Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men sedan anser jag att det krävs en viss sorts ridvägar för att ha med hund. Dvs utan ngt folk eller andra hundar!
Hur lydig din hund är kan du aldrig garantera att den springer fram till andra. Och att få tag på hund samtidigt som man ska hålla reda på hästen... inte så lätt.
Om du inte kan ha hunden lös så kan ju flexikoppel säkert funka. Eller ett längre koppel/lina.
Först måste du ju vänja hunden och hästen vid varann, gå på promenader osv. Sedan bör din hund kunna kommandon som framför, bakom, och ngt som betyder att den ska hålla sig vid sidan (jag har använt mig av här).
Den måste även lära sig att hålla sig ifrån hästens ben.
Det skulle inte jag våga. Har man inte tillräcklig lydnad på hunden alt att den har för stor jaktinstinkt etc för att vara lös, finns risken att hunden sticker under magen/runt hästen innan man hinner korta upp kopplet, med "rätt" retning.
Möjligtvis som en extra säkerhet med rätt lydnad.
Tack för många bra svar. Det jag till största del funderar över är att hunden ej går förnära häst. Men hunden kanske ej gör det automatiskt många gånger. Eftersom hästen bär en del respekt med sig (så pass mycket större osv..). Jag vet när min syster följt med mig (jag rider hon går med hunden) tar hunden lite avstånd automatiskt från hästen.
Kan tankegången stämma??
Jag har inte gjort det själv (rider inte regelbundet längre) men jag hade börjat med promenader med hunden kopplad och leda hästen på andra sidan av mig.
Med "rätt" häst och hund såklart.
[/B]
Hur vet man det då??