Rida med vikter (viktboots)?

Sv: Rida med vikter (viktboots)?

men det står ju överallt att viktboots/skydden är till för just frambenen.

allmänt:
nu har jag beställt boots. (inte skydden) men dom såg fina ut...så jag vill gärna höra hur sådana skydd kan vara också...men det får räcka med boots först. så får vi se. Lär ändå inte använda det så mkt...bara ibland.

men det står ju överallt att viktboots/skydden är till för just frambenen.

Har ridit en häst som ordinerats träning med viktskydd. När man köpte skydden fick man med ett noggrant schema om hur och när man skulle öka på vikterna. Man började alltid med bara skydden och ökade sedan succesivt över flera veckor...
Skydden skule bara användas på frambenen annars blev det inte rätt effekt av träningen.

okej, men jag har teknikskydd med vikter i de ska man ha bak. har även ett par boots, de som sålde de till mig (ett stort företag som är kännt över hela sverige och även min vet.) sa att de inte fick användas på fram. Men kan ju beropå vad det är för slags vikter/skydd. kanske ska läsa igenom tråden så får jag nog reda på vad för boots ni använder. ;) man ska iaf inte ha dem när man hoppar, på frambenen..

kan man använda dessa boots på bakbenen också?

Jag har aldrig sett ballboots (de med spänne fram) på bakhovarna, men det är klart att de går ha dem där. Klockboots däremot ser man då o då på bakhovarna.

okej. frågan är om dom finns i stl som passar min jätte... han har stl 4 i skor och det är väl inte så många islandshästar som har kanske?

Finns ju viktmanchetter också. Har aldrig ridit med såna dock använt på häst i skrittmaskin (på bakbenen i det fallet).

okej, men jag har teknikskydd med vikter i de ska man ha bak. har även ett par boots, de som sålde de till mig (ett stort företag som är kännt över hela sverige och även min vet.) sa att de inte fick användas på fram. Men kan ju beropå vad det är för slags vikter/skydd. kanske ska läsa igenom tråden så får jag nog reda på vad för boots ni använder. ;) man ska iaf inte ha dem när man hoppar, på frambenen..

Vart kan man beställa sådana som man har på bakbenen?. Jag skulle behöva både bak-fram. Hon är dålig att lyfta på fötterna. Hjälp?

jag kommer inte ihåg vart jag köpte bootsen, sen har jag ju teknikskydd med vikter med det är väl inte såna du ville ha?
ett tips, googla ;) eller kolla i någon islandshästaffär.

Senast ändrad av en moderator:

*KL*
Ni kanske redan har förklarat det, men jag är lite trög... ;)
Vi på islandshäst har ju som bekant vikter fram. Men ni verkar alltså gärna ha i bak?
Vad ger det för effekt? Stärkande läste jag, på vilket sätt?

Vi på islandshäst har ju som bekant vikter fram. Men ni verkar alltså gärna ha i bak?
Vad ger det för effekt? Stärkande läste jag, på vilket sätt?
I Reynirs islandshästridskola (tror jag det var, den är tillfälligt utlånad så jag kunde inte kolla) nämner han att man kan sätta viktboots på bakbenen som ett tillfälligt hjälpmedel att träna bort travtakt....

Skriver inte så ingående men när man tränar islandshästar så används boots inte enbart till att få mer aktion utan även till vissa gångartsproblem.
På grisepassare sätter man boots fram & på hästar som har travaktig tölt kan man sätta boots på bakbenen.
Man använder dessa för att hjälpa att fördröja/manipulera felaktiga rörelsemönster & därmed orenhet i gångarterna.

Personligen är jag emot att använda boots bara för att hästen ska lyfta frambenen mer, enligt mej är det inget berättigat skäl till att sätta tyngder på hästar, men våra tävlingar ser ut så idag, att en häst med rena gångarter men mer aktion får mer poäng än en häst med rena gångarter & liten aktion.

Tror ni dom skulle hjälpa så att hon lyfter mer på fötterna?

inte för tat vara sådan på någoot sätt-men -varför-skall du ha fram mer knälyft?

Då börjar vi ju prata om körhäst stilen o det är ju inget man direkt premierar på dressyrbanan?

Sedan har ju frambenslyft ett sammanhang båd emed skoning och hur mkt den använder underhalsen,dvs mer underhals,detso
högre knälyft enklet uttryckt.

Jag perosnligen tycker din Frieser ser helt ok ut o skulel nog koncentera mig på att rida den i korrekt form bakifrån.

i brist på "ut o lyfta ben i skogen" tänkte jag vikter kunde va bra för o få lite mer träning. vi har fina skogsvägar men det är plana o släta vägar, inga klätterbackar o dylikt. en ridbana är också helt slät och tyvärr kan jag inte dra fram bommar. Variationsträning med andra ord.

har fått bootsen men dom väger ju nada...undrar om ens hästen känner dom. möjligen för en islandshäst som är mindre i sig själv...Känns som dom inte kommer kännas ett dugg faktiskt..sambon satte dom på sig själv och gick och det kändes ingenting...sen va det som jag misstänke...spännerna va alldeles för korta, så det går inte o sätta på dom iaf.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 252
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 420
Senast: Roxy
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 425
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar