rida mycket på bana

orion_x

Trådstartare
Ni som rider mycket på bana, dvs kanske ut i skogen 1 ggr per vecka, hur gör ni för att variera arbetet med hästen? Undvika förslitningar? Min häst blir så pass otrygg i skogen, så jag funderar på att rida endast på bana ett tag och se ifall vi kan hitta knapparna och få upp självförtroendet lite men är rädd att det ska slita på henne. Vi är ju bara på en extremt basic nivå där sörsta delen av passet går ut på att slappna av, även om det går grymt mycket bättre på bana än i skogen, där det känns stört omöjligt, och det leder i sin tur till massvis med spänningar.

Sv: rida mycket på bana

Ni som rider mycket på bana, dvs kanske ut i skogen 1 ggr per vecka, hur gör ni för att variera arbetet med hästen? Undvika förslitningar? Min häst blir så pass otrygg i skogen, så jag funderar på att rida endast på bana ett tag och se ifall vi kan hitta knapparna och få upp självförtroendet lite men är rädd att det ska slita på henne. Vi är ju bara på en extremt basic nivå där sörsta delen av passet går ut på att slappna av, även om det går grymt mycket bättre på bana än i skogen, där det känns stört omöjligt, och det leder i sin tur till massvis med spänningar.

Är det en unghäst du har?
Jag föreslår att du inte ska rida mer på banan, tvärtom, rid ut mer! Träning, träning, träning! När det blir naturligt för hästen att ridas ut kommer hon att bli lugnare och lugnare.

Hursomhelst, för mig blir det ganska mycket ridhus nu på vintern, rider väl ut 1-2 gånger i veckan.
Rider så omväxlande jag kan och undviker att sitta och nöta på en volt i samma varv.
Hopptränar 1-2 dagar i veckan, tömkör och rider dressyr.
Vissa dagar lugnare pass, andra hårdare.

Jag har en häst som det inte går att rida ut på... man kommer inte så långt utan att riskera livet på oss båda... men nu, över 1 år senare, kan man lämna banan eller ridhuset ibland... men bara ibland.. men om det inte går att rida ut, gör det itne då... sätt inte mer spänningar i hästen än nödvändigt.. alla hästar gillar inte att lämna tryggheten, visst kan man öva,, och visst ska man träna, men ÄVENTYRA inte säkerheten bara för varierandets skull, speciellt om det inte(!) blir mer varierande än farligt för ekipaget/obehagligt för hästen!!!
några av mina hästar rids inte ut alls. och det finns ingen skillnad på de som är lite mer varierat ridna, och de som är ensidigt tränade i ridhus. men däremot är de ute i hagar på dagarna. så, träna lugnt på banan, tills ni har fått en trygg och stabil relation, där hästen är bra på hjälperna och vet hur ryttaren kommer att agera. och du vet hur hästen kommer att agera. prova sedan.. och låt det ta tid!!

lycka till!;)

hej hej.. tråkigt att ni inte kan rida ut :( tycker oxå att man ska göra tvärt om rida ut mer å träna å träna är man rädd för att rida sin häst bör man nog fundera över att köpa en annan, blir ju en ond cirkel när man spänner sig när hästen är spänd :( men ska man rida mycke på bana så går man ju tänka på att rida mycke raka spår å variera tempo å göra olika saker. hippson. se har mycke bra tips på hur man kan variera sin träning.. hoppas de löser sig för dig...

Svarar er alla.
Jag är inte rädd för att rida henne, och hitintills har jag tvingat ut henne i skogen. Banan har inte gått att rida på alls i vinter och ridhuset finns 3 mil bort. Det är ingen unghäst, hon är 8 i år, men inte så utbildad. Hoppa hade vi kunnat göra, men hon är hopplöst rädd för allt vad bommar och hinderstöd heter. Longerade henne över bommar i höstats och det är som att börja om från början varje gång *suck* Sen nu i vinter har vi åkt iväg till ridhus en gång/vecka ungefär och hon är mycket lugnare där och mycket mjukare i kroppen efteråt. Det som fick mig att fundera på om vi kanske bara skulle hålla oss på banan ett tag framöver är att jag ridit ett par gånger på en åker och när hon kände sig hemma där blev hon helt förkrossad när jag tyckte vi skulle fortsätta förbi och skritta ut.. den turen slutade med en helhispig häst som stegrade sig m.m när det enda jag begärde var skritt och halt.
Så jag tänkte att om hon föredrar att vara i paddocken så kunde vi kanske vara är tills kommunikationen fungerar lite bättre. Jag köpte henne i maj förra året, och visst har hon lugnat sig sen dess, men det går ju inte slappna av en sekund knappt.

Men mycket träning runt fyrkantspåret för att rakrikta borde kanske vara en bra grej för oss då.

om hästen är så rädd/nervös med bommar så lägg fram en bom varje gång du rider, behöver inte rida över den eller nånting men bara så den är där.

sen tillsut när hästen inte bryr sej så kan du testa att bara skritta över den, och göra de varje gång du rider så slutar hästen bry sej tillslut..
gör de inte till nån grej med bommar, stressa inte med trav eller galopp över, bara lugnt o stilla skritta över utan att tänka på de.

för med bommar kan man göra många roliga övningar.
dessutom är de väldigt stärkande och lösgörande för hästen.

Tja, det kan man ju testa. Vi har dock fortfarande problem att rida förbi hinderstöden i paddocken.. och hur många gånger vi ridit förbi dem går inte ens räkna... Hon hänger upp sig på vissa saker och stirrar till sig. Ligger det en bom på andra sidan banna så kan hon gå och titta på den och jag lyckas inte riktigt få kontakt med henne utan hon tittar och funderar på allt annat.
Nu de senaste dagarna är faktiskt första gången vi nästan kunnat gå förbi hinderstöden utan att titta alltför mycket

Jag har en häst som inte har gått att jobba ute, men ridit ut ändå utan krav på jobb. Nu börjar det dock lossna.

Varvat med uteritter har jag promenerat med honom då han är jättecool då. Tömköra gick bättre och bättre, han känner sig ensam och osäker så tömkörning var jättenyttigt. Det jag märkte var att om jag red kontinuerligt för tränare så funkade det bättre ute, så det är ju ren ledarskapsgrej

Hur fungerar hästen med sällskap?
Hur mkt mat får den och vad för mat?

Hon kan tänka sig att gå bakom hästen inte jämte. Vill inte hamna efter. Går på bättre om hon är framför, men är då lika tittig. Så egetligen har vi nog bäst nytta av att rida ut själva, eftersom hon inte är speciellt påverkba när vi rider tillsammans med någon utan hon går nästan bara i samma tempo och gångart som den andra hästen.

Hon får inte speciellt mycket mat, hon pillar kanske i sig 7-8kg hösilage trots fri tillgång. Sen 1kg hippo alfa grow och 1L kornkross, och 1l betfor (torr mätt) /dag. Så hon äter inte så mycket. Var samma sak nästan i sommras då hon bara åt gräs.
Jag rider för tränare, dock har det inte blivit kontinuerligt, pga svårt att få tid som passar med jobb och skola. men det har gjort jättenytta. Nu kan jag åtminstone påverka henne i paddocken.
Idag var tredje gången på raken som jag red henne i paddocken hemma, vilade igår, och för första gången, sen jag köpte henne så gick hon avslappnat större delen av tiden, sen så fort vi skulle skritta av så såg hon iofs allt farligt igen och blåste och hade sig:angel: :smirk:

Hejsan!

Hade ett dressyrsto förut som verkligen var en "ridhushäst". Skritta ut gick bra, men att rida ut var bara jobbigt både för mig och hästen.

Så med henne blev det skritt ut och sedan ridning på bana eller i ridhus nästan dagligen. Tror att det är mer slitsamt att sitta och rida ut på en spänd häst än att rida på bana dagligen...

En sak till, hon gick på fri tillgång hö och minimalt med kraftfoder... stirrighet kan ofta vara energiöverskott!

Frågan är dock om det inte snarare beror på att om du rider ofta för tränare så blir hästen ordentligt gemomriden, lösgjord och lugn. Då har den inte lika mkt överskott för att hetsa upp sig för saker när man rider ut....

TS: Strunta i att rida ut, det är ingen ide att risikera livet när du har en bana.... MEN ta med hästen och gå ut i skogen med henne några dagar i veckan istället.

Går det inte att få i henne mer silage?

Har man en stirrig häst är det där väldigt mycket kraftfoder. Mitt stora halvblod i full träning åt ca 16 kg silage om dagen, men bara 0,25 kg havre och 0,5 liter betfor (blöt mätt)... Annars gick det inte att rida, stirrade bara omkring och gick inte att få avslappnad!

Det förutsätter ju att man har väldigt bra värden på sitt hö och en lättfödd häst! Min häst skulle bli jättetunn om han bara fick hö och samtidigt skulle tränas. Får redan 12 kg hö, det blir väl ungefär samma som din fick, lite beroende på ts.

Har ridit ovanligt mkt i ridhuset nu i vinter, är ofta där sent och vill inte rida ut själv i mörkret. Försöker tänka på att hela tiden ha en plan innan jag rider, så det inte blir att man bara harvar runt på volten. Bestäm vilka övningar du ska göra osv. Och var noga med skrittpauser i mitten av passet så musklerna får nytt syre. Då tror jag inte att det sliter så mkt sålänge det är bra underlag.
Jag försöker också longera nån gång i veckan.

Min häst märks det ganska snabbt på när han blir uttråkad och då får man försöka rida ut några dagar.

Samtidigt tror jag att det kan vara farligt att rida för mkt i manege för när man väl beger sig ut igen är det oftast värre än det var innan. Min förra häst var gudasnäll ute. Men red man inte ut regelbundet var hon smått galen när hon väl fick komma ut i skogen. Men oftast räckte det att man red ut några dagar i rad så hon insåg att det inte var så stor grej att få komma ut.

Hur är hon när du går ut och går med henne då?

Min ponny har inte gått att arbeta ute. I skogen eller på fält är det fullständigt hopplöst, i paddocken fungerar det men inte lika bra som i ridhuset. Jag har dock ALLTID ridit ut jättemkt. Ända sedan han var tre och sen har jag krävt så mkt av honom så jag har kunnat från gång till gång.

Värt att observera är att han är helt orädd så problemet för mig har varit att han är mkt het när man rider ut men from som ett lamm på banan. (Tävlas och satsas högt i dressyr.) Så jag säger så här: Rid ut du bara så länge du inte behöver sätta säkerheten ur spel och kräv inte mer än vad som går. Arbetet får äga rum på banan och uteritterna blir promenader/joggingrundor och miljöträning med lite mindre krav.

Så småning om brukar det ju lossna och om inte annat så kan det ju inte blir sämre.. Nej, men även om vissa hästar verkligen är hopplösa så blir det ju oftast åtminstone bättre än vad det var från början.

Om hon är snäll och välhanterad från marken kan du ju också prova att leda henne en viss runda så ofta det bara går. När det fungerar kan du rida samma runda och se om det har givit ngt resultat :idea:

Lycka Till!

Frågan är dock om det inte snarare beror på att om du rider ofta för tränare så blir hästen ordentligt gemomriden, lösgjord och lugn. Då har den inte lika mkt överskott för att hetsa upp sig för saker när man rider ut....
Absolut! Men också löste vi en del ledarskaps-tjaffs vid dessa tillfällen

Tro mig. Jag önskar verkligen att jag kunde få henne att äta mer hösilage. Lägger alltid in så det är över både för natten och på morgonen. Hon började falla ur, därför var jag tvungen att balansera upp med kraftfoder. Dock har jag försökt välja foder som har hög proteinhalt-hippo alfa tex.

Strunta i att rida ut, det är ingen ide att risikera livet när du har en bana.... MEN ta med hästen och gå ut i skogen med henne några dagar i veckan istället.

Ja, det kunde ju vara en ide. Hon är dock rätt stirrig vid promenader med, men känner sig nog ändå mer säker med mig på backen. Hon lyssnar för det mesta otroligt bra på backningar osv som vi övar på, men sen ser hon något och blir blockerad, och då har hon inte alltid koll på vad jag är heller:crazy:

Malinsky: Tömkörning vore perfekt frågan än om vi kommer trassla in oss i tömmarna med en häst som vänder hela tiden bara;)

ja tror inte de sliter så mycke å rida på banan om man inte sitter å tragglar me samma övning hela tiden å inte ändast rider på volt. ja har tyvär väldigt dåligt me ridvägar där jag bor å måste rida i manege ofta, å min häst bockar å busar rejält när man kommer ut :bump: men skönt å se henne lyklig. men din häst verkar ju vara väldigt istadig så att de hade nog varit bra å ta dit en bra hm instuktör så hon blir tryggare å du kan slappna av i din ridning....

Utan att känna hästen så skulle jag testa att först gå mindre svängar, samt tömköra bara en bit för att se om och hur det funkar. Ta samma väg varje gång, börja sedan uppsuttet.

Min pålle känner sig "säker" och jag med honom vissa svängar, däremot så är han fortfarande periodvis tittig, men jag kan avleda honom nu och han blir inte längre som du beskriver din häst - okontaktbar och vet inte var han har sig själv eller ännu mindre mig :crazy:
För honom var det trygghetsfråga så från backen har det alltid funkat.

Är din häst en risk att rida ut med skulle jag aldrig chansa.

En grej som kan funka är lite det du är inne på, hitta tillbaka på banan och testa senare ute igen, småå svängar för att inte falla tillbaka på dåligt självförtroende om det skulle inträffa någon incident.

Liknande trådar

Träning Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan? Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör...
Svar
7
· Visningar
892
Senast: Buck
·
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 842
Träning Visst har väl alla känt känslan då hästen "döör" av lite i ridningen. Min häst tar för givet att han ska sakta av, antingen stanna eller...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Wera
·
Hästmänniskan Köpte för 2 år sedan en 13-årig valack, okänd härstamning, lite som ett projekt. Hästen var enormt spänd och känslig för allt, men jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 482
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar