Rida lätt utan stigbyglar, lätt eller svårt?

Sv: Rida lätt utan stigbyglar, lätt eller svårt?

Har aldrig fått chansen att testa då båda mina hästar är studsiga och danna.. ;)

jag har ganska lätt för det där och min usatränare brukar köra med mig rätt mycket med diverse övningar utan stigbyglar.

och knepet är ju att INTE knipa med knäna när man gör det!

Tycker det är lätt att göra både med sadl och barbacka, dock blir man ju lite trött i benen efter en stund :p

Haha, jag har inte prövat att rida lätt utan stigbyglar... ;) får ta och göra det nån gång :banana:

när jag gick på ridskola för en massa år sedan så ville vår ridlärare att vi skulle rida lätt utan stigläder. Han utmanade oss innan o sa att om nån skulle klara av att göra det i mer än 10 minuter så skulle han bjuda oss på tårta...

Vi satte igång och det kändes rätt bra.. hittade takten så att säga :bump:
Alla andra i min grupp hade gett upp inom loppet av 1,5 minut och hejade istället vidare på mig.

Med det stödet så kan man ju bara inte misslyckas så det var bara för ridläraren att bjuda på tårta :d

Kan även tillägga att jag aldrig fått den pållen att gå så bra förut som efter den uppvärmningen (jag vart som rätt mör i benen vilket resulterade i totalt avslappnade och väl fungerade hjälper)

// k

Senast ändrad av en moderator:

haha man kanske ska börja varje ridtur med 10 min lättridning utan stigbyglar då :D

mycket starkt gjort av dig att fixa tårta åt gruppen! :bow:

Jodå, beror helt på hästens trav. Brukar försöka att inte knipa åt med knäna vilket försvårar det hela :p
En gång red jag en häst som skjutsade upp mig i varannat steg, DÅ var det lätt :D

Inga problem.
Frågan är snarare VARFÖR jag skulle rida så?

ja inte vet väl jag varför DU ska göra det.. det får du väl rannsaka dig själv om :p

Fröken_Skåne skrev:
Har aldrig fått chansen att testa då båda mina hästar är studsiga och danna.. ;)

de är ju lättare om hästen är studsig.
tycker ja iallafall..

När jag var 11 år o var på ridläger, då red vi lätt i traven utan stigbyglar i ungefär en kvart varje dag! Så man fick ju in lite teknik då. Tycker det är ganska enkelt, men otroligt jobbigt. Börjar äntligen få tillbaka mina benmuskler :D

Okej, då omformulerar jag frågan.
Varför skulle NÅGON göra så?

Nyttigt för balansen och framför allt praktiskt då jag gillar att rida barbacka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 837
Senast: fixi
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.