Rida - livsfarligt?

Sv: Rida - livsfarligt?

Red fram till vecka 25 om jag inte minns helt galet. Slutade rida pga avsaknande av passande sadel, hade säkerligen kunnat rida längre, ville absolut inte rida barbacka pga avtrillningsrisken. Har dock hållit igång honom genom att köra fram till och med v 37, sen blev även det för skumpigt.

Min BM sa att jag kunde rida så länge jag tyckte det kändes okej.

jag red o fixade med hästarna under hela graviditeten. hade inget uppehåll alls.
jag var ute i stallet och fixade och en timme senare ploppade jack ut.
följande dag var jag ute i stallet igen o mockade osv. efter en vecka red jag igen. jag har tio hästar hemma på gården tilllsamans me min syster så att ta en paus från hästarna var aldrig aktuellt.
jag tävlade, tränade, hanterade unghingstar o allt som vanligt.

nu är min son lite drygt tre månader och hästeriet har flytit på som vanligt. när han var 3 dagar gammal hängde han med till hästklinken. stallet hänger han med i varje dag. när jag rider är han med sin pappa(min sambo), med mormor eller med moster. i helgen var han med på en hel helg då vi var iväg med häst på en tränings helg.

jag tycker inte att jag har behövt lagt hästarna åt sidan alls. allt fungerar med lite pyssel o om man vänjer barnen redan från början så går allt!

rida med ungen i sele skulle jag dock aldrig göra!

Jag red till v.24 (?), sen hade jag svårt att få igen ridbyxorna :D jag tog det som ett tecken.
Började rida när sonen var tre månader ungefär, han var då hemma med sin pappa. Nu (är han 9 månader) är ibland mina föräldrar eller svärmorsan barnvakt dagtid.
Jag hade aldrig kunnat ta med honom till stallet för att skakas i vagnen eftersom han AVSKYDDE vagnen.
Säger som resten, tycker det är idiotiskt att hantera/rida hästar med en ungen i bärsele.

Ni som är/har varit gravida: red ni under graviditeten? Hur länge isåfall?
om inte- varför?

Jag red till 4:e månaden förra gången. Sedan kände jag att balansen rubbades och jag (eller barnens far) hade aldrig förlåtit mig om en avfallning skulle resultera i ett missfall. Den här gången rider jag inte alls eftersom jag har en 2:åring.

och när ni hade riktigt småbarn, red ni med barnen i tex. en bärsele?

Jag har klurat ut att det skulle vara bra alternativ (jag är en sån som kan tänka mig att stå över barn till förmån för att kunna rida och hålla hästen igång :o :o )

Det skulle aldrig någonsin falla mig in att rida med en bebis (lika lite som att rida höggravid- sådär jättemkt fostervatten är det inte som skyddar). Så ridkåt är jag inte att jag skulle ta den risken.

Andra får göra precis som de vill men personligen tycker jag att det är oansvarigt.

Senast ändrad:

Ni som är/har varit gravida: red ni under graviditeten? Hur länge isåfall?
om inte- varför?

och när ni hade riktigt småbarn, red ni med barnen i tex. en bärsele?

Jag har klurat ut att det skulle vara bra alternativ (jag är en sån som kan tänka mig att stå över barn till förmån för att kunna rida och hålla hästen igång :o :o )

Nu är ju inte jag gravid eller har barn men som jag planerat det så tänkte jag rida så länge kroppen vill och orkar.

Skulle aldrig rida med barnet i bärsele.
Bara för att jag skulle få barn tänker jag inte bli någon mamma-maskin på fulltid, jag måste få ha egentid också (dvs hästarna), det tror jag de flesta behöver för att må bra och orka vara bra mammor.
Då får alltså pappan ta hand om barnet medan jag rider, eller så får man "hyra" in någon som kan promenera med med barnvagnen.
Nu bor vi ju granne med svärföräldrarna så de kan säkert passa stunder också, om vi bor kvar här.

Jag tänker inte försaka allt jag älskar för att jag får barn, sedan får man ju självklart dra ner på det.

Jag red till någon gång i slutet av 6:e månaden när jag väntade min första. Sen tog magen i framvalvet och då kändes det inte bekvämt längre. När jag väntade den andra valde jag av vissa orsaker att inte rida alls, men det hade ingenting med "farlighet" att göra. Rida med barn i bärsele är ingenting som jag ens funderat på. Icke för mig, men jag vet andra som gjort det.
Tycker man ska göra det som känns bra. Det är så individuellt.

Första gången red jag till två veckor innan jag födde.
Andra gången till femte månaden pga foglossningar och att hästen var högdräktig.

Aldrig ridit med barn i sele. Barnet har en pappa för sådana, och många andra, tillfällen!

Cilla
mamma, ryttare, läkare

Senast ändrad:

Jag tror att om du blir med barn så kommer du att omvärdera.

Jag skulle minsann rida så länge som möjligt och upp igen så fort som möjligt efter förlossningen. Nu red jag bara till 7:e månaden. Vet inte vilken vecka. Vart förbjuden av både barnafadern och min mamma då min häst fått stå lite pga hälta och den hästen är inte det lugnaste på vår jord. Sedan kände jag att jag inte hade samma balans det sista, hoppade inget efter 5:e månaden.

Rida började jag göra när byxorna gick att knäppa igen, bäckenet hade dragit ihop sig och då kändes det ok att hoppa upp igen. Var nog efter 1,5 månad. Började lite försiktigt med skritturer. Nu är jag i full gång och sonen fyller snart 4 månader.

Under den ridfria delen så tömkörde jag en del. Det var väldigt välgörande för hästen i alla fall. Man kan göra mycket med sin häst som inte måste innefatta just ridning.

När jag rider så är barnet hos min mamma mest, har hästen ute hos henne. Ibland får han stanna hemma hos sin far om det inte ska ta så lång tid där i stallet. Rida med barnet i bärsele skulle jag inte våga.

Snälla, rara, rid för HE***TE inte med barnet i bärsele!!!! Hur tror du det går om du ramlar av och med full kraft ramlar på ditt barn???

Rida som gavid är en annan sak, barnet ligger ganska så skyddat i magen. Själv red jag till sjunde månaden, men inteunghästar o inte hoppning.

kl

Med första barnet red jag från och till fram till v 30 ungefär. Min egen häst var under inridning, men när jag trillade av i v 23 så slutade jag att sitta på honom och jobbade honom mestadels från marken. Dock lånade jag en annan trygg gammal häst och hade med mig unghästen som handhäst. Jag jobbade med min egen från marken som vanligt fram till dagen innan My föddes, och var uppe på hästryggen igen efter tre veckor.

Den här gången är unghästen inriden och jag rider fortfarande som vanligt (är i v 23), men börjar känna av lite sammandragningar tyvärr. Tänker dock fortsätta så länge det inte gör ont. Jag tycker också att jag tidigare kände att det blev svårt med balansen och svårt att sitta emot i magen den här gången... Men planen är att rida så länge jag kan och sen hålla igång honom från marken tills bebisen föds. Sen får han en välförtjänt sensommarvila på någon månad.

Rida med bebis i bärsele skulle jag aldrig ens komma på tanken att göra.

//Julia

Jag går in i vecka 21 imorrn och rider fortfarande, dock så har jag lite ont av foglossning så jag har trappat ner ridningen till max varannan dag, hästen är inkörd så alternativ till ridningen finns om jag vill dra ut på ridandet yttligare pga smärta. Jag rider inte andras hästar nu utan håller mej till min egen som jag känner och jag rider mest ut i dom gångarter som passar oss för dagen. Självklart tänker man på riskerna som finns för barnet när man rider som gravid men anpassar ridningen efter det, och sen tycker jag att det finns så mycket mer som kan gå snett i livet så man förlorar sitt barn så så länge jag tycker att det känns ok att rida psykiskt och fysiskt så gör jag det.

Rida med bärsele skulle jag aldrig göra, inte ens rida med barnet framför i sadeln när det är lite större. Vill ungen rida så får han oxå sitta själv uppe på ryggen och jag håller koll på hästen från marken.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Roxy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 169
Senast: lizzie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka