Rida med barbackagjord.

Riley

Trådstartare
Hur stor skulle ni anse att risken är för kort- eller långsiktiga skador/tryck av att rida (ffa skritta) med barbackagjord, dvs. en sådan med stigläder, + någon form av tryckfördelande underlägg vid enstaka gånger, säg max en gång var eller varannan månad? Blir det ändå så pass mycket punkttryck att det inte är försvarbart?

Sv: Rida med barbackagjord.

Det tror ja inte. Vi har en sån som används ibland vid skritt turer. Den har använts i många år och än har ingen häst visat obehag.

Vad är anledningen till det? Jag köpte mig en barbackapad från barefoot. Man sitter stadigt pågrund av materialet(finns även handtag) och den är tryckavlastande + kanal för ryggraden.

Att jag vill rida barbacka men kommer att flyga åt helvete utan stigbyglar om det händer något.
Barbackapad blir inte samma sak och dessutom för dyrt, så det är inte aktuellt för min del.

Några ggr per år och dessutom så pass utspritt över tiden, så att säga, tror jag inte att det är någon fara. Särskilt inte om du främst tar stöd i stigbyglarna vid behov (dvs vid bockning, sidokast eller liknande). Om hästen inte är ovanligt känslig i ryggen. På min förra häst skulle jag inte chansa, t.ex. Hon får spänningar i ryggen väldigt lätt, om sadel etc inte ligger bra. Men hästen jag red innan jag köpte henne, reds med barbackagjord och stigbyglar regelbundet under en handfull månader - inga som helst spänningar eller andra problem. Dock inte spec. mycket muskler vid manken (antagligen pga trycket från gjorden, då stigbyglarna användes. Det är en handfull år sedan; kort därefter fick jag veta vilka effekter punkttryck kan ge.).

På vårt turridningsstall används barbackagjordar rätt ofta ( under skitt-turer dvs ), dens främsta uppgift är ju att ge lite balans och stigbyglar för ryttaren så man behöver ju inte spänna åt den så himla hårt.
Dessutom har vi alltid tjocka fårskinnsfällar under som schabrak. Våra hästar trivs bra med gjordarna. :)

Senast ändrad:

Om du mest skrittar och inte tar stöd i stigbyglarna hela tiden tror jag inte att det är någon fara, särskilt inte när du använder gjorden så sällan som du beskriver. Jag gillar inte barbackagjordar pga punkttrycket men med så sparsam användning hade jag inte haft några problem med det.

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att... 2
Svar
20
· Visningar
1 908
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 807
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 322
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka