Rida - livsfarligt?

Q

qrumelur

Ni som är/har varit gravida: red ni under graviditeten? Hur länge isåfall?
om inte- varför?

och när ni hade riktigt småbarn, red ni med barnen i tex. en bärsele?

Jag har klurat ut att det skulle vara bra alternativ (jag är en sån som kan tänka mig att stå över barn till förmån för att kunna rida och hålla hästen igång :o :o )

Sv: Rida - livsfarligt?

om inte- varför?

Nej jag slutade helt och lånade ut alla mina tävlingshästar. Jag ville absolut inte riskera något Valde jag att bli gravid så visste jag att jag fick försaka något. jag red inte på 9 månader.

Skulle aldrig i hela mitt liv riskera mitt barns liv för att få rida, never ever. Och de som skulle sätta i ett barn i bärsele och sedan rida idiotförklarar jag!

Jag har klurat ut att det skulle vara bra alternativ (jag är en sån som kan tänka mig att stå över barn till förmån för att kunna rida och hålla hästen igång :o :o )

Då kanske du skall stå över :idea:

Jag red med yngsta barnet tills jag var i fjärde månaden. Men skulle ALDRIG i livet rida med barnet i sele. Helt livsfarligt, ramlar man av så krossar man barnet - vem kan leva med det ?

om inte- varför?

Jag red till sjunde månaden. Då började magen ta emot och min ystra treåring kändes lite för yster kontra min balans som blev lite sämre i takt med att vikten fördelades annorlunda på kroppen.

Jag frågade min barnmorska redan vid inskrivning om ridning och hon sa bara: -Rid så länge det känns bra.

Att avstå kändes inte som nåt alternativ för mig.
Däremot skulle jag aldrig rida med bebisen i sele/sjal.
Jag tycker det verkar alldeles för farligt.
Skaffa en vän som kan skaka vagn medans du rider istället.

:)

Jag red och tävlade lätta klasser i hoppning fram till v 20, sen fick jag sluta pga foglossningar.
Satt på min gamle häst på ridbanan ett par ggr fram till 4 veckor före förlossningen, men kan inte kalla det rida, hade en annan tjej som red och tävlade mina hästar då.

Sen började jag rida 3 veckor efter förlossningen,tävlade hoppning igen när hon var 10 veckor. När dottern var riktigt liten sov hon i vagnen flera timmar i sträck, så hon sov bredvid ridbanan så jag kunde snabbt ta henne om det behövdes. När hon sedan blev lite större red jag på kvällarna efter att pappan kommit från jobb!

Trots att jag kunnat rida och hålla igång hyfsat och inte sett barnet som något "hinder" har jag ändå valt att låna ut min ene tävlingshäst och har bara min gamle kvar som jag rider lätta klasser i dressyr och hoppning samt debutant FT på.

Att rida med barnet i bärsele skulle jag aldrig ens tänka på!!!
Att rida med barnet i magen är en annan sak, det ligger väldigt skyddat där inne iaf tills magen och barnet börjar bli större!

Kan du inte tänka dig att "försaka" hästarna och ridningen som gravid och amma kanske du ska tänka över det noga, vad är viktigast att bli mamma eller att fortsätta rida/tävla?

om inte- varför?

Japp, jag red till v 30-32 nånting. Sista hoppträningen ett par veckor tidigare, slutade då eftersom jag tappade balansen över hindrena och hästen blev tvungen att klara sig lite väl mycket på egen hand. Slutade med dressyren för att min sits blev för dålig, orkade inte sitta emot längre eftersom magmusklerna blivit så klena. I kombination med att jag fick väldigt ont av ridningen (pga foglossningar bl a) så kändes det inte värt det längre.

Nu i efterhand är jag glad att jag red så länge, och inte som många andra slutade så fort jag blev gravid - eftersom jag hållit igång rygg- och magmuskler hyfsat har jag sluppit ryggont som många gravida får på slutet, och magmusklerna har inte delat sig heller som de gör för många.

Senast ändrad:

Jag är i v.23 och rider. Halvblodet har varit skadat och stått de första 4 månaderna av min grav och ska nu sättas igång, men det blir sambon som får hoppa upp ;) Sen har jag en arab som inte är riktigt säker, så den låter jag en kompis rida, så rider jag på hennes lite säkrare häst, så hålls alla igång ändå =)
Just nu blir det bara skogsturer och det enda jag kan känna är att jag får lite håll. Men jag kommer rida tills nåt hindrar mig. Sitter dock bara upp på de mest säkra hästarna. Dels för att jag inte vill ramla av och skada barnet, och dels för att skulle hästen göra nåt, så har jag ingen kraft att sitta emot, magmusklerna är ju puts väck..

Red ganska länge med 1a barnet. Sen blev det mest att jag åkte häst och sista gången jag satt upp var 10 dagar innan förlossningen.
Andra graviditeten fick jag sluta i v.25 för jag fick så mkt sammandragningar, kunde inte ens skritta! Red 15 minuter och fick sen åka in till förlossningen för jag fick så mycket värkar!

Skulle inte våga rida med barnet i sele. Det är inte skyddat av fostervattnet som i magen och i sele så gungar ju barnet i otakt. Så det blir nog inte mkt ridning hur hårt barnet än sitter. Tycker det är bökigt att bara borsta och sadla med dottern i sele!

Jag har haft min häst utlånad när det inte fungerat och så jag kunnat ge barnen 110% uppmärksamhet. Nu har jag hästen på helinackordering och medryttare.

Nä... inte rida med spädis i bärsele! Om ridningen är såpass viktig så satsa på den istället. Antingen kommer du till en punkt då barn känns så viktigt att du kan kompromissa mellan dem och hästarna. Eller så kommer du aldrig dit och då går det utmärkt att helt enkelt inte skaffa barn.

Rider fortfarande, är i vecka 34. Dock lugnare pass än som "icke-gravid" då orken inte längre är densamma. Skulle inte rida med barnet i bärsele, det finns faktiskt en pappa som kan ta honom när jag är i stallet :idea:

Ja det är väl inte fel att göra det? Varför vill du ha barn egentligen?

:o Jag vet inte.
Jag vet i över huvud taget inte om jag vill alls om jag ska vara ärlig.
Jag tror inte jag "är där än."

Det var/är jätteintressant att läsa era svar.
Det är nog ingen bra idé det där med bärsele och ridning heller förståss.
Sen har jag inte haft en tanke på det där med fysiska hinder. Det kanske inte är så himla smidigt att rida om man är gravid. * haha* ;)

Ja, jag är lite naiv/barnslig/omogen i frågan är jag rädd.
Men det känns som att det här med barn är något som man måste ta ställning till på nåt vis. Jag är 28.

Och appropå vänner/pappa så är det ju så förståss. Jag är ju inte ensam här på jorden. Och så härlig som jag och pappan isåfall är så måste vi få en helt sjukt härlig unge som alla vill låna. :D

Senast ändrad av en moderator:

Jag red tills jag var i 7:e månaden och slutade då pga att jag inte orkade längre.
Kände mig så tung och klumpig.
Det är farligare för dig att rida än för barnet som ligger väl skyddad i magen.

Skriver som de flesta andra att bärsele skulle jag aldrig rida med.
Bättre då att fixa barnvakt när man ska rida, eller att anpassa ridtiderna till barnets sovtider så kan bebin sova i vagnen medans man rider :).

Med 1:an red jag tills strax innan rutinultraljudet. Då råkade jag flyga av. Efter det kom vi fram till att det är dumt att fortsätta rida på min pålle som helt plötsligt kan försvinna under en när man är ute och rider. Tills 2:an kom hade jag inte kommit igång med ridningen riktigt igen. Därför red jag inte under denna graviditeten heller.

Rida med bärsele skulle jag aldrig göra! Jag tycker det har känns obehagligt bara när jag har haft barnet i sele när jag hållt i hästarna vid skoning...

Jag red fram till under sjätte månaden. Och jag upplevde det som god fysisk och mental träning. Jag hade förmodligen ridit längre in i graviditeten om inte mitt hästintresse sedan en längre tid dalat i nedgång och att min häst varit säkrare och stabilare under ryttare. Jag har nu lånat ut min häst.

När det gäller bärsele så anser jag det som ett BIG NO NO. Det finns bättre praktiska och säkrare lösningar om man ska fortsätta med sitt hästintresse än att det.

Jag red inte alls under graviditeten, men av andra orsaker.

Jag skulle heller aldrig rida med mitt barn i sele, jag skulle heller inte hantera en häst med ett litet spädbarn i sele på magen faktiskt om jag ska vara helt ärlig..

med barn nr ett red jag en bit in i grav en kompis häst minns inte vilken vecka jag slutade rida i men iaf var det pga försäljning och inte graviditet som gjorde att jag slutade den gången.

denna graviditeten red jag precis bara i början hästen fick helpensioneras pga återkommande hälta i november så sen dess har jag inte suttit på hästryggen:/ annars hade jag lätt kunnat rida fortfarande, magen är inte jättestor o ivägen och inga foglossningar men avstår pga risken att ifall något skulle hända nu så är inte barnet vidare skyddat.

skulle inte för hela mitt liv varken hantera en häst eller rida med barn i bärsele.

Jag red hela graviditeterna med 1.an,3.an och 4.an, eller red och red är väl kanske att ta i när man va i slutet,men jag höll igång hästarna med skritturer i naturen och enklare övningar på ridbanan,eftersom jag hade väldigt ont i bäckenet.(men det hindrade inte mig från att åka häst;) )

När barnet väl kommit till världen,så fick pappan till barnet och ibland min mor passa.

Jag red fram till femte månaden, sen råkade jag trilla av och bröt 2 revben (igen). Då förbjöd maken mig att rida mer. ;) Jag var JÄ*LIGT förbannad på att det hände, jag hade tänkt rida någon månad till. Jag lånade ut hästen till kompis i 4 mån sen satt jag upp ca 6 v efter bebisen kom. Har precis som bellapops en vän som kan hjälpa mig att skaka vagn någon/några dagar per v medan jag rider, annars rider jag kvällstid.

Jag fick sluta rida väldigt tidigt i graviditeten pga illamående, jag kunde inte sitta upprätt utan att kräkas så att sitta på hästryggen var inget alternativ.
Annars hade jag tänkt rida så länge jag kunde.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Roxy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 169
Senast: lizzie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka