Jag måste först fråga om lov när det gäller min bekant.
Men jag vill berätta det här, jag har sen många år tillbaka en manlig bekant, han miste både arm och ben i en hemsk olycka för flera år sedan och på vänster sida. Innan dess var han en högst aktiv ryttare, och tävlade också på en inte allför låg nivå. Han förtjänar all uns av respekt han kan få, för detta är en riktigt fighter. Han har all min beundran en människa kan få.
Han hade då som du förstår egen häst, vid tiden för olyckan sålde familjen sen hästen eftersom man utgick i från att han aldrig mer skulle kunna komma upp på en häst. Det är nu 12 år sedan denna olycka inträffade, han har som sagt både arm och benprotes och han
RIDER och
TÄVLAR. Inte nog med det, han har numera 3 hästar, den ena ung som han håller på och tränar och rider för kommande evenemang. Han sköter alla stallsysslor för egen maskin, det enda som sätter käppar i hjulet är om gödselstacken blir för hög, då får han problem med kärran. Detta har hans stallkamrater löst åt honom, han har en egen hörna som han tippar i och sen skottar de undan åt honom. På så sätt är han helt självständig och behöver just inte mycket mer hjälp än så. Detta gör hans stallkamrater just därför att han har hela deras beundran och respekt, över att vilja vara självständig och klara så mycket som möjligt. Ja visst ser det llite annorlunda ut med en benprotes, även om de idag är snyggt gjorda så funkar det ju ändå inte som ett riktigt ben. Hästarna verkar i varje fall inte misstycka, min bekant säger att det hade gått lika bra att rida utan ben.
Själv höll jag på att svimma när jag hittade honom på en stege i full aktion med att rensa hängrännor på stallet.
(Det var högt upp kan jag säga)