rida med buren hand

L

Lebrozo

jo det är så att jag undrar varför man rider med buren hand i dressyr?
är det nödvändigt och när ska man börja rida med det?
Får man avdrag i poängen om man inte gör det på tävling?

tacksam för svar/lebrozo

Sv: rida med buren hand

Vad menar du med buren hand?

Det ska vara en rak linje från hästens mungipa till din armbåge, är det inte det bör du få avdrag.

Om du menar "buren hand" med att handen är i luften och inte ligger på hästens manke är ju det för att hästarna går i en sådan "hög" form att handen måste vara buren för att det ska bli en rak linje. :idea:

Ja tycker att du ska skita i uttrycken.. Det viktiga är att du för tillfället rider på det sätt som passar bäst! Handen håller man olika högt beroende på vilken form hästen går i.. i grand prix är det ganska logiskt att handen blir buren för att hästarna alltid är samlade och bär sig väldigt högt... Men är det en LC å hästen ska gå i en normal arbetstrav, så varför inte hålla handen där det passar dig och din häst? Om hästen går i en för tillfället tillfredsställande form med din hand på ett visst sätt, finns ingen anledning att för syns skull höja din hand.. Strunta i vilken höjd handen ska ha, satsa på vilken form du eftersträvar, och anpassa därefter! En häst i för låg form med högt buren hand ger fasen så mkt mer avdrag mot en lite bättre arbetsform med ngt låg hand :) Huvudsaken på tävlingen är hästens helhet, blir den störd av din hand blir hela uttrycket stört... thats it. ta hjälp av tränare så hjälper den dig att hitta rätt läge! Det viktiga är att det känns bra och att du är på någorlunda rätt väg! Lycka till :)

Jag rider alltid med buren hand, även på hästar som inte går i någon hög form.
Men det beror nog mycket på vad man har för ridstil också.

Tanken är ju att det ska vara en lodrät linje från hästen mun->armbågen :)

Det beror som sagt på vad du menar med buren hand, men handen ska aldrig någon in ligga på manken eller nedanför hur hästen än går. Då skapar du tryck på lanerna på hästen och den är garanterat bara nerdragen i form.

förlåt, jag är en extrajobbig ordpolis, men visst menar du bara rak linje? ;)
för lodrät linje bilr ju en väääldigt buren hand... :angel: :D

Oj sorry, menar självklart rak linje :o :D ;)

Skyller på att klockan var mycket när jag skrev :angel:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 095
Senast: cewe
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
10 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund

Hästrelaterat