A
AktivaKarin
Min pålle är pigg, stark men samtidigt känslig. Han älskar fart och fläkt men ibland vill jag kunna jobba honom ordentligt, vilket känns väldigt svårt. Detta gäller både ute och på banan. Han vill liksom bara springa runt, och när jag vill korta honom så blir jag enligt mig själv alldeles för hård i handen. Jag försöker verkligen rida med sitsen. I skritt funkar allting helt perfekt, han går i jättefin form och jobbar verkligen igenom med ryggen och allt är helt perfekt. Han kan i traven om han vill, men det är så svårt att få honom att samla sig ordentligt och liksom trava lugnt, han vill helst bara störta iväg. Jag arbetar med sitsen tills jag får så ont i benen att jag inte klarar av att jobba mer, och sen känns det som att armarna håller på att gå av. Det känns nästan som att jag håller ihop honom mer än att jag får fram en naturlig form. Är det någon som har tips till mig som ryttare hur jag kan jobba honom? Har tagit ut kiropraktor och massör, för jag tyckte att han kändes lite låst i sidvärtsrörelser, och tänkte att han kanske vill springa iväg i traven för att det gör ont när jag ber om samling. Han hade en liten låsning i korset, men musklerna var mjuka och fina och i övrigt var allt bra. Men det har inte blivit någon förbättring. Kan det bara vara så att han är så pigg att han behöver göra av med energi ordentligt först?
Jag skulle också behöva lite tips angående bett. Han kändes väldigt konstig i munnen tidigare i våras och jag tog honom till en tandläkare som kollade igenom och raspade bort lite vassa kanter. Har tagit ut tandläkare en gång till nu i höstas för att se att allt var okej,vilket det var. Men det känns som att han inte gillar några bett jag använder. Varken rakt tränsbett, tvådelat eller tredelat. Tycker inte jag behöver använda något skarpare, speciellt inte med tanke på att jag anser mig själv vara alldeles för hård med handen. Har ridit med hackamore på senaste. Kan hans ogillande av bett bara ha med mina händer att göra?
Vill verkligen rida min häst rätt, vill inte bara hålla ihop honom så att hans nacke är krökt, men behöver tips då han är så pigg och jag har svårt att lugna honom utan handen.
Någon som kan hjälpa mig med tips? All kritik och annat är välkommet, vill bara göra rätt för min hästs skull!
Jag skulle också behöva lite tips angående bett. Han kändes väldigt konstig i munnen tidigare i våras och jag tog honom till en tandläkare som kollade igenom och raspade bort lite vassa kanter. Har tagit ut tandläkare en gång till nu i höstas för att se att allt var okej,vilket det var. Men det känns som att han inte gillar några bett jag använder. Varken rakt tränsbett, tvådelat eller tredelat. Tycker inte jag behöver använda något skarpare, speciellt inte med tanke på att jag anser mig själv vara alldeles för hård med handen. Har ridit med hackamore på senaste. Kan hans ogillande av bett bara ha med mina händer att göra?
Vill verkligen rida min häst rätt, vill inte bara hålla ihop honom så att hans nacke är krökt, men behöver tips då han är så pigg och jag har svårt att lugna honom utan handen.
Någon som kan hjälpa mig med tips? All kritik och annat är välkommet, vill bara göra rätt för min hästs skull!