rida mycket på bana

Sv: rida mycket på bana

Situationen måste vara hanterbar för dig, dvs att du kan bemästra den och reda ut den. Allt annat måste forma sig utefter detta.

dvs kan du inte rida ut henne just nu under några omständigheter där det är tryggt for dig så gör inte det.
dock är det ett stort misstag generellt, att "skydda" hästen för situationer som gör den spänd, så väljer du detta alternativ är det viktigt att du sen tar tag i problemet när du har bättre koll, och inte drar dig för det för att de blivit "bekvämare" att hålla sig där det funkar....

om du väljer att ta bort skogsridningen så skulle jag som andra sagt absolut fortsätta ta ut hästen på promenader osv, så att den fortfarande miljötränas runt de stimulin som gör den spänd.

Min är ju heller inte jätterolig att rida ut med, han är inte rädd för att vara ute men för vissa saker man kan träffa på där....

Så jag rider ut, men jag rider inte så långt från stallet, och jag rider inte på vägar med massa trafik.
En bra sak kan vara att vända och rida tillbaks, sen rider man lite längre och lite längre. Så att det inte blir för spännande.

Strunta i att rida ut under en period, rid på banan och låt hästen vila kanske 1 dag/vecka. Variera arbetet mycket varje dag och ibland kanske rena skrittpass.
När du blir säkrare kommer hästen bli säkrare och då kommer det mesta bli lättare för er.

I vinter har jag inte ridit ut på min någon gång, tycker det är lite för riskfyllt känns det som när det blir mörkt fort, är mycket snö och halt
lite svårt och veta vart överallt. Vi har inte så mycket plana och bra vägar heller utan det är ganska kuperat, förvisso är det ju postivit i de flesta bemärkelser så hästarna får jobba lite för att ta sig fram. Men min blir extra klumpig och ouppmärksam på vart hon sätter fötterna ute när hon samtidigt kan gå och spänna sig när det är nytt och annorlunda.

I höstas har jag ridit ut med varierande resultat på denna anläggning
(flyttade dit henne i somras). Ibland har det gått jättebra, och hon har mascherat på bra framåt ute. Inte tittat märkbart på någonting utan känts väldigt trygg och bra. En gång träffade vi en älg och när hon väl fick se denna underliga varelse så vart hon som paralyserad och stutsade sedan upp i luften konstant, hon vart verkligen helt "borta" och visste inte vart hon skulle ta vägen så till sist vart jag tvungen att sitta av och leda henne därifrån. Men sedan red jag och två till från mitt stall ut och det gick inte alls, hon började backa
ifrån de andra två, för att sedan ta sats och i princip springa rakt in i dom :smirk: , sedan så reste hon sig, gjorde lite piaffer här och var osv. Kändes lite olustigt. Men vid promenader vid hand har det mestadels gått bra, oftast är hon lugnare och tryggare när man är ute med henne själv verkar det som en med andra hästar då hon oftast blir mycket mer uppe i varv.

Därför går eller rider jag inte ut när som helst, jag väntar nu ett tag tills snön försvinner helt och det torkar upp ordentligt och blir lite ljusare och trevligare ute , då kommer jag promenera mer och ev rida ut en del på henne.

Men hur som helst, om jag är i ridhuset mycket som jag har varit nu i ridhuset har variation varit konceptet. Oftast har jag dock inte ridit några längre pass, utan det har varit mycket korreingsridning osv. just nu. Men hon har blivit riden ca 5 dagar i veckan. Dressyr, lite enklare bom - och markarbete, hoppar en gång i veckan med en bekant till mig, longeras någon gång ibland, löshoppar någon gång osv osv. Ibland blir det promenader På anläggningen. När underlaget är okej kan jag släppa henne så hon får springa av sig i rundcorrallen och jobba henne lite från marken där inne. Ibland så släpper jag och en annan i hop våra hästar ute på vår stora ridbana så de får springa av sig och sträcka ut ordentligt för tyvärr är hagarna inte så roliga denna tiden på året. Men ja, jag försöker ha några riktlinjer att gå efter till varje ridpass, några funderingar på vad jag skulle vilja uppnå med just dagens pass. Byter varv och varierar övningar ofta så man inte "sitter och nöter".

Ni som rider mycket på bana, dvs kanske ut i skogen 1 ggr per vecka, hur gör ni för att variera arbetet med hästen? Undvika förslitningar? Min häst blir så pass otrygg i skogen, så jag funderar på att rida endast på bana ett tag och se ifall vi kan hitta knapparna och få upp självförtroendet lite men är rädd att det ska slita på henne. Vi är ju bara på en extremt basic nivå där sörsta delen av passet går ut på att slappna av, även om det går grymt mycket bättre på bana än i skogen, där det känns stört omöjligt, och det leder i sin tur till massvis med spänningar.

Varierat arbete -

Bommar, och/eller små hinder (i sockerbitshöjd :angel: ) i olika övningar. Skritt, trav och galoppbommar, upphöjda på sockerbitar, eller på backen

Tränar galoppfattningar / avbrott (det livar upp min pålle i alla fall)
Bestämmer övningar att rida under passet, altinerar mellan 1-2 stycken på ett pass. Gör helt andra övningar nästa gång.. tex om det blir mkt böjda spår ena dagen så kanske jag tränar övergångar mest på rakt spår nästa gång. Löshoppar gör jag också för att altinera. tömkör på banan...

Jag brukar bestämma mig innan vad det är jag ska träna på för att det ska bli ett bra pass, men måste ändå kunna ändra om pålle inte är på humör.

Det finns ju en webbsida som jag inte kommer på namnet på som har massor med bra tips på övningar.

Just nu kommer jag inte på ngt mer :D

Tack till alla er som svarat:bow: det verkar ju inte som om jag är själv med mitt problem:crazy: :D
Tömköra gjorde jag en del i höstas på banan och tänkte ta upp det igen nu när banan är ridbar igen. Dock blir det mest jobb på böjt spår då, men vi tränar mycket tempoväxlingar och så då och hon verkar gilla det. Longering verkar hon med tycka är ok, bara det att jag måste köpa nya inspänningstyglar då hon hade sönder de jag hade sista jag försökte longera över bommar:crazy: .
Jag vill inte undvika uteridning, för jag tycker inte det är kul att bara rida på banan, det var ,est en fundering jag hade för att få tillbaka tryggheten emellan oss och hitta knapparna. Min tanke är att om hon får känna sig trygg med arbetet under en tid, känna det positiva av att jobba rätt, kanske hon blir lättare att påverka även ute. Sen när det torkat upp lite mer ute och all is är borta, kan man rida ut lite mer.
Hon är ute nästan 12h per dag med kompis och de busar en del i hagen. När det blir ljusare längre så får de vara ute mer och mer.
jag ska kolla upp lite vad det finns för övningar vi kan göra, men vi är som sagt på en ganska basic nivå och över på övergångar mellan skritt och trav. galopp lägger jag mest i början för att få bort spänningar, men det skulle ju iofs vara nyttigt att träna galoppfattningar en dag. Ska försöka introducera bommar, men väntar nog ett par veckor om hon fortsätter som hon gjorde igår. För hon ska känna sig trygg.

Ja, det kunde ju vara en ide. Hon är dock rätt stirrig vid promenader med, men känner sig nog ändå mer säker med mig på backen. Hon lyssnar för det mesta otroligt bra på backningar osv som vi övar på, men sen ser hon något och blir blockerad, och då har hon inte alltid koll på vad jag är heller:crazy:

Malinsky: Tömkörning vore perfekt frågan än om vi kommer trassla in oss i tömmarna med en häst som vänder hela tiden bara;)

du kan inte ta med ngn lugn häst vid ridturerna?

jag har haft bra skogshästar som varit helt trafiksäkra osv
men ponnyn när han va fyra gillade inte broar med vatten under. hade då med antingen en annan häst el en människa som gick före..då blev han lugn..

jag skulle säga att ta med ngn vän el så när du rider.. jag tycker iaf att man har mer koll över hästen uppifrån. men behöver han en på backen för att känna sig trygg så ta med ngn..

mitt halvblod va nästan aldrig riden i skogen innan jag köpte han.. men han älskar det :love: o det har aldrig varit ngt problem

Liknande trådar

Träning Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan? Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör...
Svar
7
· Visningar
892
Senast: Buck
·
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 842
Träning Visst har väl alla känt känslan då hästen "döör" av lite i ridningen. Min häst tar för givet att han ska sakta av, antingen stanna eller...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Wera
·
Hästmänniskan Köpte för 2 år sedan en 13-årig valack, okänd härstamning, lite som ett projekt. Hästen var enormt spänd och känslig för allt, men jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 482
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar