Rida med grimma!

dotzie

Trådstartare
Det är så att jag har blivitlite sugen på att träna "lydnad" med min lilla ponny och tänkte det att jag ska börja att läga in ett pass här och var när jag rider med grimma och nåt "rep" som tyglar.
Men jag vet ju inte riktigt hur hon kommer reagera, om hon kommer skita i mig totalt eller om hon bara kommer tycka det är skönt att slippa bettet nån gång...

Så kan man till en början ha tränset med tyglar under och grimman över, ifall det inte funkar att rida med grimma så det finns annat att ta tag i?
Eller blir det alldelles för "mycket"?
Brukar ni rida bettlös? Hur tycker ni det funkar? :)

Sv: Rida med grimma!

Jag har ofta ett sidepullträns när jag rider ut. Mitt första sidepull var ungefär som en grimma med en kraftig läderrem över nosen, alltså ett ganska snällt sidepull. Jag hade det i två år sedan gick det sönder pga dålig kvalitet. Men jag trivdes mycket bra med det. Nu är inte min häst speciellt svårriden så jag hade inte några problem alls i början. Jag kan tänka mig att om man har en tung, mycket framåt häst och rider bara i vanlig grimma kan det kanske vara svårt att få stopp på den. Då kanske en repgrimma eller ett sidepull är bättre. Men med en något lättare ej besvärlig häst hade jag nog provat. Jag tror också att det går med tränset under och grimma utanpå. det viktiga är ju att man känner sig säker som ryttare då går det alltid bättre. Lycka till!

Jag tränar lydnad även när jag rider på tränsbett, stång, hackamore eller vad jag rider på... Däremot, brukar jag variera betsling och huvudlag för variationens skull.

När jag började introducera repgrimmeridning på min dam, så hade jag träns under, för att ha något att använda vid "nödsituation". Men min dam är så känslig oavsett, så jag "rider sällan med handen" utan främst med säte, vikt och då spelar huvudlaget ingen roll. Det skulle vara spännande att rida henne utan huvudlag alls... men jag udnrar hur populärt det skulle vara när jag skrittar längs 70-väg med livrädda bilförare... :rofl: Men gissa om jag är sugen att prova, vem vet. Det kanske skulle vara HÄLSOSAMT för en och annan bilförare och få dem att tänka till lite :devil::devil::devil:.

Jag fäste vanlig tränstygel i "knuten" under hakan på repgrimman och sen var det bara att rida. :bump: - Mycket nöje! :bow:

Men annars rekommenderar jag sidepull. Jag köpte H**ks lädersidepull, men det var ingen hit... Damen uppskattade det inte alls. Utan jag hittade ett med "repnos" på Tradera och det ÄLSKAR både jag och min häst, vid "fritidsridning" och ja, det går också ypperligt att dressera på.

Jag rider nästan varje dag till hagen med grimma... min pålle tycker det är super kul att slipa det hon hittar alldrig på något... jag började med att bara göa det varje dag till slut var hon ju van vid det så vid tillfällen galopperar och travar vi tycker inte det var svårare med det men jag rider med ett grimmskaft på ena sidan och min häst fattar med känklarna vart jag vill gå... och ibland rider jag med rid kapson och det fungerar också mycket bra... hihi
:D:D:D
lycka till// sara

Haha, så bra! Ska bli kul att prova lite nytt... Men till en början lär jag ändå får rida min sadel då min häst blir en riktig :devil: när vi rider barbacka.... Hon älskar att leka indianhäst!! :rofl:
Grimma är ju kanske inte det bästa man kan rida med, men än sålänge får det duga. Kanske det blir en sidepull längre fram, när jag ser att det funkar och hon trivs med det. :p

Du kan ju prova att göra ett eget bettlöst träns om du har en remontnosgrimma, sån man knäpper nedanför bettet i vanliga fall. Då fäster du tyglarna i sidoringarna på nosgrimman.

Jag kollade på H***s hemsida och de har både ett bettlöst träns och ett sidepull, vad nu skillnaden är, och "sidepullet" har råhudsnosdel... Finns på western-avdelningen.
Kan det vara bra tro?

Senast ändrad:

Jättebra! En remontnosgrimma rider jag henne med i vanliga fall, så då är det ju bara att ta bort sidostyckena. :)
Ska remontnosgrimman förstoras så att den sitter lite lösare och högre upp då för bästa effekt? Alltså inte nere vid mulen? :idea:

Om du ska köpa något, skulle i alla fall jag rekommendera sidepullet. Jag har sett massor av "bettlösa träns" som säljs "obetydligt begagnade", "använt 1-2 gånger", "passar ej min häst" på olika säljsajter...

Nä, det tror jag inte. Jag tror den ska sitta i "remonthöjd". Jag måste villigt erkänna att jag aldrig använt den bettlösa metoden. Men jag har sett många, som tipsat varandra om den.

jag tränade reining med min medryttarpålla, övad myyycket på skänkeln, sen såg det ut såhär mest varje dag:

och såhär:

:D

Japp, pållan är helt naken :D

Och helt kontrollerad ridning, inga skenturer här inte! :idea: Går mycket på röst och vikt. :)

Japp, pållan är helt naken :D

Och helt kontrollerad ridning, inga skenturer här inte! :idea: Går mycket på röst och vikt. :)

Va härligt måste man ju bara lyckas med till slut hur lärde du den det?...:D:D(förlåt för alla frågor)

lärde och lärde :o

Eeeh jag vet inte. En häst med bra lynne, som nog tycker om mig litegrann, sen att bara arbeta med vikt och röst och berömma när hästen fattar...hon är väldigt smart, så hon förstor snabbt vad det var frågan om. Nu har hon dock stått i flera veckor, typ två månader snart och blivit riden av alla andra än mig, då i nån slags dressyr. Hon brukar ha glömt allting vid det lagt, så till hösten får jag börja om. Men det är värt det :bow:

Jag rider på ett bettlöstträns, eller sidepull då..

Så här ser det ut:

När jag red med det första gångerna var enda skillnaden mot vanligt träns, att han inte "gapade" och bromsade lite för mycket när jag tog i tyglarna. Men nu Så går han bättre på Sidepullet än tränset. Arbetar bättre på det. Han bromsar inte längre, utan det var första gångerna när han inte vant sig riktigt än. Är jätte skönt att rida med det (och så behöver man inte skölja bett efter ridning och värma bett före på vintern ;) ).

Sen har jag ridit en del med grimma innan. Han har inte brytt sig så mycket då. Har mest varit till och från hagen och sånna grejer.

Skulle vilja lära honom och mig att gå utan nånting.. Men han är lite nonchalant så jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få honom att bara lyssna på vikthjälperna.. Och rösten förstås.

Jag brukar rida med westerngrimma ute. Vanlig grimma funkar också jätte bra på han, verkar som att han tycker det är skönt utan bett.
prova att rida på ett inhängnat område och se hur hästen reagerar;)

Jag kollade på H***s hemsida och de har både ett bettlöst träns och ett sidepull, vad nu skillnaden är, och "sidepullet" har råhudsnosdel... Finns på western-avdelningen.
Kan det vara bra tro?

Jag köpte ett sådant träns för ett par veckor sedan. Jag är nöjd med det. Det är ganska skarpt över nosen, i början hade jag nosludd över det. Sedan var vi ute i regnet och då blev det mjukare, lite mer format. Jag tycker att det är lätt att sidepullträns kommer i ögonen på hästarna. När man drar i den ena tygeln så kommer det lätt i ögat på andra sidan. Det är möjligt att jag gör ngt fel. Men jag fick ett tips av någon som tävlar western att sätta en extra käkrem mellan käkremmen och det som blir en nosgrimma. Jag binder alltså ett skoband i två ringar mitt på sidstyckena. Då kommer jag ifrån problemet med ögonen.

Jag rider oftast bettlöst. Min ena hästaplutt provade jag först med vanlig grimma och gick sedan över till hackamore. Han trivs superbra i hackamoret och lyssnar väldigt bra. Han är ju inte särskilt förtjust i bett så det kanske inte är så konstigt att det bettlösa fungerar bättre. Någongång framöver ska jag försöka börja rida "snällare", alltså med sidepull/repgrimma eller liknande. Första gången vi red i grimma så drog han väldigt mycket men nu när vi slipat mycket på ledarskap och skänklar så ska det väl bannemej fungera med grimma!

Min andra pålle så har jag ett omgjort träns på. Ser ut som en remontnosgrimma fast det är meningen som en vanlig engelsk nosgrimma. Fäste tyglarna i ringarna vid nosen och red. Ingen skillnad om inte bättre:p

Kan erkänna att första gången med grimma på första hästen så skulle jag nog velat haft ett träns under och det kommer jag nog ha nu, andra gången också. För mycket grejer blir det nog inte, men man kan ju sätta grimman lite lösare så allt för plats.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 343
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022