Rida med underbensprotes

ÄvenTyra

Trådstartare
Jag undrar om det i Buke-världen finns någon som rider med underbensprotes? Min sambo var med om en olycka i höstas och tappade högerfoten ungefär mellan knä och fotled. Idag har han protes som går upp till knät. I veckan försökte han sig upp i sadeln första gången och ta sig upp var inga problem, men sitsen sen...vilken katastrof:( Vänster fot som är hans egen ligger fint med tårna pekandes åt rätt håll men protesfoten blir det en jättekonstig vinkling på så den pekar rätt ut och hur han än försöker kan han inte vrida om underbenet så det ligger rätt. Därför skulle vi gärna vilja komma i kontakt med någon som rider med helbensprotes eller underbensprotes för att kanske kunna lämna några matnyttiga tips till protesteknikern.

Sv: Rida med underbensprotes

Jag har hjälpt en upp på en häst en gång som hade benproteser, tror det var från knäna. Hon hade som ett gummiband som satt runt foten och stigbygeln och upp på sporrarna, så att fötterna skulle hålla sig raka (lite vimsig förklaring kanske, men det var ett tag sen nu så jag kommer inte riktigt ihåg...:angel:) Men det funkade iaf bra på henne och fötterna höll sig i rätt vinkel!

men protesfoten blir det en jättekonstig vinkling på så den pekar rätt ut och hur han än försöker kan han inte vrida om underbenet så det ligger rätt.

Men det spelar väl ingen roll vart foten pekar?
Det är ju på rumpan som man sitter.
Man skall inte vrida underbenet.

Att hälarna skall vridas utåt (och därmed tårna inåt) har mest med sittbenen att göra.
Vridningen i benet skall föra undan sittmuskeln så att man kommer att sitta på sittbenen.
Be en instruktör titta över själva sittandet i sitsen och lämna benen därhän tills vidare.

KL:jag vet inte om busfrö finnns kvar här,sök anars på kraffts sida(el var det hippson) efter anna nordin..hon kan väldigt mycket o har protes själv

Jag måste först fråga om lov när det gäller min bekant.

Men jag vill berätta det här, jag har sen många år tillbaka en manlig bekant, han miste både arm och ben i en hemsk olycka för flera år sedan och på vänster sida. Innan dess var han en högst aktiv ryttare, och tävlade också på en inte allför låg nivå. Han förtjänar all uns av respekt han kan få, för detta är en riktigt fighter. Han har all min beundran en människa kan få.

Han hade då som du förstår egen häst, vid tiden för olyckan sålde familjen sen hästen eftersom man utgick i från att han aldrig mer skulle kunna komma upp på en häst. Det är nu 12 år sedan denna olycka inträffade, han har som sagt både arm och benprotes och han RIDER och TÄVLAR. Inte nog med det, han har numera 3 hästar, den ena ung som han håller på och tränar och rider för kommande evenemang. Han sköter alla stallsysslor för egen maskin, det enda som sätter käppar i hjulet är om gödselstacken blir för hög, då får han problem med kärran. Detta har hans stallkamrater löst åt honom, han har en egen hörna som han tippar i och sen skottar de undan åt honom. På så sätt är han helt självständig och behöver just inte mycket mer hjälp än så. Detta gör hans stallkamrater just därför att han har hela deras beundran och respekt, över att vilja vara självständig och klara så mycket som möjligt. Ja visst ser det llite annorlunda ut med en benprotes, även om de idag är snyggt gjorda så funkar det ju ändå inte som ett riktigt ben. Hästarna verkar i varje fall inte misstycka, min bekant säger att det hade gått lika bra att rida utan ben.

Själv höll jag på att svimma när jag hittade honom på en stege i full aktion med att rensa hängrännor på stallet.:eek: (Det var högt upp kan jag säga)

Jag måste först fråga om lov när det gäller min bekant.

Men jag vill berätta det här, jag har sen många år tillbaka en manlig bekant, han miste både arm och ben i en hemsk olycka för flera år sedan och på vänster sida. Innan dess var han en högst aktiv ryttare, och tävlade också på en inte allför låg nivå. Han förtjänar all uns av respekt han kan få, för detta är en riktigt fighter. Han har all min beundran en människa kan få.

Han hade då som du förstår egen häst, vid tiden för olyckan sålde familjen sen hästen eftersom man utgick i från att han aldrig mer skulle kunna komma upp på en häst. Det är nu 12 år sedan denna olycka inträffade, han har som sagt både arm och benprotes och han RIDER och TÄVLAR. Inte nog med det, han har numera 3 hästar, den ena ung som han håller på och tränar och rider för kommande evenemang. Han sköter alla stallsysslor för egen maskin, det enda som sätter käppar i hjulet är om gödselstacken blir för hög, då får han problem med kärran. Detta har hans stallkamrater löst åt honom, han har en egen hörna som han tippar i och sen skottar de undan åt honom. På så sätt är han helt självständig och behöver just inte mycket mer hjälp än så. Detta gör hans stallkamrater just därför att han har hela deras beundran och respekt, över att vilja vara självständig och klara så mycket som möjligt. Ja visst ser det llite annorlunda ut med en benprotes, även om de idag är snyggt gjorda så funkar det ju ändå inte som ett riktigt ben. Hästarna verkar i varje fall inte misstycka, min bekant säger att det hade gått lika bra att rida utan ben.

Själv höll jag på att svimma när jag hittade honom på en stege i full aktion med att rensa hängrännor på stallet.:eek: (Det var högt upp kan jag säga)

Det där låter som min sambo, han vägrar inse att det finns hinder, bara olika sätt att lösa uppgifter på. Därför är det så viktigt att han kommer igång med ridningen. Men jobbar på i stallet går han redan efter förmåga och siktar på att börja jobba på riktigt igen under våren. Problemet har ju just varit det att ANDRA anser vad han kan och inte kan göra och det är ju bara han som kan veta hur just hans ben fungerar.

Det märkliga är just, att omgivningen är den som sätter gränserna och just vi människor då. Detta gäller för såväl våra hästar, vi sätter gränsen för var deras förmåga finns och hur högt de kan nå på samma sätt även för våra nära och kära. Det är nog omgivningens beskyddarinstinkt som träder in, och dessvärre är vi kvinnor värre på det än vad män är.:eek::o

Jag var för många år sedan på ett fälttävlansridläger på Strömsholm. Där fick jag kontakt med en tjej som tränade fälttlävlan (hon var också med på kursen) och hade protes på nederbenet. Hon red jättebra och klarade sig minst lika bra som alla andra. Detta var väl ca 7 år sedan och ibland tänker jag på henne fortfarande. Tyvärr tappade vi kontakten efter något åt.

Jag har letat efter dig med! Jag antar att du hade arabhingsten Coco..? :)
Jag tänker ofta på dig och har bannat mig själv för att jag tappade bort adress mm.
Gå in på min hemsida www.busfro.nu och maila mig vetja!

/Anna

Tack för hjälpen! Nu har vi fått kontakt med dem i samma situation och det är guld värt! Buke kan man lita på:bump::bow:

din bekant har rätt,ben är så överskattade:)
Och bra att han hållt fast vi sitt liv o inte accepterat att bli knuffad ini "offerhörnan"av omgivningen.

Det största handikappet är ofta mentalt.

Den dagen -ingen-höjer på ögonbrynen åt vad vi medmindre perfekta kroppar pysslar med har vi nått fårn diskriminerng o till full jämställdhet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 868
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar