever jag att hästarna brukar pipa iväg och hänga sig fast i händerna. Jobba med att öka och minska volterna och jobba med vikten där, då brukar iallafall min pansarvagn till häst släppa igenom sidan lite och forma sig runt innerskänkeln. Min häst funkar inte så bra på hackamore när vi försöker oss på att dressyra och i hoppningen går det bara väldigt fort, men på uteritter är det helt underbart att rida på!! :D

På ridskolan där jag lärde mig rida för många år sedan använde vi nästan enbart hackamore, så det var det jag lärde mig rida på. På senare år har jag dock mest ridit på bett, men på min egen häst varierar jag med hackamore ibland. Det är sant att man kanske inte får riktigt samma känsla med hackamore som med bett, särskilt inte om man är van att rida med bett. Jag kan ibland uppleva att hästen blir "tyngre" med hackamore. Det är ju även lite svårare att ställa hästen, eftersom ledande tygeltag inte fungerar, alls.

I övrigt är det dock inte så stor skillnad. Precis som du säger, tror jag att vi förlitar oss för mycket till bettet. Om hästen verkligen är lösgjord och går runt skänkeln, så borde den ju göra detsamma oavsett vad man har för huvudlag. Vet inte riktigt om det finns några övningar som är speciellt bra, men att rida på volt och flytta bakdelen utåt, eller framdelen inåt, som du nästan har gjort, kan ju hjälpa att för att få hästen mer lösgjord och förbättra ställningen. Något annat som man kan tänka på är att man behöver ge mer eftergift med hackamore eftersom det har hävstångseffekt, annars är det lätt att hästen blir lite "hängig". Prova att rida med lite lösare tyglar än vad du kanske normalt gör. :)

Hackamore är ju ett hävstångshuvudlag som inte fungerar alls som ett vanligt bett. Du kan tex inte ha ledande tygeltag. Jag hade provat rida hästen på sidepull istället så det är mer likt vanlig betsling, har ni inget sådant så kan man ta en remontnosgrimma och sätta tyglarna i ringarna. Men sätt inte nosgrimman för långt ner, trycket ska komma på nosbenet och inte för nära mulen. Jag brukar placera min mitt emellan där en engelsk och en remont ligger, det passar min häst.

Eller så kan du köra med dubbla tyglar, knäpp fast ett till tygelpar precis vid nosdelen :). Sen använder du bara hacket som "nödbroms". Tänk pelham med dubbla tyglar.

Jag rider inte med hack så jag behöver nog inte prova. Men det borde ju fungera som du beskriver det, om man nu behöver hävstången alls.

Min lilla häst var både svårstyrd och vinglig när jag började rida på hackamore för några år sedan men vi tränade, gjorde mycket basic och nu är han superkänslig och lätt att ställa, böja, går i en bra naturlig form av sig själv utan att hänga sig i handen som han gärna ville innan, så övning ger färdighet :)

Annars hade jag också tipsat på att sätta dit ett par till tyglar högre upp så det blir lite mer som en kapson, lättare att ställa osv! Eller flytta tyglarna dit om man inte behöver hävstången. Vår ena ponny hemma rids bara i remontnosgrimma (ganska stel sådan) med tyglar fästa i ringarna och trivs jättebra på det så det kan ju också vara ett alternativ till hackamoret om hästen lyssnar fint och inte bara piper iväg ;)

*kl

Upplever hackamore starkt och gillar inte att det ger tryck i nacken
Jag köpte 4 ringar och satte dit istället för skänklarna på hacket och gjorde om det till ett sidepull :D

Smart :D Jag har hur många ringar som helst hemma från gamla täcken, kanske borde prova det också!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag är i valet och kvalet att jag vill sluta rida. Jag vat att jag inte ska jämföra mig men jag har sista tiden gått från träning och...
2
Svar
26
· Visningar
2 858
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka