rida med hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Isan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 689
I

Isan

hej, jag skulle jätte gärna vilja lära min hund så hon kan följa med när jag rider.
Men hon har respekt för hästarna då den lilla shettisen brukar jaga bort henne så fort som hon kommer i närheten.
Hon är lite mer än 3 år nu.

Vad tror ni? går det att lära henne att följa med?

Hur ska man göra i sånna fall?

(hon går nästan jämt lös i vanliga fall, så det är hon redan van vid)

hoppas nån kan hjälpa mej :):bow:

Sv: rida med hund

Min vovve var livrädd för hästar och vägrade följa med ut på tur.

Men när han var 4 gav jag mig f-n på att han skulle lära sig.

Jag började med att ta med honom ut på promenader tillsammans med hästen, dvs jag satt inte upp, och gick samma rundor som jag brukade rida. Jobbade på lydnaden, att stanna trots att hästen var nära osv, samt att stanna och sitta ner vid vägkanten om det kom en bil.

Sen tog jag med någon som kände hunden, som fick gå med på marken medan jag satt upp och skrittade. Samma rundor, samt öva lydnad.

Det tog inte många gånger innan han fattade att matte satt uppe PÅ hästen och han lyssnar faktiskt ytterligare ett snäpp bättre när jag är uppsutten. Mer angelägen att hänga med, eftersom det går betydligt fortare än vid vanliga promenader.

Numer skriker han av glädje så fort matte sadlar!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 364
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
528
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka