Rida och lyssna på mp3

Sv: Rida och lyssna på mp3

Nej har aldrig lyssnat på mp3 när jag ridit, men däremot när jag har varit ute och skrittat i vagn.
 
Sv: Rida och lyssna på mp3

Jag kan ha MP3 när jag mockar och pysslar i stallet (utan häst) men oftast är det stallradion som är på. Håller jag på med hästen brukar jag ha stallradion på så man hör runt om kring. Men när jag rider har jag aldrig MP3. Skulle nog inte "våga" hehe! Vill ha all koncentration på hästen. Vem vet vad som händer när man är ute o rider... Men har tänkt på att det skulle vara underbart att galoppera över ett öppet fält med en bra låt på som i filmer som Extasia sa! :)
 
Sv: Rida och lyssna på mp3

Bra att du inte använder mp3- spelaren vid uteritter! Eller?

Jag skulle aldrig använda min när jag rider, eftersom jag tycker att jag behöver vara till 100% koncentrerad på hästen...

Ioförsig har ju vissa lättare att koncentrera sig på uppgiften om de har musik i bakgrunden. Bara man inte har för högt så att man hör vad som händer runt omkring en isåfall..
 
Sv: Rida och lyssna på mp3

skulle vara mkt roligare att ha vid uteritter :D tänk er.. galoppera på en äng med bra musik i bakgrunden, som i filmer typ ;)


Jag brukar ibland lyssna på mp3 när jag rider ut men det blir mer att man konsentrerar sig på hästan och inte på musiken :)
 
Sv: Rida och lyssna på mp3

Mina kompiar brukar ha mp3 när de rider ut i skogen, men det har jag aldrig haft och kommer säkerligen aldrig ha. Jag vill koncentrera mig på hästen och mina egna tankar när jag är ute i skogen - det är enda stället för mig där jag helt kan slappna av.

Jag skulle inte heller vilja lyssna på musik när jag rider på banan - för då är jag också helt "nollställd" i huvudet och koncentrerar mig bara på hästen :D
 
Sv: Rida och lyssna på mp3

Jag brukar rida ut och lyssna på mp3 samtidigt. Jag rider alltid själv:( så det är ändå ingen som ser mig :P

Jag rider ibland ut själv och provade att ha på ipoden en gång, det var inte lika tyst, xD, & har man en låt med mkt power i kan man galoppera i takt till den :angel:
 
Sv: Rida och lyssna på mp3

nej det känns som om att man "stänger" ute själva hästen:crazy:
 
Sv: Rida och lyssna på mp3

Jag har haft det när jag rider ut ibland, Härligt att typ galoppera i fullfart samtidigt som man lyssnar på simply the best eller nåt:D
 
Sv: Rida och lyssna på mp3

Mozart effekten:rofl: Det borde vara lättare att göra ett bra dressyrpass om man har mozart i öronen, kanske borde testa, med tanke på hur dåligt det går ibland när ponnyn är lite för pigg:rofl:
 
Sv: Rida och lyssna på mp3

Har väl det ibland. Men då har jag ljudet på en rimlig nivå, så man ändå inte är helt avskärmad från omvärlden och så man ändå hör. Om jag rider i trafiken har jag antingen bara ena snäckan eller på jättelågt ljus. Man ska ju kunna höra så mycket mer än bara bilarna, man ska ju höra cyklister, joggare och andra som kan tänkas färdas snabbare än en själv utan att dom ska behöva skrika för full hals för att uppmärksamma ryttaren på att dom vill passera.

Men om det är typ snålblåst och halvdassigt väder och kallt blir man ofta på lite bättre humör om man har trevlig musik i öronen, och det känner ju hästen också, och då kanske ridpasset blir lite trevligare:D

Liten följdfråga: Vad lyssnar ni på för musik, ni som rider med mp3? Lyssnar ni på samma som ni alltid gör eller ändrar ni er lite?

Jag t.ex. som lyssnar på hårdrock, metal och industri till vardags brukar ofta byta till musik mer lite tydligare ryttm och sväng i om jag tränar i högre tempon, men om man t.ex är ute och skrittar i skogen är det ofta skönt med lugn musik så man slappnar av så man inte sitter och frestas att röra sig till musiken. Enya är härligt på skitturer i skogen:D
 
Sv: Rida och lyssna på mp3

Lyssna jämt på mp3 förut när ja red..vart det än va(ridbana,ridhus lr skogen) tycker det är helskönt!koncentrerar mig mycket bättre då!
aldrig haft problem med att inte uppmärksamma eventuella"faror" som joggare lr så...man har ju volym på rimlig nivå som flera sagt..

lyssnar också på musik när jag åker skidor..det är verkligen helgött!:)
 
Sv: Rida och lyssna på mp3

Att rida med lurar i öronen är rent vansinne...vill man hellre lyssna på musik än att rida???stanna i stallet!!!
Det viktigaste är endå SÄKERHETEN och ryttaren har endå ett ansvar att vara skärpt och alert på saker som händer omkring.
 
Sv: Rida och lyssna på mp3

Självklart ska man inte ha allt för hög volym på om man rider, men vad gäller säkerheten så tror jag nästan att det kvittar. Känner man sin häst så märker man ju direkt när de spänner sig och lyssnar på nått, själv brukar jag aldrig höra vad det är hästen blir rädd för, märker bara att han blir/är på väg att bli det.

Vad gäller att isolera sig ifrån hästen när man rider med mp3 spelare så brukar det för mig alltid sluta med att jag sjunger med i alla låtar vilket hästen verkar uppskatta, han slappnar av verkar det som, kanske eftersom han märker att jag gör det. Sen att människor man rider förbi kanske uppfattar en som lite galen är ju en annan femma :angel:
 
Sv: Rida och lyssna på mp3

Det är skillnad om man rider i skogen eller trafiken, så man hör bilar osv...det är ju sen upp till var och en. Jag sitter och sjunger ofta på hästen och pratar...folk måste tro jag är knäpp men det är trevligt.
 
Sv: Rida och lyssna på mp3

Om jag red ut med ipoden skulle nog hästarna se till så jag låg på marken och sprattlade rätt snart...
Och dessutom så skulle stoet bli grymt sur, det blir hon när man tex pratar i telefon när man skrittar ut eller på annat sätt ignorerar henne:angel:
 
Sv: Rida och lyssna på mp3

Jag gör det inte ! Behöver också 100 % koncentration ;)

Det blir väl inte segt att rida??? Det har jag då aldrig känt att det blir..;)
 
Sv: Rida och lyssna på mp3

Jag brukar lyssna på mp3 ibland när jag rider för att jag känner att jag koncentrerar mej bättre på, även när jag kör bil lr pluggar, vissa människor har lättare att koncentrera sig om dom har något bakgrunds ljud. men sen har man väl självklart låg volym på så man kan höra om det händer nåt runtomkring. ;) tror hästen märker att man slappnar av lite, då blir den också mer harmonisk och avslappnad.
jag brukar lyssna på "hissmusik" typ enya och likn. ibland kan det slinka med en liten punklåt också :bump:
 
Sv: Rida och lyssna på mp3

När jag var yngre gjorde jag det när jag red ut. Numera har jag inget behov av det alls. Däremot är det ju underbart att rida dressyr med musik i högtalarna så att hästen också kan njuta av den. Inbillar jag mig att hästen rör sig bättre till musiken? :banana:
 

Liknande trådar

Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
34
· Visningar
1 637
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp