Rida lätt utan stigbyglar, lätt eller svårt?

B

BeastieBabe

Har ni lätt eller svårt för att rida lätt utan stigbyglar?

jag upptäckte igår att trots en hel sommar utan ridning så hade jag ett jäkla knäslut och det var riktigt lätt att rida lätt utan stigbyglarna.. dock ville jag juh inte ta ut mig utan nöjde mig med 1½ varv på fyrkanten innan jag tog stigbyglarna :D

Sv: Rida lätt utan stigbyglar, lätt eller svårt?

Jag provade i somras på ett hoppläger. Tekniken var rätt lätt, det var snarare orken som tröt :D . Klarade ett varv i ridhuset åt gången.
Vi tittade på en film innan passet, killen som red i filmen visade lättridning med och utan stigbyglar, det gick :devil: nästan inte att se ngn skillnad.
Avundsjuk? Aldrig :angel:

Testade förra veckan, var nog år o dag sen sist, men det gick riktigt bra!
Hade latat mig o red ut i mina stretchjeans o ridskor, men nöp mig nåt så gruvligt i traven av stiglädren att jag var tvungen att rida utan för att kunna trava alls, men blev riktigt impad av mina knäslut..

Lätt, LÄTT att rida LÄTT :D :o

Jo, jag har lätt för det, men det blir jobbigt efter en stund, ont i låren.

jorå, det är inte så svårt. fast det är nog inte så bra egentligen, att knipa med knäna så mycket som man gör. det är ju en bromsande hjälp.

Enormt svårt, det går helt enkelt inte :cry: Hur gör man egentligen?! Försöker jag så blir resultatet bara att hästen går på fortare och fortare.

Skulle inte påstå att jag tycker att det är lätt men inte speciellt svårt heller. Ska du ha en riktig utmaning prova att stå 2 sitta 1 utan stugbyglar, fick göra den övningen i england och det var riktigt jobbigt!

Beror på hur hästen är i steget..
Ifall hästen är skumpig eller ej..
Jag tycker det är ganska lätt..
Men barbacka är lättare tycker iaf jag..

Smulu skrev:
Enormt svårt, det går helt enkelt inte :cry: Hur gör man egentligen?! Försöker jag så blir resultatet bara att hästen går på fortare och fortare.
JIPPIE!!!!! (jag är inte glad för att du inte kan) utan för att jag inte är ensammen!!!!! Jag var nära att ringa efter hjälp till våran instruktör när hon sa att vi skulle göra det! Fast sedan såg jag när dom andra gjorde det och tänkte: Hm, det där ser ju jätte lätt ut!

Jovisst!!!! Super lätt!!! Jag har försökt flera gånger men jag har aldrig lyckats....

Tican skrev:
jorå, det är inte så svårt. fast det är nog inte så bra egentligen, att knipa med knäna så mycket som man gör. det är ju en bromsande hjälp.

Tänkte oxå på det, jag gör halvhalter genom att "hålla om" med knäna och det skulle ju bli väldigt förvirrande om jag skulle klämma med knäna hela tiden...

Inte så smart att rida så.... knipa med knäna är en avsaktande hjälp, och lättridningen en drivande.... Totalt idiotiskt! Lär dig hjälpernas betydelse!

Det beror helt på hästen.
Vissa är det enkelt på(dvs, ingen skillnad med och utan stigbyglar) och på vissa kan jag inte ens rida lätt med stigbyglar.

Nja..... Det är väl hur du lär hästen eller??

För att öka på traven använder man väl skänklarna?? (jag vet att man kan skjuta på med lättridning men det är väl ändå inte "grund"hjälpen?)

Och för avsaktning använder man väl själva sätet?? (antingen som jag att man stramar upp sig eller att man sjunker ner i sadeln...)

Fast du kanske menade på något annat sätt, jag kan ju ha missförstått :angel:

Tja visst GÅR det, en stund iallafall. Sen kommer mjölksyran och gör sitt.. :D

BeastieBabe skrev:
Har ni lätt eller svårt för att rida lätt utan stigbyglar?

jag upptäckte igår att trots en hel sommar utan ridning så hade jag ett jäkla knäslut och det var riktigt lätt att rida lätt utan stigbyglarna.. dock ville jag juh inte ta ut mig utan nöjde mig med 1½ varv på fyrkanten innan jag tog stigbyglarna :D

Måste vara tåliga och härdade hästar till att tåla en sådan behandling som lättridning utan stigbyglar.

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Måste vara tåliga och härdade hästar till att tåla en sådan behandling som lättridning utan stigbyglar.

Hälsning Maja
nej vadårå? det är inte som att man dunsar och studsar en massa.. kan tro att arbetstrav är mer jobbigt för hästen än lättridning utan stigbyglar..

mazariin skrev:
Tja visst GÅR det, en stund iallafall. Sen kommer mjölksyran och gör sitt.. :D
ja, den gör juh det.. jag fick jättebra beröm och "Titta på Maria hur hon gör! så ska det se ut!" sedan tänkte jag att ja slutar när jag är på topp :D och tog stigbyglarna igen..

gör det nästan varje gång jag rider.. när man rider lektion på en häst utan sadel tillsammans med andra icke sadellösa får man göra så gott man kan ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 837
Senast: fixi
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama