Rida med hund!!??

_Amazing_

Trådstartare
Jag har lite funderingar på hur man gör när man vill ha med sin hund/hundar på en ridtur?? hur börjar man? Är det en bra ide överhuvudtaget? Förstår självklart att man måste ha en lydig hund så detta behöver ni inte påminna mig om:)!!

Sv: Rida med hund!!??

Du måste också ha en hund som inte är särskilt rädd för hästar, men har vett att akta sig för benen.

Innan red jag jättemycket med mina hundar, det var inga problem med den ridterrängen. Där jag bor nu är det problematiskt. Dels finns det så himla mycket vilt (läs fasaner och jag har fågelhundar) och där jag hade hästen innan fanns det ett gäng opålitliga, lösa hundar längs vägen.

Men iaf, jag har hundarna på vänster sida och de vet att de antingen får gå bakom eller bredvid. Vid övergång av trafikerad väg är det bredvid som gäller - typ fot - och i skogen får de stanna och lukta men springer i fatt lika snabbt, men de får inte vika av vägen. Jag brukar ha en pisk, typ körpisk, för min lilla hund att hålla reda på, men de andra är så vana att de inte behöver något riktmärke.

Det är ju viktigt att hunden är lydig, inte förföljer vilt, inte går fram till folk eller andra hundar och fattar att hästen kan vara potentiellt farlig. Sen är det också viktigt att hästen inte reagerar på hunden. En hund som kommer springandes bakifrån genom en hög med höstlöv kan skrämma vilken häst som helst.

Först måste du ju vänja hunden och hästen vid varann, gå på promenader osv. Sedan bör din hund kunna kommandon som framför, bakom, och ngt som betyder att den ska hålla sig vid sidan (jag har använt mig av här).
Den måste även lära sig att hålla sig ifrån hästens ben.
Men sedan anser jag att det krävs en viss sorts ridvägar för att ha med hund. Dvs utan ngt folk eller andra hundar!
Hur lydig din hund är kan du aldrig garantera att den springer fram till andra. Och att få tag på hund samtidigt som man ska hålla reda på hästen... inte så lätt.
Sedan så har ju andra människor inte alltid så bra koll på sina hundar och att hantera hundslagsmål och häst, inte så lätt det heller.
Sedan får den ju absolut inte dra efter vilt, men det gäller ju vid alla tillfällen då man har lös hund.

Men sedan anser jag att det krävs en viss sorts ridvägar för att ha med hund. Dvs utan ngt folk eller andra hundar!
Hur lydig din hund är kan du aldrig garantera att den springer fram till andra. Och att få tag på hund samtidigt som man ska hålla reda på hästen... inte så lätt.

Eller iaf där det finns plats att mötas. Där jag bodde innan var det breda grusvägar, oftast med plats att gå till sidan om man mötte hund/hästrädda eller folk som hade problem med sina hundar.
Mina hundar (eller iaf de äldre) går aldrig fram till andra hundar, skulle en annan hund komma fram till dem händer väldigt lite. Dessutom är många hundar hästrädda, så har man bara hästen mellan så ska det ganska mycket till för att en hund ska komma fram.

Jag har bara mött rötägg 3 gånger på alla år. Den första hade en aggressiv hund, som förvisso var kopplad, men personen betedde sig väldigt konstigt och det verkade nästan som om hon ville att något skulle inträffa.
Den andra hade en översexuell hane som förföljde oss i hur länge som helst, när hon äntligen fick tag på hunden släppte hon honom igen så han kom tillbaka lika kvickt - sen hade hon mage att skylla på att någon av mina hundar säkert löpte! Nänä, de är kasterade...
Den tredje stod och skrek på mig på 100 meter avstånd att jag skulle koppla mina hundar och att hundar man inte har koll på ska inte vara lösa! Själv hade hon okopplad hund som vimsade runt. Jag var tvungen att passera, men mina hundar tittade inte ens på henne, men hon fortsatte skrika och bete sig som ett as... Har sedan fått reda på vem hon är och att hon tydligen har för vana att skrika och skälla på folk:crazy:

Annars tycker de flesta att det ser väldigt kul ut när man kommer med häst och hund och brukar berömma antingen häst eller hund:D

Jag tog helt enkelt med hunden på en kortare ridtur bara. Mycket beröm till både henne och hästen (som inte var rädd för hundar utan van) och allt flöt på helt bra.

Har jag båda med går jag med hästen om jag är på bilväg, eller ska korsa en sån. Har jag bara den stora med rider jag med koppel på honom om vi är på bilvägar. :)

Jag har bara tagit med mina på ridtur. De har förvisso varit med i stallet sen de var små och följt med på kortare promenader innan med hästen. Men det har inte varit några problem. Det enda är väl att schäfern kan gå för nära, vilket jag inte tycker om.

Angående att man måste ha god lydnad specifikt för när hunden följer med på ridtur så håller jag inte riktigt med, jag tycker att jag får mer kontroll uppe på hästryggen faktiskt. Jag ser längre och hästen är snabbare OM nu hunden skulle springa iväg.

Om du inte kan ha hunden lös så kan ju flexikoppel säkert funka. Eller ett längre koppel/lina.

Jag har inte gjort det själv (rider inte regelbundet längre) men jag hade börjat med promenader med hunden kopplad och leda hästen på andra sidan av mig.

Med "rätt" häst och hund såklart.

Om du inte kan ha hunden lös så kan ju flexikoppel säkert funka. Eller ett längre koppel/lina.

Det skulle inte jag våga. Har man inte tillräcklig lydnad på hunden alt att den har för stor jaktinstinkt etc för att vara lös, finns risken att hunden sticker under magen/runt hästen innan man hinner korta upp kopplet, med "rätt" retning.

Möjligtvis som en extra säkerhet med rätt lydnad.

Fast har du då en häst som är van vid linor kan det inte hända jättemycket, då släpper jag hellre linan. Jag har haft lina på min lilla just för att det är så mycket vilt, hunden är lite halvvirrig med det där med rätt sida när hon gått bakom och sen upp på höger sida så har hästen fått linan om baken flera gånger och det är inget som bekommer henne.

Först måste du ju vänja hunden och hästen vid varann, gå på promenader osv. Sedan bör din hund kunna kommandon som framför, bakom, och ngt som betyder att den ska hålla sig vid sidan (jag har använt mig av här).
Den måste även lära sig att hålla sig ifrån hästens ben.

Hur gör ni när ni lär in detta?

Ja mina hundar har jag lärt i samband med lydnad och agility, fram, back och att sända framåt. Kommandot här betyder för mina hundar att hålla sig på vänster sida men inte beöva gå fot med kontakt.
Man får ju helt enkelt visa hunden att nu vill jag att du får framför och lära in kommando på det. Samma med det andra, som all inlärning så får man ju visa och berömma när dom gör som man önskat.

Det skulle inte jag våga. Har man inte tillräcklig lydnad på hunden alt att den har för stor jaktinstinkt etc för att vara lös, finns risken att hunden sticker under magen/runt hästen innan man hinner korta upp kopplet, med "rätt" retning.

Möjligtvis som en extra säkerhet med rätt lydnad.

Man får ju givetvis som även lady_vip säger vänja hästen vid linor om den inte redan är det. Sen vet jag inte om hunden verkligen skulle gå under magen på hästen när du rider... Men om det blir en situation som riskerar att de trasslar ihop sig så får man ju bara släppa linan/flexit. Jag har aldrig ridit med lång lina, alltså så hunden gått runt och sniffat och stannat när man rider. Har jag haft koppel så har det varit genom samhällen eller möten och då går hundarna bredvid mig och hästen. Annars har mina varit lösa.

Jag börjar med att kolla hunden i olika sorters situationer, alltså på en vanlig promenad utan häst. Klarar vovve störningar som harar, andra hundar, bilar osv så tar jag med vovve och häst tillsammans. Där lär jag in kommando att hunden ska gå fot på hästens höger sida vid ett visst ord. Detta för att jag vill ha hunden i diket eller skogen när bil eller liknande kommer. Sedan tar jag dom första ridturerna med lös hund och promenerande sällskap för att se hur alla situationer hanteras. Människan på marken brukar inte vara närstående till hunden eller ge några kommandon. Bara en "back-up" ifall vovve slutar lyssna. Sedan testar jag själv på en runda som inte inkluderar trafikerade vägar.

Ett bra tips är att alltid ha med extra smaskigt godis till vovve när du rider. Helst något godis vovve gillar men aldrig får annars. Då blir det EXTRA kul att hänga med på ridturer och lyssna på matte ;)

Tack för många bra svar. Det jag till största del funderar över är att hunden ej går förnära häst. Men hunden kanske ej gör det automatiskt många gånger. Eftersom hästen bär en del respekt med sig (så pass mycket större osv..). Jag vet när min syster följt med mig (jag rider hon går med hunden) tar hunden lite avstånd automatiskt från hästen.

Kan tankegången stämma??

För egen del har största problemen varit att hunden inte respekterar hästen utan går igång och vill busa tex när man galopperar, att hunden springer farligt nära hästens ben samt att hunden har stenkoll på att jag inte har samma kontroll på hästryggen och därmed lyder sämre än annars.
Själv red jag bara med hund hemma i vår egen skog där det inte kan dyka upp så mycket störningar och hade en lång pisk som jag använde för att hålla hunden på avstånd från hästen.
Gav dock upp det där efter ett tag, min hund var nog ett hopplöst fall :p

Min nya hund skulle det nog gå bättre med, har faktiskt funderat på att låna häst för att konditionsträna henne..

Tack för många bra svar. Det jag till största del funderar över är att hunden ej går förnära häst. Men hunden kanske ej gör det automatiskt många gånger. Eftersom hästen bär en del respekt med sig (så pass mycket större osv..). Jag vet när min syster följt med mig (jag rider hon går med hunden) tar hunden lite avstånd automatiskt från hästen.

Kan tankegången stämma??

Det är nog väldigt olika från hund till hund.
Min ridgeback såg hästen som en stor buskompis och hade noll respekt. Jag red till och med på henne en gång med flit (i skritt, försiktigt) bara för att hon kanske skulle fatta men icke..

[/B]

Hur vet man det då??

Din häst bör inte vara bakskygg eller rädd av sig. Kunna acceptera hundar utan problem. Du bör också vara en skicklig ryttare som kan hålla koll på både hund och häst samtidigt.
Hunden ska egentligen fungera liknande som hästen, inte vara rädd och samtidigt ha vett att hålla sig undan från hästen.

Var ute en runda idag och det gick faktiskt jätte bra. Jag gick först en bit med hästen och hunden sen hoppade jag upp och skrittade en bit i skogen. Känns som en för stor utmaning att ge sig på vägar och cykelbanan i början..:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
863
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
764
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka