Rida när det är mörkt

Sv: Rida när det är mörkt

tycker inte det spelar roll om det är mörkt om man rider i paddock. fast bäst är ju om man har belysning.
jag har ingen paddock hemma (än) så det blir till att rida i mörkret. jag rider som vanligt, i alla gångarter osv. har en jättebra pannlampa :)!
fast inte tycker jag det är kul, och stigarna i skogen håller jag mig borta ifrån,rider mest på vägarna, eller på åkern.

ridhuset lastar jag och åker till, 5 min härifrån. inom ridavstånd har jag en paddock 5-10 min härifrån, och en större 20 min (nu på vintern). på hösten kan man snedda över 3 stubbåkrar och slipper rida runt och då tar det väl max 10 min dit. (längtar). men vi får vår paddock byggd snart iaf.

Jag skulle nog rida i mörkret om jag måste, för rida vill jag ju. Just nu är jag super-bortskämd med belyst paddock, stort ridhus samt en 45-minuters elupplyst skrittslinga. Så det blir aldrig mörkerridning för min del.

På vardagarna så är det alltid kolsvart när jag rider. Pannlampa och massor av reflexer så löser sig allt. Har inte tillgång till varken paddock eller ridhus så det blir att träna på vägar eller i skogen. Om det är fruset kanske man kan få vara på något fält :D Det är dock rena lyxen!

Helger blir det lite olika... Det som passar bäst helt enkelt.

Och visst! Man kan rida både AR/dressyr/viss hoppning samt markträning även fast det är mörkt!

Jag har inget emot att rida då det är mörkt ute, det är helt ok.
Men är det stålande sol och fint väder så försöker jag hinna ut på dagen, men är det trist väder så spelar det ingen roll om jag rider dag el kväll...

Rider mest när det är mörkt, när man har fått allt annat klart! Hittar i skogen som i min egen vante! Hästen också! Var ute häromdagen och då hade det blåst ner en hel del träd över ridstigen. Vilket var lite förvirrande när man skulle försöka gå bredvid och knappt hittade tillbaka till stigen, gjorde en ny stig då! :D

Hela veckorna rider jag när det är mörkt. På helgerna passar jag på när det är ljust, såklart.
Men med reflexer, pannlampa, rumplampa (sån där röd ;) ) och häst som hittar bättre än i sin egen box så känner jag mig rustad att ge mig ut i mörkret. ;)

Jag struntar i om det är mörkt eller inte. Hästen måste ju få motion även om det är mörkt...Anser jag!
Bor på landet med ingen belyst ridbana eller ridhus i närheten så jag har inte så mycket val.
Visst har ridningen blivit mindre intensiv under vinterperioden, men inte värre än att kondisen försvunnit..

Iofs brukar jag inte ta med lampa heller, har ingen heller iofs..så det blir ju ännu mörkare då. Men det går att både trava o gal ändå och jobba dom ordentligt. Iaf på min häst.

Så mörkret stoppar mej inte från att ge mej ut i skogen inte..

Magnum skrev:
Visst har ridningen blivit mindre intensiv under vinterperioden, men inte värre än att kondisen försvunnit..

Givetvis ska det stå "men inte värre än att kondisen INTE försvunnit"...
Inte nämnvärt iaf!

min häst är livrädd för pannlampa och ficklampor så måste rida när det är ljust. Jobbigt. Fast nu kommer jag ju hem vid 4 typ så får nog rida i mörker alla fall

Senast ändrad:

jag rider nästan jämt när det är mörkt. Tycker det är skönt när det inte är så mkt folk ute och skönt åt ögorna man somnar nästan :D
Även när det är helg sitter jag bara inne över dagen och rider på kvällen, fast ibland rider jag ju när det är ljust. kan ju inte vara så kul för hästen att alltid gå i mörker :confused:

jag har nästan alltid bara ridit i mörker, när jag gick i plugget gick jag i skola (eller va hemifrån pga bussväntan) ca kl 6 på morgon till 18.30 på kvällarna. sedan 2 hästar på 2 olika ställen som jag cyklade till. det tog ca 40 min till närmsta ridbana/ridhus. Red alltid i mörker.

nu senaste åren har jag enbart jobbat med unghästar och den ena är inte inriden men är ut epå promenader vid mörker ofta.
den andra hästen som kan va lite stark/busig ännu då vi inte känner varandra, undviker vi mörker, då hästen hellre får fler vilodagar pga sin ålder. Men har varit ute några ggr i mörker.

Liknande trådar

Ridning Någon mer som har haft problem med mörkrädd häst? Hästen jag rider är extremt rädd för mörkret, totalt vägrar gå framåt när det är mörkt...
Svar
10
· Visningar
1 650
Senast: Dopy
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 617
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 823
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar